IngK Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Jeg har lenge vurdert å skaffe meg hund fordi jeg sliter så mye med angst og depresjon og tror hund kunne vært til stor hjelp for å bedre hverdagen mine. Jeg bare lurer på om det er noen som vet om det finnes noen type dokumenter på at hunden blir brukt som terapihund eller lignende slik at det skal være lov å ha den med inn i butikker eller kunne bo i leilighet der det nødvendigvis ikke er tillat med dyr?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, IngK skrev: Jeg har lenge vurdert å skaffe meg hund fordi jeg sliter så mye med angst og depresjon og tror hund kunne vært til stor hjelp for å bedre hverdagen mine. Jeg bare lurer på om det er noen som vet om det finnes noen type dokumenter på at hunden blir brukt som terapihund eller lignende slik at det skal være lov å ha den med inn i butikker eller kunne bo i leilighet der det nødvendigvis ikke er tillat med dyr? Har du hørt om Google? Du trenger ikke gå lenger enn til Wikipedia for å finne en del informasjon. Det er særdeles vanskelig å få godkjent en hund gjennom nodat, og det er ikke gitt at en terapihund gir deg samme adgang til ting slik en blindehund gjør. Fra SiT sine sider, som tilbyr bla bolig: Kan jeg ta med hunden min/katten min/gullfisken min? Svar: Nei, det er ikke tillatt med husdyr i noen av Sits boliger. Unntak gjøres kun for førerhunder og sertifiserte servicehunder. Fra norske servicehunder: Servicehunders viktigste arbeidsoppgave er å jobbe for en lovendring slik at servicehunder blir godkjent som et teknisk hjelpemiddel slik som førerhunder. Denne rettigheten er i dag begrenset til kun å gjelde gruppen blinde og svaksynte. Har man en annen funksjonsnedsettelse, har man altså ikke en tilsvarende rett til å få servicehund gjennom NAV. Slik det er i dag deles det ikke ut nye servicehunder. Det har til nå ikke vært utdannet servicehunder som terapihund i Norge. Det finnes andre organisasjoner som utdanner terapihunder da uten at disse er godkjente servicehunder. Så det der kan du bare glemme. Hadde du bodd i feks USA hadde saken vært en annen. Anonymkode: fc9c7...9a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå