Gå til innhold

Forlover for en kompis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er første gang jeg søker råd fra et forum - jeg er med andre ord ganske rådvill. Jeg har nemlig blitt spurt om å være forlover for en barndomskompis, og har selvsagt takket ja. Hva som forventes av en forlover (uansett kjønn) er rimelig greit å google seg fram til, men: Hva med utdrikningslaget? Jeg vet at da en annen kompis var forlover for vår felles venninne, var det venninnene hennes som ordnet utdrikningslag, og ikke han. Så alternativene er:

1) Jeg kan spørre en av hans kompiser om å ta på seg oppdraget.

Jeg synes på èn måte dette blir en slags "ansvarsfraskrivelse" siden forloverbyrden/-æren jo er min. På en annen side: hvis ikke jeg selv skal være med, blir det det jo litt dumt å bestemme hva andre skal gjøre. Dog kan jeg jo tilby meg å hjelpe til.

2) Jeg kan arrangere et utdrikningslag, og selv være med. 

... men er det "lov"? Det skal sies at jeg selv ikke ville hatt noen problemer med å være med en gjeng gutter, men de synes muligens ikke det er like kult å ha med meg. Man vet jo at dersom det kommer en (heterofil) person av motsatt kjønn inn i en gruppe jenter/gutter, så endrer stemningen seg automatisk. Min kompis er en rolig fyr så utdrikningslaget vil sannsynligvis forholde seg ganske rolig uansett hvem som arrangerer det.

Et annet punkt i denne forvirringen er at min kompis' forlovede er tysk. I Tyskland er det slik at man først gjør unna det formelle på tinghuset, deretter gifter man seg i kirken. Det betyr at ved kirkevielsen er man teknisk sett allerede gift. Min kompis og forloveden skal ha den formelle delen på tinghuset i Norge i september - men kirkebryllupet er ikke før i slutten av april (i Tyskland). Når bør utdrikningslaget være? Før tinghuset eller før kirken?

På forhånd takk for innspill!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du motsatt kjønn av brudgommen? Kommer ikke fram, men siden du nevner at andre har fikset utdrikningslag der forlover var motsatt kjønn. Ville i så fall konsultert kompisene hans. Bidratt med regien og det praktiske, men stått over selve laget..

Ville hatt utdrikningslag før tinghuset. Ikke bare pga det formelle, men ofte lettere i aug/sept enn feb/mars. Lar det seg ikke gjøre så er det ingen krise om det blir mellom, mener jeg da. 

Anonymkode: fedf3...6be

Skrevet

Ja, jeg er motsatt kjønn. Takk for innspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...