AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Har odel på familiegården, ønsker ikke å bruke den. Per dags dato høyst usikkert om mine to yngre søsken vil ha den. Føles som en "tvang". Jeg har barn og ønsker ikke å flytte på dem nå, heller ikke senere. Flere i lignende situasjon eller? Hva gjør man hvis ingen vil ta over familiegården? Og alle ønsker selvsagt at den andre søsknen skal ta over slik at gården forblir i familien ... dette her er svært lite bonderomantisk. Dere med foreldre i enkle bolighus aner ikke hvor "heldige" dere er. Anonymkode: bb8e4...dca
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 Du kan si fra deg odelen din, den vil da gå videre til ditt eldste barn. Du kan ikke si fra deg odelen på vegne av barna dine, det er det kun overformynderiet som kan fram til de er 18 år. Overformynderiet er restriktive med det, etter min erfaring. Skulle gården bli solgt uten at alle odelsberettigede har sagt fra seg sin rett, har de med fortsatt odelsrett 6 mnd på å kjøpe gården tilbake dersom de ønsker, og har mulighet til, å benytte seg av denne retten. Anonymkode: dccc5...e9c 8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 Om du ikke ønsker å overta - så gir du stafettpinnen videre .. om ingen av dere ønsker- så kanskje noen søskenbarn.. hvis ikke : selg gården og la en som ønsker å være bonde få muligheten.. Anonymkode: 2be19...c4c 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #4 Skrevet 12. juli 2017 Jeg og mine søsken er i den situasjonen at ingen ønsker gården. Våre foreldre bor i en nesten ferdig nedlagt bygd uten noen fremtidsutsikt for å vokse igjen. Alt er nedlagt og man må pendle i 2-4 mil i en eller en annen retning for skole, barnehage og arbeid, og selv da er man skikkelig på landet. Vår foreldre forstår oss godt og er nå pensjonister. De jobber med å selge ut jord til nabobønder og skal selge huset som fritidsbolig. Vi har derfor alle sagt fra oss odelen. Vi reiser endel hyppig på besøk i år, for å ta farvel. Men det er mer viktig med hverdag og familie, og nettverket vi allerede har, enn nostalgi og slektsminner. Anonymkode: c20ef...41f 3
urbana Skrevet 12. juli 2017 #5 Skrevet 12. juli 2017 (endret) 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke ønsker å overta - så gir du stafettpinnen videre .. om ingen av dere ønsker- så kanskje noen søskenbarn.. hvis ikke : selg gården og la en som ønsker å være bonde få muligheten.. Anonymkode: 2be19...c4c Hvorfor svarer du ts slik? Hva med litt forståelse? Er selv i samme situasjon. Lite hyggelig Endret 12. juli 2017 av urbana Skrev feil 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #6 Skrevet 12. juli 2017 3 minutter siden, urbana skrev: Hvorfor svarer du ts slik? Hva med litt forståelse? Er selv i samme situasjon. Lite hyggelig Hva er galt med svaret? Odel er en rett - ikke plikt.. og forøvrig noe som burde vært avskaffet.. Anonymkode: 2be19...c4c 29
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #7 Skrevet 12. juli 2017 6 minutter siden, urbana skrev: Hvorfor svarer du ts slik? Hva med litt forståelse? Er selv i samme situasjon. Lite hyggelig Jeg oppfattet ikke dette som ufint, det er jo konkret råd? Hvordan mener du dette er uhyggelig? Anonymkode: c20ef...41f 39
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #8 Skrevet 12. juli 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: FJeg og mine søsken er i den situasjonen at ingen ønsker gården. Våre foreldre bor i en nesten ferdig nedlagt bygd uten noen fremtidsutsikt for å vokse igjen. Alt er nedlagt og man må pendle i 2-4 mil i en eller en annen retning for skole, barnehage og arbeid, og selv da er man skikkelig på landet. Vår foreldre forstår oss godt og er nå pensjonister. De jobber med å selge ut jord til nabobønder og skal selge huset som fritidsbolig. Vi har derfor alle sagt fra oss odelen. Vi reiser endel hyppig på besøk i år, for å ta farvel. Men det er mer viktig med hverdag og familie, og nettverket vi allerede har, enn nostalgi og slektsminner. Anonymkode: c20ef...41f Hvordan har de fått til det at det kan selges som fritidsboli? Med dagens bo og driveplikt? Spør fordi jeg er nysgjerrig Anonymkode: bb8e4...dca 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #9 Skrevet 12. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har de fått til det at det kan selges som fritidsboli? Med dagens bo og driveplikt? Spør fordi jeg er nysgjerrig Anonymkode: bb8e4...dca Om man først selger jorden ( noe de fleste kommuner er svært positive til) så sitter man med en eiendom bestående av et hus (og kanskje driftsbygning)og en normalt stor tomt .. dette er det ikke driveplikt på.. og om det ikke er boplikt( som mange kommuner ikke har) så er det en smal sak å endre dette.. verre å endre andre veien da det da krava i dagens regelverk som vil gjelde og ikke da huset ble bygget.. Anonymkode: 2be19...c4c 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #10 Skrevet 12. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan si fra deg odelen din, den vil da gå videre til ditt eldste barn. Du kan ikke si fra deg odelen på vegne av barna dine, det er det kun overformynderiet som kan fram til de er 18 år. Overformynderiet er restriktive med det, etter min erfaring. Skulle gården bli solgt uten at alle odelsberettigede har sagt fra seg sin rett, har de med fortsatt odelsrett 6 mnd på å kjøpe gården tilbake dersom de ønsker, og har mulighet til, å benytte seg av denne retten. Anonymkode: dccc5...e9c Nei. Den vil ikke gå videre til eldste barn i denne sammenhengen. Den vil gå videre til neste i arverekken som her vil være nest eldste søsken. Anonymkode: 65d96...b3a 9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #11 Skrevet 12. juli 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg oppfattet ikke dette som ufint, det er jo konkret råd? Hvordan mener du dette er uhyggelig? Anonymkode: c20ef...41f Hun skrev "lite hyggelig". Uhyggelig er noe annet https://www.ordetbetyr.com/synonym/uhyggelig Anonymkode: 793b6...705 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #12 Skrevet 12. juli 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun skrev "lite hyggelig". Uhyggelig er noe annet https://www.ordetbetyr.com/synonym/uhyggelig Anonymkode: 793b6...705 Dette er så typisk kg! 😹 Anonymkode: 949d3...a54 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #13 Skrevet 12. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Den vil ikke gå videre til eldste barn i denne sammenhengen. Den vil gå videre til neste i arverekken som her vil være nest eldste søsken. Anonymkode: 65d96...b3a Tull og tøys. Førstefødtes barn går foran førstefødtes søsken. Anonymkode: f1496...9e4 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #14 Skrevet 13. juli 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har de fått til det at det kan selges som fritidsboli? Med dagens bo og driveplikt? Spør fordi jeg er nysgjerrig Anonymkode: bb8e4...dca Ved å dele det opp, som en annen svarer under. Jeg har ikke alle detaljene, for jeg er nest yngst og bor lengst unna, men vet at to naboer tar over beitemark og dyrket jord og kjøper alt unntatt huset, frukthagen, en plen og liten hage og låven. Låven blir ombygget litt så fjøset blir mer som bod og låven en garasje. De har måttet fylle i endel papirer.. Enklere å selge som fritidsbolig enn å selge hele gården. De får trolig mer på denne måten også. Anonymkode: c20ef...41f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #15 Skrevet 13. juli 2017 Har selv odel men aldri følt press på å overta, jeg har hatt ønsker om det... men jeg traff en mann som ikke greier å bo 3 timer fra sin egen familie... uansett, vi løste det ved at en onkel( min fars bror ) tar over nå på nyåret. Viktig for oss at det forblir i familien og ikke til en bytulling da gården har vært i vårt eie i århundrer. Er det ingen av foreldrenes søsken eller deres barn som ønsker å ta over? Anonymkode: ac931...307 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #16 Skrevet 13. juli 2017 Det er IKKE et selvfølge å få gjort om eiendommen til fritideiendom. Jeg jobber i et interkommunalt selskap og vet at i 8 av de 9 kommunene som eier oss, så får man IKKE gjort om enebolig/våningshus til fritidsbolig. Dette på grunn av at de vil hindre fraflytting. Anonymkode: bbb57...26c 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #17 Skrevet 13. juli 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er IKKE et selvfølge å få gjort om eiendommen til fritideiendom. Jeg jobber i et interkommunalt selskap og vet at i 8 av de 9 kommunene som eier oss, så får man IKKE gjort om enebolig/våningshus til fritidsbolig. Dette på grunn av at de vil hindre fraflytting. Anonymkode: bbb57...26c Ja, det er strengt i mange kommuner, men Norge er det 300-400 kommuner, så hva disse ni (som sannsynligvis ligger i samme fylke el region og har felles problematikk) praktiserer, betyr ikke nødvendigvis at alle kommuner har samme praksis. Noen forholder seg også til at det enten blir tomt eller fritidsbolig, og velger da å profilere seg som hyttekommune enn spøkelseskommune. Anonymkode: 0476a...617 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #18 Skrevet 13. juli 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull og tøys. Førstefødtes barn går foran førstefødtes søsken. Anonymkode: f1496...9e4 Nei. Odel går til barn av siste som hadde odel. Når TS som stiller først i odelsrekken skriver odelen fra seg, går odelen dermed videre til TS sine søsken. Google it, og ikke kom med feil informasjon for å så kalle den rette infoen for "tull og tøys". Anonymkode: 329dd...140 10
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #19 Skrevet 13. juli 2017 Er det mulig, bli født med gullskje i munnen og ikke ønsker å ta over. Anonymkode: 47640...0bc 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #20 Skrevet 13. juli 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig, bli født med gullskje i munnen og ikke ønsker å ta over. Anonymkode: 47640...0bc Virkelig? Det er ikke alle som ønsker å overta en gård, av mange ulike grunner. Det er en livsstil, og et stort ansvar. For noen generasjoner siden var det mange som ikke turde skuffe foreldrene ved å si fra seg odelen, og som angrer den dag i dag. For en del av disse har også gårdsdriften vært vanskelig og ikke gått så bra. Man trenger motivasjon og vilje for å drive en gård. Da er det viktig at den blir tatt over av noen som faktisk ønsker den. Anonymkode: 329dd...140 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå