Gå til innhold

Forvirret - hva er egentlig best for kroppen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så forvirret av alt jeg leser på nett, blogger, bøker, ser på tv osv osv. Alle sier forskjellige ting i forhold til trening og vekttap. Nå vil jeg heller kalle det oppstramming enn vekttap det jeg ønsker å få til men uansett. 

Hvilket opplegg skal jeg følge? Telle kalorier eller ikke? Telle makroer eller ikke? Morgencardio eller cardio når som helst? Styrketrening, delt opp i muskelgrupper eller kjøre på med ben en dag også overkropp en annen dag? Noen går ned mye hver uke, noen lite. Noen roper varsku bare man går ned over 1 kg i uka. Hvor mye skal man satse på? 

Og ja, jeg kan tenke meg til at det første mange tenker nå er: gjør det som føles rett for deg og det som er gjennomførbart i din hverdag. Men i denne jungelen av forskjellige meninger er det vanskelig å velge noe å stole helt og fullt på det. 

Jeg er en person som er glad i mat og kroppen min trenger nok energi i en svært travel og hektisk hverdag. Så sultekurer går ikke. Av trening er jeg mest glad i turer ute i naturen. Men jeg vet at dersom jeg skal få den "drømmeformen" må noen vekter løftes. 

Kom gjerne med noen tips eller innspill om dere har det! Jeg har forøvrig 8-10 kg "ekstra" på kroppen nå som jeg vil få bort. 

Anonymkode: 3d4b8...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så forvirret av alt jeg leser på nett, blogger, bøker, ser på tv osv osv. Alle sier forskjellige ting i forhold til trening og vekttap.

Det forstår jeg godt. Men du kan i hvert fall trøste deg med at det er bare tull alt sammen. For det er bare en ting som gjelder når du skal slanke deg, og det er å forbruke mer energi enn du spiser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjøre det så komplisert? Du må bare finne en rutine som funker for deg - rammen er den samme uansett: kaloriunderskudd. Tren mer og/eller spis mindre. 

Anonymkode: 7ef3d...6d6

• Liker 1
Gjest Cyrus
Skrevet

Om du vil så kan du sende en pm så kan vi finne ut et opplegg for deg 😊

Skrevet

Og du tror at alle brukerne på dette forumet er opplyste nok til å se gjennom mytene? :laugh: Du kommer til å få servert myter som sannhet i denne tråden også, merk mine ord.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Cyrus skrev:

Kan andre også benytte dette tilbudet? :ninja:

Anonymkode: d887d...1b7

Skrevet

Kosthold og trening er hånd i hånd..:) Dette er ikke så vanskelig, men kontakt noen som kan hjelpe deg målrettet. glem diett, spis vanlig mat i riktig mengde. Kun mat laget fra bunnen av, så du vet hva den innholder.

Kutt ut alt som godteri/brus og annet søppel, dette er ting du spiser kun for å tilfredstille deg mentalt. Går du lenge nok uten mister du denne boosten mentalt..

Styrketrening former kroppen din, få til minst 2 økte i uka med fullkropp som innholder baseøvelsene.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket opplegg skal jeg følge? Telle kalorier eller ikke? Telle makroer eller ikke? Morgencardio eller cardio når som helst? Styrketrening, delt opp i muskelgrupper eller kjøre på med ben en dag også overkropp en annen dag? Noen går ned mye hver uke, noen lite. Noen roper varsku bare man går ned over 1 kg i uka. Hvor mye skal man satse på? 

Ikke del opp kroppen i styrke, du skal ha en god grunnstyrke før du gjør det. Du bør også trene en muskel 3 ganger i uka..ellers må du splitte mer enn 2 splitt

Gjest Cyrus
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan andre også benytte dette tilbudet? :ninja:

Anonymkode: d887d...1b7

Jada 😊 Men jeg kan ikke garantere å være på kg 24/7 for oppfølging bare, så du må være litt tålmodig.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på Cyrus. Han tror det er noe med menneske-DNA kontra plante-DNA som gjør at "det sier seg selv" at mennesker ikke kan legge på seg av plantefett. 

Anonymkode: 927c0...4fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 13.7.2017 den 16.18, Cyrus skrev:

Skal sende deg en pm! 😁 

Gjest Overrasket
Skrevet
På 7/13/2017 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Av trening er jeg mest glad i turer ute i naturen.

Da har du svaret ditt der, mener jeg. Ta lange, raske fotturer som du blir skikkelig sliten av. Minst et par timer, gjerne 3-4 timer i strekk. 

Skrevet

Skjønner at det er vanskelig å følge en plan når det er en jungel av forskjellig informasjon på internett!

Det jeg ville anbefalt er å ta ting steg for steg, og gjøre ting litt lettere.

Start med å føre en matlogg for å få en oversikt over hvor mye du får i deg hver dag. Med denne informasjonen vil du se om du får i deg nok proteiner og kalorier, og om du eventuelt bør justere noe. Jeg tror ikke det er sunt å bli for opphengt i makroer, eller å telle dem konstant - MEN - det kan være et utrolig fint redskap for viktig lærdom, ettersom man får en mye bedre forståelse av hva maten vi spiser FAKTISK består av. Jeg vil anbefale appen MYFITNESSPAL for denne matloggen - de har de aller fleste norske matvarer  inne i databasen også.

Steg 2 - finn et treningsprogram som det er *realistisk* at du kommer til å gjennomføre. Det hjelper ikke hvor optimalt et treningsprogram er, hvis det ikke blir gjort. De viktigste prinsippene er i starten er: tren hver muskelgruppe 2-3x i uken, ha en god gradvis økning, sikre at teknikken din på hver øvelse er god, og at du har en god intensitet på treningsøktene! I ditt tilfelle høres det ut som en fullkroppsplan med 2 styrkeøkter i uken kunne fungert veldig bra. IKKE SETT et for høyt mål i starten. Du kan heller øke til 3x styrkeøkter i uken etter 2 økter har blitt til en VANE :) Finnes det personlige trenere på senteret du trener ville jeg absolutt anbefalt å ta noen timer for å få inn skikkelig teknikk + få en kickstart på treningen.

Mtp spørsmålet om fastet vs ikke fastet kardio, så spiller det svært liten rolle - da det er antall kalorier forbrent pr dag som i all hovedsak utgjør resultatet du får. Gjerne kombiner med utholdenhetstrening! F.eks 20 minutter ellipsemaskin etter hver styrkeøkt med moderat intensitet, i tillegg til turer i skogen, så er du langt på vei!

I tillegg er det svært viktig å BESTEMME seg - og tenke over hvorfor man vil oppnå målet. Utifra hva du skrev, høres det ut som du er motivert, og har satt deg et mål om å gå ned 8-10kg - tenk over *HVORFOR* du ønsker å nå det målet, hvordan du vil føle deg, hvilke helsegevinster du vil få, så øker sjansen for at du får treningen til å bli en gledelig del av livet, noe du ser fram til, og som blir gjennomført!

Mtp vektnedgang, så er en fin regel 0,5%-1% av total vekt i kg pr uke en grei hovedregel, eller 0,5kg pr uke. IKKE bli for opphengt i vekten - bruk også et målebånd rundt midjen, og ta bilder for å følge med på framgangen.

YOU CAN DO THIS! :)

Håper det var til hjelp!

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, PTAleks skrev:

Skjønner at det er vanskelig å følge en plan når det er en jungel av forskjellig informasjon på internett!

Det jeg ville anbefalt er å ta ting steg for steg, og gjøre ting litt lettere.

Start med å føre en matlogg for å få en oversikt over hvor mye du får i deg hver dag. Med denne informasjonen vil du se om du får i deg nok proteiner og kalorier, og om du eventuelt bør justere noe. Jeg tror ikke det er sunt å bli for opphengt i makroer, eller å telle dem konstant - MEN - det kan være et utrolig fint redskap for viktig lærdom, ettersom man får en mye bedre forståelse av hva maten vi spiser FAKTISK består av. Jeg vil anbefale appen MYFITNESSPAL for denne matloggen - de har de aller fleste norske matvarer  inne i databasen også.

Steg 2 - finn et treningsprogram som det er *realistisk* at du kommer til å gjennomføre. Det hjelper ikke hvor optimalt et treningsprogram er, hvis det ikke blir gjort. De viktigste prinsippene er i starten er: tren hver muskelgruppe 2-3x i uken, ha en god gradvis økning, sikre at teknikken din på hver øvelse er god, og at du har en god intensitet på treningsøktene! I ditt tilfelle høres det ut som en fullkroppsplan med 2 styrkeøkter i uken kunne fungert veldig bra. IKKE SETT et for høyt mål i starten. Du kan heller øke til 3x styrkeøkter i uken etter 2 økter har blitt til en VANE :) Finnes det personlige trenere på senteret du trener ville jeg absolutt anbefalt å ta noen timer for å få inn skikkelig teknikk + få en kickstart på treningen.

Mtp spørsmålet om fastet vs ikke fastet kardio, så spiller det svært liten rolle - da det er antall kalorier forbrent pr dag som i all hovedsak utgjør resultatet du får. Gjerne kombiner med utholdenhetstrening! F.eks 20 minutter ellipsemaskin etter hver styrkeøkt med moderat intensitet, i tillegg til turer i skogen, så er du langt på vei!

I tillegg er det svært viktig å BESTEMME seg - og tenke over hvorfor man vil oppnå målet. Utifra hva du skrev, høres det ut som du er motivert, og har satt deg et mål om å gå ned 8-10kg - tenk over *HVORFOR* du ønsker å nå det målet, hvordan du vil føle deg, hvilke helsegevinster du vil få, så øker sjansen for at du får treningen til å bli en gledelig del av livet, noe du ser fram til, og som blir gjennomført!

Mtp vektnedgang, så er en fin regel 0,5%-1% av total vekt i kg pr uke en grei hovedregel, eller 0,5kg pr uke. IKKE bli for opphengt i vekten - bruk også et målebånd rundt midjen, og ta bilder for å følge med på framgangen.

YOU CAN DO THIS! :)

Håper det var til hjelp!

Tusen takk for en megabra tilbakemelding! Ble veldig motivert av dette nå 😀 Skal starte med små steg, skjønner at dette kan ta tid! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...