Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i butikk og p.g.a sykdom har vi tatt inn en vikar fra en annen butikk i samme kjede. 

Nå er lederen sykmeldt, så nestleder har ansvar. Jeg spør alltid når jeg kommer på jobb om det er noe jeg skal gjøre utover mine vanlige arbeidsoppgaver. Det kan være ting de ikke fikk gjort tidligere på dagen f.eks som må gjøres. 

Snakket med nestlederen sist jeg var på jobb, og han sa "det er ingenting utover det normale å gjøre." 

Greit nok, da gjør jeg mine vanlige arbeidsoppgaver. 

Mens jeg holder på med dette kommer vikaren og sier "Jeg vil du skal gjøre X,Y og Z". Jeg svarte at de kunne jeg gjøre hvis det var tid etter det nestlederen hadde bedt meg om å gjøre (altså det jeg alltid gjør). 

Han sa da "Nei, jeg vil du skal gjøre det nå!" 

Jeg ble skikkelig irritert og svarte "Du er ikke sjefen min, og det er nestlederen som har ansvar når sjefen er borte. Jeg forholder meg derfor til hva han sier jeg skal gjøre. Om jeg hadde troddd at noe av det du ber meg om å gjøre er viktigere enn det han har sagt han vil jeg skal ta for meg, så hadde jeg gjort det, men jeg klarer helt fint å vurdere dette selv."

Vikaren ble skikkelig sur og sa "Det er jeg som låser i dag, og da har jeg ansvaret og bestemmelsesrett."

Jeg svarte at vi låste sammen, og den jeg forholdt meg til var stredfortjeneren til sjefen, altså nestsjefen.

Han skulle visst klage på meg, men kommer han egentlig noen vei?

Anonymkode: 962d1...727

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en veldig rotete arbeidsplass hva angår de forskjellige arbeidsoppgavene og ansvarsforholdet? Det er vel vanlig at det kan bli noe diskusjon rundt hvem som skal gjøre hva om arbeidsfordelingen og ansvaret ikke er helt avgjort på forhånd, så jeg ville nok ikke tatt det så tungt hvis du har fått beskjed fra de overordnede om hva arbeidsoppgavene dine er selv om vikaren vår uenig i det der og da. Vikaren ble sikkert sur og sjefete fordi det ble mer å gjøre på han.

Anonymkode: 0f99f...758

Skrevet

Hvorfor tror han at han er sjef? Er han en slags storkar på den andre avdelingen som er vant til å herse litt? 

Uansett tror jeg nok du kan det med ro. Hvis hverken sjefen eller nestlederen har gitt deg beskjed om at han faktisk har en lederrolle hos dere, så er det ingen som kan ta deg på at du forholder deg til de arbeidsoppgaver du har blitt anvist av dem du kjenner som butikkens ledelse.

Han er kanskje bare en streber som prøver å klatre i hierarkiet ved å ta stor plass for å vise initiativ. Menn er gjerne mere frempå sånn enn kvinner.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en veldig rotete arbeidsplass hva angår de forskjellige arbeidsoppgavene og ansvarsforholdet? Det er vel vanlig at det kan bli noe diskusjon rundt hvem som skal gjøre hva om arbeidsfordelingen og ansvaret ikke er helt avgjort på forhånd, så jeg ville nok ikke tatt det så tungt hvis du har fått beskjed fra de overordnede om hva arbeidsoppgavene dine er selv om vikaren vår uenig i det der og da. Vikaren ble sikkert sur og sjefete fordi det ble mer å gjøre på han.

Det ble ikke mer å gjøre på ham. Det han bl.a ville ha meg til å gjøre var å flytte varer fra en plass til en annen f.eks.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det ble ikke mer å gjøre på ham. Det han bl.a ville ha meg til å gjøre var å flytte varer fra en plass til en annen f.eks.

Høres ut som han bare ville vise at han var sjef over deg da.

• Liker 1
Skrevet

Har vært ute for lignende folk. Bare utfør arbeidsoppavene dine som nomalt. Hva skal han si da? "Jeg som vikar ville leke sjef og hun ville ikke høre på meg!"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...