Gå til innhold

Erfaringer med deltidsplass i barnehage ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Min datter er 20 måneder når hun starter ordinær barbehage, har deltatt i åpen barnehage sålangt.

Trenger ikke mer enn 60% plass første halvår, altså 3 dager i uken. Noen som har erfaringer med redusert plass ? 

Anonymkode: 8f622...4fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en bekjent som hadde det, hadde fri annenhver dag. Dette barnet brukte MYE lengre tid på å bli trygg i bhg, og å bli trygg og varm i trøya med de andre barna..

Anonymkode: ef0f9...91f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Annen hver dag høres krevende ut for barnet. Jeg tenker mer å ha lenger helg og litt kortere dager i starten for å se barnet an siden jeg har muligheten til det dette halvåret. Tenker det må være bedre å gå 2-3 dager på rad iallfall. 5 fulle dager virker mye så setter pris på andres erfaringer med de minste og oppstart i bhg. 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnet får så lang pause mellom hver gang det er i barnehagen, så risikerer du at hun får en vanskelig tilvenning som anonym over meg påpeker. Det kan ende opp med å bli tungt for både barnet ditt, gruppen og de ansatte. Selvsagt, det kan også gå bra, men jeg er redd for at sjansen er større for at det ikke blir det. Barn trives ofte best med forutsigbarhet, og en slik løsning er ikke det for et så lite barn.

Anonymkode: 1d5e9...b39

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Annen hver dag høres krevende ut for barnet. Jeg tenker mer å ha lenger helg og litt kortere dager i starten for å se barnet an siden jeg har muligheten til det dette halvåret. Tenker det må være bedre å gå 2-3 dager på rad iallfall. 5 fulle dager virker mye så setter pris på andres erfaringer med de minste og oppstart i bhg. 

Utifra jeg har lest og hørt, så er det bedre med litt kortere dager enn to fridager i uken. Vi opplevde egentlig at helgen var lang nok, mandag kunne han bli litt usikker igjen sånn i starten. Jeg kan styre arbeidsdagen min selv, og har valgt kortere dager for min når jeg har mulighet 

Anonymkode: 416f7...25b

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utifra jeg har lest og hørt, så er det bedre med litt kortere dager enn to fridager i uken. Vi opplevde egentlig at helgen var lang nok, mandag kunne han bli litt usikker igjen sånn i starten. Jeg kan styre arbeidsdagen min selv, og har valgt kortere dager for min når jeg har mulighet 

Anonymkode: 416f7...25b

Det kan være et godt alternativ det. Opplever bhg synes kortere dager bare var positivt. Tenker da å hente på et tidspunkt hvor de er ferdig med en aktivitet at det ikke forstyrrer opplegget. 

Har et familiemedlem som valgte 1 fridag i uken,  i starten var bhg noe negativ men nå opplever de bare positive tilbakemeldinger på det valget. 

TS

Skrevet

Våre har alltid hatt deltidsplass i barnehagen. De har startet med tre og så gått opp til fire dager i uken. Det har aldri vært noe problem. Tilvenningen har gått som normalt og de har vært like inkludert og deltagende som alle de andre barna. Barnehagen selv har god erfaring med barn med deltidsplass, men barnet bør ha minst tre dager i uken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for deling, det er akkurat slik jeg ønsker at min datter skal delta iallfall når hun er så liten. Godt å høre det har godt bra for dere 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Går fint for noen, men noen sliter. Noen barn vil ikke i barnehagen, for plutselig en dag jage mamma hjem da hun kom tidlig for å hente. Du kjenner barnet og må se hva som passer dere :) Lykke til med barnehagestart. Gleder meg til å komme tilbake til barna på min avdeling og vi bytter rom. :) 

Anonymkode: a4476...439

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være et godt alternativ det. Opplever bhg synes kortere dager bare var positivt. Tenker da å hente på et tidspunkt hvor de er ferdig med en aktivitet at det ikke forstyrrer opplegget. 

Har et familiemedlem som valgte 1 fridag i uken,  i starten var bhg noe negativ men nå opplever de bare positive tilbakemeldinger på det valget. 

TS

Jeg tror en fridag i uken går helt fint, og korte dager er jo helt supert hvis du har mulighet for det. Mer enn en dag fri i uka kan kanskje gjøre det vanskelig å gli så godt inn i barnegruppa, uten at jeg har noe konkret forskning å vise til på det. Jeg hadde eldstemann her hjemme en dag i uka mens jeg var hjemme i permisjon med mellomste, og så hadde hun korte dager ellers. Jeg kunne hatt henne hjemme oftere, men hun strevde i utgangspunktet litt med å gli inn i barnegruppa, og da tenkte jeg at det var best for henne at hun ikke var så mye borte.

Anonymkode: 27722...a94

AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår begynte med 40%. Det var nok litt lite, men 60% funker utmerket (hun er tre nå). Liker deg godt i brnehagen, men er også glad for å få vært mer hjemme :)

Anonymkode: 92768...c96

AnonymBruker
Skrevet

Vi har dårlig erfaring med 60%. Mer utrygt for barnet, og lengre tilvenning. Anbefaler på det sterkeste å ha 100% plass hvis dere har økonomi til det, slik at dere kan være fleksible og barnet kan da likevel ha like mange fridager (særlig med hensyn til sykdom hos barnet, da får barnet enda færre dager til å føle trygghet i barnehagen dersom dere har to dager i uka barnet ikke har plass og så er det sykdom på de resterende tre dagene..). 

Anonymkode: 5fd22...02f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...