Gå til innhold

Odel på gård - som jeg ikke ønsker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, urbana skrev:

Hvorfor svarer du ts slik? Hva med litt forståelse? Er selv i samme situasjon. Lite hyggelig 

Er jo ingenting galt i det svaret, trenger vel ikke lage drama av alt.

Anonymkode: 0734f...819

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har odel på familiegården, ønsker ikke å bruke den. Per dags dato høyst usikkert om mine to yngre søsken vil ha den. Føles som en "tvang". Jeg har barn og ønsker ikke å flytte på dem nå, heller ikke senere.  

Flere i lignende situasjon eller? Hva gjør man hvis ingen vil ta over familiegården? Og alle ønsker selvsagt at den andre søsknen skal ta over slik at gården forblir i familien ...

dette her er svært lite bonderomantisk. Dere med foreldre i enkle bolighus aner ikke hvor "heldige" dere er.

Anonymkode: bb8e4...dca

Ikke en uvanlig problemstilling, spesielt på små gårder i hutaheiti. 

Både min manns storesøster og min mann sa fra seg odelen, heldigvis bodde lillebror i samme bygd, har ei kone som syns det går greit med ei mil til nærmeste dagligvareforretning og han har en jobb som kan kombineres med å være 120% bonde i perioder, mens det andre perioder er lite arbeid på gården. Hadde han ikke hatt det, ville gården blitt solgt når svigerfar ikke klarte drifta lenger.

Husker i perioden hvor overtakelse sv gården ble tatt opp av mine svigerforeldre, og bomben om at datteren, som var eldst, ikke ville ta over, prøvde min svigermor å finne logiske grunner til dette. Og ramlet hele tiden ned på at det måtte være svigersønn som gjorde seg vanskelig. At datteren hadde en god karriere i Oslo, 70 mil fra gården, ble ikke nevnt en gang. 

Så kom presset over på min mann. Han hadde null lyst å flytte dit igjen etter 25 år i Oslo, men det gikk ikke inn. En gang de snakket om dette i bilen satt jeg i baksetet og duppet av, da svigermor sa noe a la: "Vil jo bli så fint om Per tar over gården, ikke sant?" Hvorpå mitt helt spontane svar var at set måtte han gjerne gjøre, men da fikk han flytte nordover selv. Jeg hadde ingen planer om å flytte fra Oslo. Og med de ordene sank det endelig inn at heller ikke Per var en kandidat til å ta over. 

Anonymkode: ff088...925

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si fra deg odelen din, den vil da gå videre til ditt eldste barn. Du kan ikke si fra deg odelen på vegne av barna dine, det er det kun overformynderiet som kan fram til de er 18 år. Overformynderiet er restriktive med det, etter min erfaring. 

Skulle gården bli solgt uten at alle odelsberettigede har sagt fra seg sin rett, har de med fortsatt odelsrett 6 mnd på å kjøpe gården tilbake dersom de ønsker, og har mulighet til, å benytte seg av denne retten. 

Anonymkode: dccc5...e9c

For at Ts sine barn skal overta må ts overta gården og så barna hennes.. sier hun fra seg odelen er det neste i søskenflokken  og deres avkom :)

Anonymkode: 2be19...c4c

• Liker 4
Skrevet

Min kone var odel. Hverken hun eller broren ønsket å drive gården videre. Den ble solgt. Samme med gården til hennes tante og onkel. Ingen av barna der ønsket å ta over. Nylig solgt (da foreldrene ikke hadde kapasitet/helse til å fortsette driften). Å drive gård i Norge, i dag, er mye arbeid til veldig lav fortjeneste. Så forstår godt at folk ikke har lyst, da er det vel bedre at de som har virkelig lyst får muligheten til det enn at noen driver gården videre pga plikt. 

• Liker 1
Skrevet

Vi sa fra oss odelen og solgte til nabogården som uansett allerede paktet jord og melkekvote. Er selvsagt trist å ikke ha et sted å reise til når besteforeldre må flytte og kår-retten forsvinner, men slik er det når ingen i familien vil eller kan drive gården videre.

AnonymBruker
Skrevet

Og synd når gamlefar ikke orker å drive lenger og konsekvent nekter nytenkning. 

Mange eldre som nekter å la seg diktere. Ting skal skje på deres premisser i all evigheter og redskaper skal ikke lånes bort til familiemedlemmer. 

Så ender man opp med ingen som vil overta.

Anonymkode: c1111...a42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? 

Det er ikke alle som ønsker å overta en gård, av mange ulike grunner. Det er en livsstil, og et stort ansvar. For noen generasjoner siden var det mange som ikke turde skuffe foreldrene ved å si fra seg odelen, og som angrer den dag i dag. For en del av disse har også gårdsdriften vært vanskelig og ikke gått så bra. Man trenger motivasjon og vilje for å drive en gård. Da er det viktig at den blir tatt over av noen som faktisk ønsker den. 

Anonymkode: 329dd...140

Angrer den dag i dag? De fra noen generasjoner siden er nok døde i dag🙄

Anonymkode: 6d15d...995

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har odel på familiegården, ønsker ikke å bruke den. Per dags dato høyst usikkert om mine to yngre søsken vil ha den. Føles som en "tvang". Jeg har barn og ønsker ikke å flytte på dem nå, heller ikke senere.  

Flere i lignende situasjon eller? Hva gjør man hvis ingen vil ta over familiegården? Og alle ønsker selvsagt at den andre søsknen skal ta over slik at gården forblir i familien ...

dette her er svært lite bonderomantisk. Dere med foreldre i enkle bolighus aner ikke hvor "heldige" dere er.

Anonymkode: bb8e4...dca

Stakkars deg sånn har jeg det også.Å ta over gården kan jeg ikke, men jeg kan ikke ikke gjøre det heller. Dilemma... 

Anonymkode: 8a1c9...0aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er strengt i mange kommuner, men Norge er det 300-400 kommuner, så hva disse ni (som sannsynligvis ligger i samme fylke el region og har felles problematikk) praktiserer, betyr ikke nødvendigvis at alle kommuner har samme praksis. Noen forholder seg også til at det enten blir tomt eller fritidsbolig, og velger da å profilere seg som hyttekommune enn spøkelseskommune.

Anonymkode: 0476a...617

Nei, ikke alle kommuner har samme praksis - men mange har det. Derfor skal man være litt forsiktig med å snakke om å gjøre det til fritidsbolig som noe selvfølgelig, før man har sjekket om det er mulig i den aktuelle kommunen. Det kunne virke slik på et par av innleggene over.

Anonymkode: bbb57...26c

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For at Ts sine barn skal overta må ts overta gården og så barna hennes.. sier hun fra seg odelen er det neste i søskenflokken  og deres avkom :)

Anonymkode: 2be19...c4c

https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/den-vanskelige-odelsretten/

https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/landbrukseiendommer/innsikt/odel/id2482549/

Kan dere som så bastant hevder at det er feil at førstefødtes barn hår foran nedte søsken, forklare hvor dette står? Jeg står midt i en sånn situasjon selv, lurer derfor oppriktig på hvor regelverket som hevdes her finnes. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Den vil ikke gå videre til eldste barn i denne sammenhengen. Den vil gå videre til neste i arverekken som her vil være nest eldste søsken.

Anonymkode: 65d96...b3a

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Odel går til barn av siste som hadde odel. Når TS som stiller først i odelsrekken skriver odelen fra seg, går odelen dermed videre til TS sine søsken. Google it, og ikke kom med feil informasjon for å så kalle den rette infoen for "tull og tøys". 

Samme anonym som over. Jeg ønsker virkelig dokumentasjon på dette, det kan nemlig ikke jeg finne. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme anonym som over. Jeg ønsker virkelig dokumentasjon på dette, det kan nemlig ikke jeg finne. 

"De som har odelsrett kan være barn og barnebarn av siste eier med odel, eller barn av tidligere eier med odel. Dette kalles odelskretsen."

Kopiert fra regjeringen sitt skrift om odel. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angrer den dag i dag? De fra noen generasjoner siden er nok døde i dag🙄

Anonymkode: 6d15d...995

Beklager så meget for den store feilen. Skulle skrevet for et par generasjoner eller en del år siden. Kjenner flere i 50-60 årene feks som tenker slik. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"De som har odelsrett kan være barn og barnebarn av siste eier med odel, eller barn av tidligere eier med odel. Dette kalles odelskretsen."

Kopiert fra regjeringen sitt skrift om odel. 

Hvordan blir det til at barn av førstefødte (altså barnebarn) ikke har odelsrett før nest eldste søsken? Det står ikke det i det du siterte. Min sak er behandlet av en med 40 års erfaring innenfor området, det ville vært veldig interessant om han tok feil. Men da må noen vise til hvor dette finnes. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det til at barn av førstefødte (altså barnebarn) ikke har odelsrett før nest eldste søsken? Det står ikke det i det du siterte. Min sak er behandlet av en med 40 års erfaring innenfor området, det ville vært veldig interessant om han tok feil. Men da må noen vise til hvor dette finnes. 

Vi tok eierskiftekurs når vi tok over gården. Vi tok kurset i 2015, rart om de skulle ha forandret reglene fra den tid. Der gikk vi grundig gjennom odelsretten. Skal se om jeg finner det gamle kursmatrielle. 

Men tenk over det; når du selv sier fra deg din odelsrett, så kan du ikke gi den videre til dine barn- nettopp fordi du selv takket nei til den, og dermed ikke "har" noen odelsrett å gi videre. Forøvrig har både søsken og barn osv odelsrett, men det handler om best odel (det eldste barnet), andt best odel osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å si det rett ut at noen i bygda mi kan få odelen,men det er visst ikke lov det heller.Jeg er skikkelig oppgitt, men ble opplyst mye i denne tråden. Det er alt for mye for meg å drive familien min sin gård. Alt for mye. Uansvarlig villedet vært å bedt meg drive denne gården. 

Anonymkode: 8a1c9...0aa

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tok eierskiftekurs når vi tok over gården. Vi tok kurset i 2015, rart om de skulle ha forandret reglene fra den tid. Der gikk vi grundig gjennom odelsretten. Skal se om jeg finner det gamle kursmatrielle. 

Men tenk over det; når du selv sier fra deg din odelsrett, så kan du ikke gi den videre til dine barn- nettopp fordi du selv takket nei til den, og dermed ikke "har" noen odelsrett å gi videre. Forøvrig har både søsken og barn osv odelsrett, men det handler om best odel (det eldste barnet), andt best odel osv.

Hadde vært kjempefint om du fant noe! 

Gårdsoverdragelser er kompliserte greier, kanskje spesielt følelsesmessig. Men juridisk kan det også gi utfordringer. I mitt tilfelle er det eldre søsken som har barn, og det har blitt gjort klinkende klart for oss at selv om eldre søsken har trått ut av odelsrekka, så gjelder ikke det for dennes barn. Overdras gården til meg nå, kan dermed ett av disse barna ta tilbake gården på bedre odel dersom de ønsker, og kan stille midler, innen 6 måneder fra tinglysing. Ikke nødvendigvis spenning man ønsker å ha i livet sitt hvis det viser seg at dette er feil. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Førstefødtes barn går foran førstefødtes søsken.

Anonymkode: f1496...9e4

Mannen min og brødrene hans har akkurat vært igjennom en slik sak. Storebror til mannen min ville ikke ha odelen. Han har barn. Likevel gikk odelen til min mann, som er  neste i arverekken til gården. Det var aldri en gang snakk om at barna til eldstebroren skulle få tilbudet om odelsretten før brødrene til min mann og min mann. Han var nest eldst, så retten falt på ham som er den neste i rekken. Dette var ved hjelp av advokat for at alt skulle bli riktig.

I en vanlig arvesak er det barn som er neste i arverekken. I odelsaker, så er det nest eldste søsken som er neste.

Anonymkode: 65d96...b3a

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Odel går til barn av siste som hadde odel. Når TS som stiller først i odelsrekken skriver odelen fra seg, går odelen dermed videre til TS sine søsken. Google it, og ikke kom med feil informasjon for å så kalle den rette infoen for "tull og tøys". 

Jeg tror denne personen blander odelsretten med vanlig arverett. De fungerer ulikt. Odelsretten fungerer annerledes fordi førstefødte har rett på hele gården mens resten av barneflokken ikke får en dritt.

I vanlige arvesaker så ville jo boet blitt delt likt. Derfor er det nest eldste søsken som får muligheten til å overta om eldste ikke ønsker odelen (som forøvrig ofte er mye ansvar, så jeg skjønner godt at mange takker nei. Det hadde jeg gjort om jeg hadde vært i den situasjonen).

Det hadde vært bra urimelig om barna til min søster skulle hatt rett på den hypotetiske gården til foreldrene mine foran meg  :P Det er jo ganske logisk hvorfor det er sånn... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...