Gå til innhold

Var det rasistisk av meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom bare til å tenke over dette, på grunn av et lignende emne her. Jeg var medlem av et jenteforum en gang, som nå er nedlagt. Jeg var jo en del år yngre enn jeg er nå, og hadde litt dårligere filter enn jeg har nå. I et emne, endte vi opp med å diskutere religion. Jeg sa at jeg ikke likte religion, på grunn av alt hatet det medfører. Jeg var også borti å snakke om at noen religioner faktisk er voldeligere og mer undertrykkende enn andre, og at det ikke var til å komme unna. Ei jeg var venn med der inne så rødt på grunn av det jeg sa, sendte meg en lang og sint melding og kuttet all kontakt med meg fordi det tydeligvis var utrolig rasistisk sagt. Skjønner ikke hva det var som var så rasistisk med det? Ble jo helt satt ut av reaksjonen hennes, religion og rase er jo ikke det samme, og det jeg sa var da vel ikke diskriminerende heller? Hva tenker dere?

Anonymkode: 3cf8f...629

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du formulerte det slik du nå formulerte det så var det ikke rasistisk. Religion og rase er to forskjellige ting. Helt greit å ikke like religion, det gjør deg hverken mer eller mindre rasistisk. Holdningen til venninna di er typisk de personene som i utgangpunktet har gode verdier men drar det alt for langt og blir irrasjonelle. Det du sa var kanskje blasfemisk, kanskje også noe som oppmuntrer til religiondiskriminering hvis man skal overtolke det. 

Anonymkode: 81c7e...691

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, det har ingenting med rasisme å gjøre, heller ikke diskriminering. 

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det er jo lenge siden rasisme-begrepet ble utvidet til å omfatte handlinger eller uttaleser basert på religion og kulturell tilhørighet, så man kan ikke unngå rasist-merket bare fordi man sier at man snakker om religion, ikke rase. Man skal være passe trassig om man ikke innser at rasisme også kan baseres på religonstilhørighet. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Nei. Kritikk av religion har ingenting med rasisme å gjøre.

Gjest The Architect
Skrevet

Dette er bare et eksempel på en person som liker og rope rasisme om alt og ingenting.

Gjest Elseby13
Skrevet

Umulig for oss å si noe om det uten å vite nøyaktig hva du skrev.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med disse trådene hvor man presenterer seg selv som en ikke-rasist, for så å spørre om man er det? Det er åpenbart ikke noe med rase og raseoverlegenhet i det du skrev.

Religion er et sett med ideer. Alle ideer kan selvsagt bli utfordret.

Anonymkode: d414f...72d

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med disse trådene hvor man presenterer seg selv som en ikke-rasist, for så å spørre om man er det? Det er åpenbart ikke noe med rase og raseoverlegenhet i det du skrev.

Religion er et sett med ideer. Alle ideer kan selvsagt bli utfordret.

Er jo derfor jeg lurer. Jeg vet jo at jeg ikke er rasist, men hun jeg snakket om var veldig bestemt på at det jeg sa var veldig rasistisk. 

AnonymBruker
Skrevet

høres ut som gosupermodel, der alle ble grinete bare du sa ordet mørkhudet:nigo:

Anonymkode: 73555...45c

• Liker 1
Skrevet

Det at du er kritisk til noens religion gjør det ikke rasistiske. Alle store religionen praktiseres av alle raser. Så du setter ingen rase i bås her. 

Det du gjorde. Var å oppføre deg akkurat som noen religiøse gjør. De går løs på de menneskene som ikke har religion. Ved å kalle de vanntro, infidel, hedning osv. I Norge var det lovlig å halshugge de for noen hundre år siden. Noen steder i verden. Skyter eller halshugger de folk som ikke har deres religion. 

Det er ikke rart man kan bli skremt av slik, og ta avstand fra det. Så det du har gjort. Anser jeg som direkte uskyldig og bra at du var ærlig i ditt syn på denne praksisen. Det er bra at man kan stille spørsmål ved dette og at man tør og si ifra når folk blir misshandlet og urettferdig behandlet. Motparten har tapt med en gang de tekker rasismekortet her. 

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man tegner en tegning av Allah så betyr ikke det at man er faktisk er rasistisk og fortjener trusler selv om noen mener det.

Anonymkode: 694c2...e89

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Det er jo lenge siden rasisme-begrepet ble utvidet til å omfatte handlinger eller uttaleses basert på religion og kulturell tilhørighet, så man kan ikke unngå rasist-merket bare fordi man sier man snakker om religion, ikke rase. Man skal være passe trassig om man ikke innser at rasisme også kan baseres på religonstilhørighet. 

Når den ble den utvidet ? Det at folk bruke ordet feil er grunn til å utvidet den. 

Anonymkode: 8326c...6c8

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når den ble den utvidet ? Det at folk bruke ordet feil er grunn til å utvidet den. 

Anonymkode: 8326c...6c8

For å være presis hevder ikke jeg at enhver religionskritikk er rasistisk.

Like fullt er det ingen tvil om at man er rasistisk etter dagens bruk av ordet dersom man stadig diskriminerer eller ønsker å diskriminere, i ord eller handling, utelukkende basert på religionstilhørighet.

Som jeg sier, man skal være passe vrang hvis man bruker masse energi på å argumentere for diskriminering av kulturell eller religiøs tilhørighet, bare fordi man ikke snakker om "raser".

Endret av Overrasket
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom bare til å tenke over dette, på grunn av et lignende emne her. Jeg var medlem av et jenteforum en gang, som nå er nedlagt. Jeg var jo en del år yngre enn jeg er nå, og hadde litt dårligere filter enn jeg har nå. I et emne, endte vi opp med å diskutere religion. Jeg sa at jeg ikke likte religion, på grunn av alt hatet det medfører. Jeg var også borti å snakke om at noen religioner faktisk er voldeligere og mer undertrykkende enn andre, og at det ikke var til å komme unna. Ei jeg var venn med der inne så rødt på grunn av det jeg sa, sendte meg en lang og sint melding og kuttet all kontakt med meg fordi det tydeligvis var utrolig rasistisk sagt. Skjønner ikke hva det var som var så rasistisk med det? Ble jo helt satt ut av reaksjonen hennes, religion og rase er jo ikke det samme, og det jeg sa var da vel ikke diskriminerende heller? Hva tenker dere?

Jeg som er kristen selv synes det er litt uhelig at religion og livssyn likestilles med etnisitet, hudfarge, utviklingshemming ol. Et forbud mot diskriminering er på sin plass men et skille her hadde gjerne sett bedre ut. 

Om vi ser på definisjonen brukt på lovdata:

"Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion....."

Det er jo ringeakt som er mest relevant når det kommer til en slik problemstilling, og selv om det trolig skal en god del mer til for at noen dømmes etter denne loven så er det jo en god pekepinn på hva overmenneskene mener om hva som er lov og ikke. 

Spørsmålet er jo faktisk ikke om en har rett i å si at a) religion medfører hat, og b) noen religioner er mer voldelige og undertrykkende en andre. Men heller om du fremmet hat, trusler, ringeakt mot, eller forhånte  en person basert på deres religiøse tilhørighet. Og uten å se den opprinnelige samtalen vil det bli umulig å gi et konkret svar.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Jeg som er kristen selv synes det er litt uhelig at religion og livssyn likestilles med etnisitet, hudfarge, utviklingshemming ol. Et forbud mot diskriminering er på sin plass men et skille her hadde gjerne sett bedre ut. 

Om vi ser på definisjonen brukt på lovdata:

"Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion....."

Det er jo ringeakt som er mest relevant når det kommer til en slik problemstilling, og selv om det trolig skal en god del mer til for at noen dømmes etter denne loven så er det jo en god pekepinn på hva overmenneskene mener om hva som er lov og ikke. 

Spørsmålet er jo faktisk ikke om en har rett i å si at a) religion medfører hat, og b) noen religioner er mer voldelige og undertrykkende en andre. Men heller om du fremmet hat, trusler, ringeakt mot, eller forhånte  en person basert på deres religiøse tilhørighet. Og uten å se den opprinnelige samtalen vil det bli umulig å gi et konkret svar.

Ts her. Det gjorde jeg ikke :) Det er en god del år siden, så jeg husker ikke ordrett hva jeg skrev, men jeg er sikker på at det bare var generell debatt om religion. Husker ihvertfall at jeg ble veldig satt ut av reaksjonen hennes.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Det gjorde jeg ikke :) Det er en god del år siden, så jeg husker ikke ordrett hva jeg skrev, men jeg er sikker på at det bare var generell debatt om religion. Husker ihvertfall at jeg ble veldig satt ut av reaksjonen hennes.

Da kan det jo være at hun overreagerte eller tok påstanden din veldig personlig. Å si at "Hinduisme er en grusom, avskyelig voldsdyrkene hat sekt" er jo ikke rasistisk selv om påstanden ikke har noe som helst hold i virkeligheten. 

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Jeg tenker at jeg ikke forstår hvorfor du i det hele tatt gidder å bry deg? Rasisme er jo blitt et fullstendig meningsløst begrep, som utelukkende er en hersketeknikk for å undertrykke europeiske/europeiskættede mennesker og forhindre dem fra å være åpent politisk opposisjonelle, og er derfor i seg selv et rasistisk uttrykk.

Istedenfor bør du være glad for at du slipper å ha sånne mennesker som hun forhenværende venninnen din i livet ditt, og være lykkelig for at hun avslørte seg som det ekstremt intolerante og hatefulle vesenet hun er.

Tro meg, slike mennesker ønsker du ikke å ha i livet ditt. Hun der er ikke godt venninnemateriale i det hele tatt.

Endret av Blodets rett
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo derfor jeg lurer. Jeg vet jo at jeg ikke er rasist, men hun jeg snakket om var veldig bestemt på at det jeg sa var veldig rasistisk. 

Som andre nevner så dekker tydeligvis lovverket også religion. Så det var muligens derfor hun kom frem til den konklusjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...