Gå til innhold

Seksåringen er b-menneske.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Seksåringen min har blitt et skikkelig b-menneske. Hun har alltid hatt et godt sovehjerte og et stort søvnbehov, at hun sov fra kl 19 til 09 var helt normalt. På grunn av arbeidstidene til oss foreldrene har hun som oftest mulighet til å sove til hun våkner av seg selv.

De siste månedene derimot har hun begynt å sovne så sent. Uansett når hun legger seg så ligger hun våken til 21-22, av og til nærmere 23. Hun får jo som oftest nok søvn siden hun gjerne da sover til 8.30 om morgenen, men hun begynner på skolen til høsten og da må hun jo tidligere opp.

Har dere noen gode tips til å justere døgnrytmen hennes litt til skolestart? Må vi bare være harde en stund på forhånd og få henne tidlig opp av senga og satse på at kvelden justerer seg der etter?

Anonymkode: 47aa9...927

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Må vi bare være harde en stund på forhånd og få henne tidlig opp av senga og satse på at kvelden justerer seg der etter?

Anonymkode: 47aa9...927

Jeg ser ikke helt for meg hva en annen strategi skulle vært?

Skrevet

Eldste her var (er) også sånn. Kveldene var tiden på døgnet da hun virkelig var i sitt ess, morgenene ikke fullt så herlige... Hadde fast normal leggetid på henne, men hun lå våken lenge før hun sovnet. Og kunne sove lenge om morgenen hvis vi ikke vekket henne. Var ganske herlig da hun var baby, hadde aldri sett for meg at en baby kunne sove til 10 liksom. Nå er hun voksen og er fortsatt et nattdyr som hater morgener. Masse energi om kveldene og kan gjerne begynne å rydde og vaske hus når vi andre gjesper og vurderer å legge oss.. 

Lillesøster derimot er utpreget A-menneske. Da hun var lita så kunne hun sovne mens hun spiste kveldsmat, og spratt opp av senga i 5-tiden. Nå er hun tenåring, men følger det gamle sovemønsteret. Legger seg tidlig og står opp før fuglene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...