Gå til innhold

Hjelp!! "Syden-ører," øresmerter etter mye bading, skal ut å fly på fredag..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min klagde på vondt i øret/begge ørene i kveld. Vi er i syden og han har vært mye under vann i sjøen. Han sier selv at det startet for to dager siden, noe som kan stemme da jeg nå fikk vite at et familiemedlemm hadde sett han bli irritert å klage på vondt da søstra var borti øret hans i går. Vi skal ut å fly igjen på fredag og jeg er nå super stressa for at det skal bli en veldig ubehagelig opplevelse for han😔😔 Skal oppsøke apoteket i morgen, men er på en plass der veldig få prater noe særlig engelsk. Noen som har vært igjennom det samme og har noen gode råd å komme med??

Anonymkode: 9dbcd...602

AnonymBruker
Skrevet

Gå til lege i morgen tidlig. Du har vel reiseforsikring? Du kan og ringe forsikringsselskapet for råd og veiledning. Å fly med øreproblemer er ekstremt vondt og kan være skadelig for ørene. 

Anonymkode: c225f...f98

• Liker 8
Skrevet

Ta med ungen til legevakta der dere er. Husker jeg fikk ørebetennelse en gang i syden pga bakterier i vannet. Men ordnet seg fort og fikk medisiner. Som anonym over skriver, så er det kjekt med reiseforsikring når det oppstår slikt. Derfor det er et MUST når man er ute og reiser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både reiseforsikring og helsetrygdekort er i orden. Problemet er mer at vi er på en veldig avsidesliggende plass, dårlig engelsk   og rett og slett at vi begynner å få dårlig tid da vi skal ut å fly på frdags morgen.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min klagde på vondt i øret/begge ørene i kveld. Vi er i syden og han har vært mye under vann i sjøen. Han sier selv at det startet for to dager siden, noe som kan stemme da jeg nå fikk vite at et familiemedlemm hadde sett han bli irritert å klage på vondt da søstra var borti øret hans i går. Vi skal ut å fly igjen på fredag og jeg er nå super stressa for at det skal bli en veldig ubehagelig opplevelse for han😔😔 Skal oppsøke apoteket i morgen, men er på en plass der veldig få prater noe særlig engelsk. Noen som har vært igjennom det samme og har noen gode råd å komme med??

Hvis det ikke er i orden til dere tar av, pass på at han har nok tyggegummi. Det hjelper noe. Litt som å utligne under vann.

Skrevet

Kjøp ørepropper som tetter ørene helt på apoteket. Få ham til å tygge tyggis når dere letter og lander. Fiksa det for meg med ørebetennelse. Ble anbefalt det av øre nese hals legen. Litt ubehagelig ble det, men ikke mer vondt:)

Skrevet
3 minutter siden, Vakkertliv skrev:

Kjøp ørepropper som tetter ørene helt på apoteket. Få ham til å tygge tyggis når dere letter og lander. Fiksa det for meg med ørebetennelse. Ble anbefalt det av øre nese hals legen. Litt ubehagelig ble det, men ikke mer vondt:)

Etter å ha ligget på ryggen i sjøen en måned i vakre Nord-øst Italia, hadde jeg hverken tyggis eller ørepropper. Jeg var veldig ung. Sa ikke mye på den turen. Det gjorde vondt. Men tviler på at det er så farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Et råd er å varme opp olje (oliven, raps, solsikke etc) til det får litt høyere temperatur enn kroppen. La hodet ligge ned mot sofa/seng og hell oljen i øret.

Anonymkode: 998de...104

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Meg over, råder mitt er fra 20 år siden; dette er måten man anbefaler nå ang olje.

Å dempe smerten ved ørebetennelse er ikke alltid lett, i tillegg til Paracetamol kan temperert olje i øret ha smertedempende effekt. Du tar vann fra springen blander varmt og kaldt så det holder nøyaktig 37 grader. Har vann i en bolle og legger ren matolje for eksempel jornøttolje eller solsikkeolje opp i en liten skål som du lager av et lag aluminiumsfolie. Oljen flyter på vannet i aluminiumsfolien og vil etter noen minutter også være 37 grader. Deretter tar du bomull som du dypper i den tempererte matoljen, legger barnets hode med det vonde øret opp i fanget ditt, og drypper oljen inn i øregangen så den fyller øregangen og setter bomullen forsiktig i ytterst så oljen ikke renner ut med en gang. Dette har etter kort stund ofte en god smertedempende effekt. Det er en helt ufarlig behandling som kan gjentas, men må ikke brukes etter at trommehinnen har sprukket. Pass på at matoljen ikke er gammel og harsk.

Anonymkode: 998de...104

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har fått dette to ganger og begge gangene så var det ørevoks som var årsaken. Vann hadde kommet bak ørevoksen og lå og presset på tromhinnen. Løsningen ble å løse opp ørevoksen med olje og skylle øret med lunkent vann. Vi kjøpte øreballong til dette da.

Anonymkode: a7d2d...070

Skrevet

Hei, sønnen din er ikke syk, men all badingen har fått ørevoksen til å utvide seg. Dette kjenner legen godt til for det skjer ofte med barn. Han vil titte i ørene til sønnen din og etterpå bruke en slags pumpe til å sprute inn en væske/vann for å få ut ørevoksen. Gå til legen tidlig i morgen i tilfelle ørene må dryppes med olje for at voksen skal løsne lettere. Dette er ikke vondt for sønnen din, men kontakt reiseselskapet, hvis dere har brukt det. De har som regel leger de bruker fast. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Ibux el Paracet, lege så fort dere er hjemme.

hilsen mor til flere ørebarn

Anonymkode: e220a...88a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk😊

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ibux el Paracet, lege så fort dere er hjemme.

hilsen mor til flere ørebarn

Anonymkode: e220a...88a

Takk😊

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både reiseforsikring og helsetrygdekort er i orden. Problemet er mer at vi er på en veldig avsidesliggende plass, dårlig engelsk   og rett og slett at vi begynner å få dårlig tid da vi skal ut å fly på frdags morgen.

Rett å slett så unødvendig tankegang at det ikke er lov. Det er barnet ditt sine ører og sin helse det er snakk om. Hvor du enn er i verden så finnes telefon, kontakt forsikringsselskapet med en gang, og de ordner både drosje og eller sender lege til hotellet ditt i gokk. Gir du beskjed i resepsjonen eller på nærmeste hotell så ordner de og opp. Du har hele morgendagen. Er du uheldig blir barnet nektet å fly hjem av flyselskapet. Hva gjør du da? Står der tafatt og vet ikke? Husk og på at barn er knusende ærlige og lett kan avsløre deg. 

Denne tråden har i tillegg flere dirkete helsefarlige råd. Det er skremmende hvor lite folk vet og hva de klarer å rådgi andre om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rett å slett så unødvendig tankegang at det ikke er lov. Det er barnet ditt sine ører og sin helse det er snakk om. Hvor du enn er i verden så finnes telefon, kontakt forsikringsselskapet med en gang, og de ordner både drosje og eller sender lege til hotellet ditt i gokk. Gir du beskjed i resepsjonen eller på nærmeste hotell så ordner de og opp. Du har hele morgendagen. Er du uheldig blir barnet nektet å fly hjem av flyselskapet. Hva gjør du da? Står der tafatt og vet ikke? Husk og på at barn er knusende ærlige og lett kan avsløre deg. 

Denne tråden har i tillegg flere dirkete helsefarlige råd. Det er skremmende hvor lite folk vet og hva de klarer å rådgi andre om. 

Ærlig og avsløre meg i hva da? Ikke kom å fortell meg at jeg ikke bryr meg om mitt barns helse. Skal selvfølgelig ta kontakt med lege. Eneste grunnen til at jeg spør her er for å høre andres ERFARINGER. Og hvilke råd som har kommet er direkte helsefarlige? Og hvem eller hva er du til å vurdere det? Er du lege?

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med forsikringsselskapet. De pleier å ha et alarmnummer hvor du kan ringe å be om hjelp til å finne lege og sykehus av tilfredsstillende standard der du er.

Skrevet

Du har hele torsdagen til å ordne dette - spm er om du prioriterer siste dag på lege o.l eller å ligge i sola. 

Dersom barnet har ørebetennelse kan du ikke gjøre mye på et apotek uten resept fra lege. Ørebetennelse etter bading i syden kan være stygt dersom vannet er skittent. 

Gå til en lege og få sjekket ut øre og få råd om hva du skal gjøre mtp flytur hjem

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til paracet/ibux så bør du også kjøpe inn nesespray. Nesespray hjelper på øresmertene. 

Anonymkode: a46c0...c1b

AnonymBruker
Skrevet

Smertestillende, nesespray og tyggis når flyet letter. 

Anonymkode: d2024...0e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...