AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Failet på privatisteksamener denne våren, noe som gjør at jeg mest sannsynlig ikke kommer inn på profesjonsstudiet i psykologi. Har egentlig satt årsenhet i Bergen på førsteprio etter profesjon, og Oslo på andre. Har bra nok snitt til å komme inn på begge. Kan nevne at jeg har gått to år på jusstudiet i Oslo, men har mistrivdes så ekstremt mye sosialt der. Noe som er en svært avgjørende faktor for min egen trivsel. I dag er fristen for å slette studieønsker, og jeg vurderer å slette årsenhet i Bergen slik at Oslo kommer øverst Noen som har innspill? Anonymkode: db445...daf
gobbledigook Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 Velkommen til Bergen ;-) Nei, men seriøst, det er en utrolig fin by å studere i. Har ikke hørt noe negativt fra mine tilflyttede studievenner. Og siden du har dårlige erfaringer fra Oslo, hvorfor ikke bare gi det en sjanse? Det er bare ett år :-) 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 IKKE Bergen! Google psykologi i Bergen så får du se. Utdanningen er elendig. Årsstudium blir alltid nedprioritert for profesjon, forelesninger på ugunstige tider og forelesninger/seminar blir flyttet på svært kort varsel. Veldig rotete opplegg, dårlige forelesere. Sensuren er som lotto, om du får A eller F kommer an på dagen til sensor. Seriøst, google det. Psykologi i Bergen har fått massiv kritikk. Jeg gikk der selv i fjor, anbefaler det ikke til noen. Veldig dårlig miljø, alle konkurrerer med hverandre og ingen vil samarbeide. Folk blir mobbet av professorer i forelesning osv... Bergen er en nydelig by å studere i, men psykologisk fakultet ves UiB er en enorm skam. Anonymkode: 4995f...8cb 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #4 Skrevet 13. juli 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan nevne at jeg har gått to år på jusstudiet i Oslo, men har mistrivdes så ekstremt mye sosialt der. Noe som er en svært avgjørende faktor for min egen trivsel. Anonymkode: db445...daf Hva med å prøve å bytte til jussen i Bergen hvis du mistrivdes sånn sosialt i Oslo, men allerede har fullført to år av studiet? Anonymkode: 1bf42...6d7 1
xoxolol Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: IKKE Bergen! Google psykologi i Bergen så får du se. Utdanningen er elendig. Årsstudium blir alltid nedprioritert for profesjon, forelesninger på ugunstige tider og forelesninger/seminar blir flyttet på svært kort varsel. Veldig rotete opplegg, dårlige forelesere. Sensuren er som lotto, om du får A eller F kommer an på dagen til sensor. Seriøst, google det. Psykologi i Bergen har fått massiv kritikk. Jeg gikk der selv i fjor, anbefaler det ikke til noen. Veldig dårlig miljø, alle konkurrerer med hverandre og ingen vil samarbeide. Folk blir mobbet av professorer i forelesning osv... Bergen er en nydelig by å studere i, men psykologisk fakultet ves UiB er en enorm skam. Anonymkode: 4995f...8cb Jeg vil gjerne se lenkene du viser til! :-) Finner ikke når jeg googler. Går forøvrig profesjon i Bergen selv og er veldig fornøyd. Det har skjedd mye dette året, etter endringene i opptaksform til profesjon, så årsstudium er laaaangt hyggeligere nå. Argumentet om sensur holder ikke særlig vann, om du ikke kan begrunne det. Tror dessverre at årsstudium/bachelor blir underprioritert, uansett om det er snakk om Oslo, Bergen eller Trondheim. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 2 timer siden, xoxolol skrev: Jeg vil gjerne se lenkene du viser til! :-) Finner ikke når jeg googler. Går forøvrig profesjon i Bergen selv og er veldig fornøyd. Det har skjedd mye dette året, etter endringene i opptaksform til profesjon, så årsstudium er laaaangt hyggeligere nå. Argumentet om sensur holder ikke særlig vann, om du ikke kan begrunne det. Tror dessverre at årsstudium/bachelor blir underprioritert, uansett om det er snakk om Oslo, Bergen eller Trondheim. Mulig det er bedre etter endringene med opptakskrav, men det kan umulig ha endret seg fullstendig på ett år. Jeg gikk der som sagt for ett år siden, og det var helt grusomt. Sensuren gir ingen mening, se lenkene. Se spesielt filmen i den siste linken, den beskriver årsstudiumet veldig godt. Jeg vet ikke hvordan det er nå, jeg har forlatt UiB etter en grusom opplevelse, og kommer aldri tilbake. Studerer psykologi i Trondheim nå, og der er det orden på alt, ingen rot, ingen flytting av undervisning på 2 timers varsel og sensurene gir mening. Man kan så klart gå ned i karakter ved klage her også, men jeg har aldri hørt om noen som går fra B til stryk. Og: de har vel ikke ordnet de hundrevis av administrative problemene tipper jeg.. De merker vel ikke du så mye til når du går profesjon, men jeg tuller ikke når jeg sier at undervisning ble flyttet på 1 og 2 timers varsel. Og det er bare toppen av isfjellet. https://www.aftenposten.no/norge/--Mange-studenter-foler-at-de-har-kastet-bort-flere-ar-til-ingen-nytte-12036b.htmlhttps://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/pnPgV/Takk-for-meg_-psykologisk-fakultethttps://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/M66d0/UiB-eksamen-var-full-av-feilhttp://www.dagbladet.no/nyheter/gikk-fra-b-til-stryk-pa-eksamen/60654615http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/110895/dokumentar-gjennom-naaloeyet Anonymkode: 4995f...8cb
xoxolol Skrevet 13. juli 2017 #7 Skrevet 13. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mulig det er bedre etter endringene med opptakskrav, men det kan umulig ha endret seg fullstendig på ett år. (...) Anonymkode: 4995f...8cb Så utrolig synd at det var en så dårlig opplevelse, jeg tviler ikke utifra hva jeg har hørt fra andre. Men personlig kjenner jeg flere årsstudiumsstudenter nå og det er virkelig noe helt annet. Folk kommer inn med en helt annen innstilling og selve miljøet er langt bedre. Det med sensur og flytting av undervisning er jo kritisk, men det har ikke vært noe som kan ligne på dette en gang dette året (vi hadde jo mange av de samme fagene) - så mye har skjedd. Av linkene er jo noen av disse opp mot 8 år gamle, så stiller meg kritisk til om de gjenspeiler dagens situasjon på en god måte. Vi kan dog enes om at slik årsstudium var ført var helt grusomt for mange studenter, men mtp den nye opptaksordningen, så vil jeg ikke si at det som var før gjenspeiler dagens situasjon :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå