Gå til innhold

Lett sykkel/moped?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min blir straks 16, og vil gjerne ta lappen på lett sykkel. Jeg mener det får holde med moped. Jeg tenker fart, ulykker osv. Han har noen gode argumenter på hvorfor han skal få ta lappen på lettsykkel. Er det noen som har noen gode argumenter for eller imot? Noen som har hatt ungdommer med lettsykkel lappen?

Anonymkode: 1176f...1da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mopedlappen, men tok fort lettlappen. I mine øyne er lettsykkel tryggere enn moped. De klarer å overholde fartsgrensen og skaper da færre farlige forbikjøriger. Lær heller gutten å være en ansvarlig sjåfør :) 

Anonymkode: adbc1...59e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min blir straks 16, og vil gjerne ta lappen på lett sykkel. Jeg mener det får holde med moped. Jeg tenker fart, ulykker osv. Han har noen gode argumenter på hvorfor han skal få ta lappen på lettsykkel. Er det noen som har noen gode argumenter for eller imot? Noen som har hatt ungdommer med lettsykkel lappen?

Anonymkode: 1176f...1da

Hei TS. Det er en vanskelig diskusjon i heimen dette. 

En moped kan være så mangt. En rimelig scooter (kina) er en enkel sykkel. Den er har en simpel kosntruksjon ovs. Der er selvfølgelg scooter mopeder som  er ordentlige.  Den andre typen moped er de som ligner på en lett mc, De kan ha samme konstrukjsonen som en lett sykkel. der finnes også dårlige merker (kina) men i mindre grad. Det er vanskelig å ramse opp de gode og de dårlige. Men ny prisen gir et bilde, også produsjonslandet. En god moped også en lett MC holder lenger uten problemer, Der er billige modeller som ikke burde vært tillatt solgt pga. kvalitet og kjøreegenskaper. Men de er seritifsert for Europa og kan ikke nektes registert. Det kan nevnes der er kina mopeder som har italienkse navn, så en må være våken.

En moped .lett-mc lar seg trimme enkelt.Det er lett å få til med dages elektronikk. I gamle dager var det forgasser, sylindere/topp, drevsats og variatordriften som ble endret. Da var alt mekanisk og trimmingen var mer omfattende. Den krevde en hvis kunnskap.

En en moped er i sin konstrujson ofte ikke bygd for den hasitgheten den blir trimmet til. Dette spesielt de billige (kina). Der er noen mopeder som er lik en lett mc. De har motor med lavere effekt , men er ellers tilnærmet lik.De kan trimmes og de får ofte en høy hastighet for å være moped. De kan ha kjøreegenskaper tilsvarende en lett mc. Dette er ofte mopeder som ligner en lett mc å se på naturlig nok. 

En lett mc kan også trimmes. Denne har også begrensinger på motor og effekt. Men det er ikke like vanlig å trimme de. De fleste er fornøyd med den originale hastigheten. Det er ulovlig å trimme en lett mc som moped.

Velger en moped eller lett-mc kan den bli trimmet selv om dere foreldre ikke vet dette. Dette er  ulovlig og kan få konsekvenser. Det enkleste er at moped må vises Statens vegvesen, den blir avskiltet. Det kan tilkomme forelegg 8-10000 (moped) av Politiet om den går veldig fort. Men dette er ikke det værste. Skulle det skje en ulykke med deres barn eller andre, og mopeden, lett-mc er trimmet ulovlig sier forsikringen NEI. Det blir regress, rettsak ovs. utsettelse på videre kariere i trafikken.
Alle vet hva en regress i denne sammenhengen kan  medføre? Det vi si ingen forsikringsutbetaling til  det videre livet om det ender i rullestol, og det som verre er. Skulle noen andre enn deres barn bli rammet kan det bli en  betaling resten av livet trolig og en den betalende må leve på minstesats for lvsopphold. (se NAV sats) Det er de som faktisk betaler på regressgjeld i dag.

Lett MC krever førerkort A1. Dette er en mer omfattende opplæring enn mopedførerbevis. En lett-mc følger trafikken, en slipper ofte de farlige forbikjøringene en moped blir utatt for. 

Det er avgjørende hvor en en skal kjøre tenker jeg, av hva en skal velge. Landeveis kjøringen fremmer lett-mc når de er en del annen trafikk.  Er det nesten ikke trafikk kan en moped være grei. Skal en kjøre i et bysentrum kan en moped være grei. Men alt avhenger av trafikkbildet. En høyere hastighet i sammenstøtet gir ofte større skader.

Dette er ikke lett TS. til mer en lærer seg gjør valget vanskligere. Men velg en ordentlig moped eller lett-mc, en med kvalitet. Med dette mener jeg en som ikke gå i stykker. At deler ikke knekker og faller av (ja det skje på noen).dårlige bremser etter kort tid, dette er bare noe. Et dårlig kjøretøy ødelegger kjøregleden for en fremtidig motorsyklist. Mange som liker to-hjul går videre :) til de stor når alderen er der. Det handler videre om at mopeder , lett-mc kan la seg kontrollere under kjøringen slik at den ikke f.eks, wobler lett . Blir ustabil etter kort tids bruk. Dere må også huske på at det kreves vedlikehold mer enn på en tråsykkel. Dette er viktig å merke seg. Den unge håpefulle trenger ofte hjelp med å følge opp dette. Dere har kanskje bil og denne har behov for service og vedlikehold. Det  samme gjelder på moped og lett-mc, dette koster penger noe den håpefulle ikke har.

Lykke til med den håpefulle :)

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...