Gå til innhold

Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest morhjertegod
Skrevet

Min datter er så heldig at hun har mange venninder i nærhet, så hun har alltid noen å leke med. Av en eller annen merkelig grunn, så er det her de stort sett her.  Dette syns vi er bare hyggelig, her er døra alltid åpen. Det vi kanskje reagerer på er at disse venninde kommer kl 10.00-1030, så blir de her til kl 19-20. Da få de selv, eller vi en melding om at de skal hjem. 

Det jeg lurer på er. Tar alle foreldren det som en selvfølge at de får mat borte? Hva gjør dere når deres barn er hos andre?

Når vår datter er borte over flere timer, så sender jeg ofte en melding om at hun kan komme hjem å spise. Litt for å vite at alt står bra til, få bekreftet hvor hun er og at hun får i seg mat i løpet av dagen.  Vi gir disse barna mat, klarer ikke la de se på at vi andre spiser, og de kan jo ikke gå en dag uten næring. Hva tenker dere andre foreldre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke sende dem hjem da? Si at nå må du gå hjem og spise middag?

Anonymkode: a66d3...2ec

• Liker 5
Skrevet

Barn som er på besøk når vi har måltider får enten mat hos oss (spør da foreldrene om det er greit), eller de sendes hjem for å spise.

Skrevet

Når unger er her, så spiser de selvsagt her.

Når min unge er hos andre, tar jeg for gitt at han ikke sitter og ser på de andre som spiser. Men jeg pleier å spørre foreldre om når han skal hentes fx. 

Fra min barndom husker jeg at særlig hos en venninne ble jeg sendt på hennes rom for å vente mens hun spiste middag. Føltes utrolig kjipt. For det første for å bli utelatt. For det andre var det alltid mye mer spennende å spise hos andre...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, morhjertegod skrev:

Min datter er så heldig at hun har mange venninder i nærhet, så hun har alltid noen å leke med. Av en eller annen merkelig grunn, så er det her de stort sett her.  Dette syns vi er bare hyggelig, her er døra alltid åpen. Det vi kanskje reagerer på er at disse venninde kommer kl 10.00-1030, så blir de her til kl 19-20. Da få de selv, eller vi en melding om at de skal hjem. 

Det jeg lurer på er. Tar alle foreldren det som en selvfølge at de får mat borte? Hva gjør dere når deres barn er hos andre?

Når vår datter er borte over flere timer, så sender jeg ofte en melding om at hun kan komme hjem å spise. Litt for å vite at alt står bra til, få bekreftet hvor hun er og at hun får i seg mat i løpet av dagen.  Vi gir disse barna mat, klarer ikke la de se på at vi andre spiser, og de kan jo ikke gå en dag uten næring. Hva tenker dere andre foreldre? 

Noen ganger har stedatters venner fått mat hos oss andre ganger har de sittet på rommet hennes og ventet mens vi har spist. Kommer an på situasjonen rundt når de har kommet ol. Nå er stedatter etablert i egen bolig. Der spleier de på mat når hun har venner som skal spise annet enn brød og pålegg. 

Noen steder er alltid "greiere" å være enn andre steder. Dermed blir noen hjem åpne hus for venner. Hva dette skyldes har jeg tidvis lurt på. 

Anonymkode: 3c4bc...6df

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke sende dem hjem da? Si at nå må du gå hjem og spise middag?

Jo det kan man alltids, men som sakt ikke noe problem å ha dem her. Jeg bare stusser over foreldre som ikke lurer på om barnet deres har spist, eller om hvor det er og hvordan dem har det i løpet av en hel dag. Barna er ikke et problem her, bare lurer på om jeg er mer hønemor en de fleste. Dette har pågått siden de var 6 år gamle, hva om vi ikke er hjemme og noe skulle skje dem, de ville jo ikke bli etterlyst på 9 timer?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, morhjertegod skrev:

Jo det kan man alltids, men som sakt ikke noe problem å ha dem her. Jeg bare stusser over foreldre som ikke lurer på om barnet deres har spist, eller om hvor det er og hvordan dem har det i løpet av en hel dag. Barna er ikke et problem her, bare lurer på om jeg er mer hønemor en de fleste. Dette har pågått siden de var 6 år gamle, hva om vi ikke er hjemme og noe skulle skje dem, de ville jo ikke bli etterlyst på 9 timer?

Hvis det er sånn at de alltid er hos dere så vet de jo hvor de er.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg syns er litt spesielt er at de bare regner med at barnet får mat. Det er ikke alle som har råd til å fø på andre sine under, så det at de tar det for gitt syns jeg er litt dårlig.

Anonymkode: ca615...744

• Liker 3
Gjest morhjertegod
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det er sånn at de alltid er hos dere så vet de jo hvor de er.

Joda, men ikke alltid vi er hjemme hehe.. Poenget mitt er jo at det er det ingen som sjekker, da går de ofte til nestemann på feltet. Men tenk et senarie der dette barnet blir dratt inn i en bil e.l på vei til oss. Da ville jo ingen finne ut at dette barnet er bortført før 9-10 timer senere, ikke før de sender melding på kvelden at barnet kan sendes hjem, og vi svarer " har ikke sett dette barnet i dag vi " Barnet kan jo være langt inn i østeuropa før noen savner det... Nå overdriver jeg det litt, men jeg liker å vite hvor mitt barn er, at det får i seg mat og har det bra. Bare nysjerrig på andres tanker om dette :o)

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn har en velfungerende sultfølelse, så jeg regner med at han kommer hjem hvis han blir sulten og ikke får mat der han er. ;) Ergo ser jeg ikke noe poeng i å avbryte ham unødvendig når han har det gøy.

Men jeg ville helt klart sjekket at han hadde det bra flere ganger i løpet av dagen, med mindre det er avtalt med andre foreldre at de skal passe på ham. Da stoler jeg på at de gjør det.

Anonymkode: f01fa...9a7

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, morhjertegod skrev:

Joda, men ikke alltid vi er hjemme hehe.. Poenget mitt er jo at det er det ingen som sjekker, da går de ofte til nestemann på feltet. Men tenk et senarie der dette barnet blir dratt inn i en bil e.l på vei til oss. Da ville jo ingen finne ut at dette barnet er bortført før 9-10 timer senere, ikke før de sender melding på kvelden at barnet kan sendes hjem, og vi svarer " har ikke sett dette barnet i dag vi " Barnet kan jo være langt inn i østeuropa før noen savner det... Nå overdriver jeg det litt, men jeg liker å vite hvor mitt barn er, at det får i seg mat og har det bra. Bare nysjerrig på andres tanker om dette :o)

Når skjedde dette sist i Norge?

Jeg ser på det som hensiktsløst å leve livet etter fæle ting som har en minimal % sjanse for å skje. 

Anonymkode: 6cdc3...244

• Liker 1
Gjest morhjertegod
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når skjedde dette sist i Norge?

Jeg ser på det som hensiktsløst å leve livet etter fæle ting som har en minimal % sjanse for å skje. 

Anonymkode: 6cdc3...244

Derfor jeg skrev at nå overdriver jeg litt. :) jeg mener bare at man kanskje bør vite sån ca hvor barnet ditt på 6-8år er en hel dag. Jeg vet i allefall at jeg ønsker vite omtrent hvor min datter tilbringer en hel dag.

Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, morhjertegod skrev:

Derfor jeg skrev at nå overdriver jeg litt. :) jeg mener bare at man kanskje bør vite sån ca hvor barnet ditt på 6-8år er en hel dag. Jeg vet i allefall at jeg ønsker vite omtrent hvor min datter tilbringer en hel dag.

Jeg er helt enig med deg.

Jeg er vokst opp i en noe annen tid, uten mobiltelefoner og vi var også uten fasttelefon mesteparten av min barndom. Vi var ute og lekte hele dagen, men vi måtte hjem til middag, og det var til et fast klokkeslett. Nåde oss hvis vi ikke kom til den tiden.

Gjest morhjertegod
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg er helt enig med deg.

Jeg er vokst opp i en noe annen tid, uten mobiltelefoner og vi var også uten fasttelefon mesteparten av min barndom. Vi var ute og lekte hele dagen, men vi måtte hjem til middag, og det var til et fast klokkeslett. Nåde oss hvis vi ikke kom til den tiden.

Takk, samme med oss. Vi fikk ikke gå til noen før etter 11 og måtte hjem 1600 til middag. Så kunne vi ut å leke igjen.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men er det ikke litt merkelig å ikke sende barne hjem igjen av og til. Jeg tenker at det er jo slitsomt for deg å ha masse barn hos deg, barna blir trøtte og sliten - de kan starte å krangle med hverandre for de er sliten, og du skal lage mat til alle disse barna? Jeg føler at enten så tenker foreldrene ikke over det, eller de utnytter situasjonen litt- slik at de får pause? Men det er jo litt etter hva slags normer man har også. Vi som er gamle nok til å ha barn idag, vi var vell kanskje vandt til å være lengre hos folk. da kostet det ekstra penger å ringe, og vi hadde ikke mobil. Jeg har en søster som har barn, hun gir dem ikke lov til å være så lenge med hensyn til foreldrene, og fordi hun vet at når barna blir sliten, så kan de starte å bli vanskelige. 

Men i dagens samfunn, tenker jeg at det er litt uhøflig - med mindre foreldrene har tatt det opp med deg og trodd du hadde ingen problem med det. Men jeg tenker at mat er dyrt, og det blir litt utnyttelse at du skal betale middag for alle disse barna.. Hadde det vært mitt barn, hadde jeg sagt hun måtte komme hjem å spise, for å så dra tilbake eventuelt. Men da hadde jeg sendt en melding først å spurt først. Du blir jo trossalt en barnevakt for barna. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at så lenge det er unger i nabolaget som slenger rundt, så har de faste spisetider, og at de kan sendes hjem med god samvittighet.

De som "blir med hjem" etter skolen, eller hentes hjem for besøk bør selvføgelig få plass rundt bordet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har vi veldig ofte besøk av barn, men det er spesielt ett barn som utmerker seg. Hen kan være her en hel helg, ikke at det gjør noe altså, bare koselig for husets barn, men hen spiser ikke! Hen liker bare noen få retter, og nekter å spise hvis hen ikke liker maten. Her i huset spiser vi ikke svin, og dette er hens favoritt-mat. Jeg blir litt sliten, siden hen nekter å spise.. hen liker pølse, men når hen fant ut at vi bruker kylling/kalkun pølse, så ville hen ikke ha det, men min mening er at det smaker relativt det samme, så hen er bare bortskjemt og vrang i matveien. 

Foreldrene hens sier det selv at hen er veldig vrang, og hva skal jeg gjøre da? Hen vil bare ha slike tidkrevende retter som omelett til frokost, helst med bacon, men det lages ikke her. Det er en voldsom problemstilling. Jeg elsker omelett selv, men jeg blir så lei... kjempe vakkert barn, som vi  er glad i å ha på besøk. 

Dette er faktisk en problemstilling. Alle barn som kommer hit får alle måltider vi spiser mens de er her, og is, brus, godteri om passer seg for anledningen. Ofte har vi 2-3 ekstra barn, og da tilpasser vi middagen der etter. Dette er på en måte vårt bidrag til å gi barna i huset et godt nettverk, samtidig som vi oppdrar de til å være gode venner.

Husker selv en gang når jeg var liten, og måtte se på en familie spise, første gang jeg følte meg ukomfortabel. Det skal aldri skje i mitt hjem. 

Hos oss er det anbefalinger på skolen/barnehagen av barna, alle vil komme på besøk hit. I følge et av husets barn, kalles vårt hjem "paradis-øya" (fra noe disneyfilm?) 

Gi barna mat, vis at de er velkomne. 

Anonymkode: b7955...51e

Skrevet

Jeg er helt enig, merkelig at noen av dere tar så "lett på det" .. Det er snilt av dere å gi de mat hver gang. Men ganske frekt av foreldre å bare anta det? Tenk hvis dere var i en vanskelig økonomisk situasjon? 

Har en mistanke av at foreldrene setter stor pris på pause fra barna, og hvertfall nå i ferien ;) men det er høflig av det å tilby det samme. 

Hvordan vet de at de har spist? Regner med at de spør når de kommer hjem. Men hvis barnet svarer bare "ja" så kunne det like godt vært et eple?  Uansett.. 

jeg hadde begynt å sende melding enten på tlf eller fb (hvis du er venn med mødrene/fedrene der) Hei! Står å lager middag greit xxx spiser hos oss eller ville du ha hun hjem til middag?  :) 

Så hadde jeg omformulert meldingen litt hver gang. Jeg mener et normalt menneske hadde stusset på at barnet spiste middag ++ flere ganger i uken hos andre.  Jeg hadde hvertfall tilbyd å kjøpe pizza/is osv til venninnegjengen i løpet av sommeren hadde det vært mitt barn :) 

• Liker 2
Skrevet

Hvis de alltid er hos dere, de er alltid hjertelig velkommen, de får alltid mat der og de trives ekstra godt der, skjønner jeg godt foreldrene ikke lurer, hva skal de lure på? Ringe å spørre: Er Sara sulten, gir dere henne noe å spise? 

Her spiser som barna hos hverandre med mindre foreldrene har gitt beskjed om det motsatte: Sara skal hjem til middag kl. 17. Men du, hvorfor i all verden sender ikke du melding til foreldrene da, det gjør vi: Nå er Sara og Linnea her, de leker fint, når henter dere (hvis 6-åringer som du nevner) eller når skal hun hjem? Ok at hun spiser tidlig middag her? Vi sender dem hjem ved 16-tiden. Osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sender melding til foreldrene og spør om det er greit at de spiser middag her, eller om de har planlagt at de skal hjem til middag. 

Anonymkode: 83cfa...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...