AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Hei! Jeg er en mann som vurderer å ta utdanning til å bli styrmann, noe som da vil innebære arbeid på båt i turnus 1/1 (mest sannsynlig) med fire uker på/av. Har et par år med erfaring fra sjølivet tidligere, men det som fikk meg til å vende litt bort fra dette arbeidet var nettopp dette med å alltid være lengre perioder vekke fra familie og venner. Jeg fant imidlertid ikke helt min plass på land heller, så vurderer derfor nå å gå tilbake til det gamle og kjente, men dette med turnusen stikker jo litt fremdeles. Hva tenker dere kvinner om slik turnusarbeid egentlig ift. parforhold/familieliv osv? Vet jo selvfølgelig at det er veldig mange som får det til å fungere, men jeg tenker at man går jo også glipp av mye. Når man først havner i en turnus har man liten kontroll over om man har fri i fellesferier / på bursdag / osv, osv. Klarer ikke helt bli enig med meg selv om det er rett valg å returnere, da det er en rekke faktorer som trekker både for og imot. Noen tanker? Anonymkode: 1c7e6...189
Gjøksuppe Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er en mann som vurderer å ta utdanning til å bli styrmann, noe som da vil innebære arbeid på båt i turnus 1/1 (mest sannsynlig) med fire uker på/av. Har et par år med erfaring fra sjølivet tidligere, men det som fikk meg til å vende litt bort fra dette arbeidet var nettopp dette med å alltid være lengre perioder vekke fra familie og venner. Jeg fant imidlertid ikke helt min plass på land heller, så vurderer derfor nå å gå tilbake til det gamle og kjente, men dette med turnusen stikker jo litt fremdeles. Hva tenker dere kvinner om slik turnusarbeid egentlig ift. parforhold/familieliv osv? Vet jo selvfølgelig at det er veldig mange som får det til å fungere, men jeg tenker at man går jo også glipp av mye. Når man først havner i en turnus har man liten kontroll over om man har fri i fellesferier / på bursdag / osv, osv. Klarer ikke helt bli enig med meg selv om det er rett valg å returnere, da det er en rekke faktorer som trekker både for og imot. Noen tanker? Anonymkode: 1c7e6...189 Det kommer jo litt an på om du allerede har familie eller ei og hva de eventuellt synes om dette. Arbeidsmarkedet er jo heller ikke så veldig mye å skryte av om dagen, så med mindre du har gode kontakter eller ønsker å bo i lavkost land er det jo ikke så lett å få jobb. Om du vet du får arbeid så er det ikke et dumt valg om eventuell partner føler dette går fint med tankenpå barn ol. Men tror jo ikke det gjør det lettere å finne partner om du ikke allerede har det. Jobb knyttet mot oppdrettsnæringen er jo ganske lukrativ om dagen og kanskje muligheter for litt mer familieliv?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 35 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Det kommer jo litt an på om du allerede har familie eller ei og hva de eventuellt synes om dette. Arbeidsmarkedet er jo heller ikke så veldig mye å skryte av om dagen, så med mindre du har gode kontakter eller ønsker å bo i lavkost land er det jo ikke så lett å få jobb. Om du vet du får arbeid så er det ikke et dumt valg om eventuell partner føler dette går fint med tankenpå barn ol. Men tror jo ikke det gjør det lettere å finne partner om du ikke allerede har det. Jobb knyttet mot oppdrettsnæringen er jo ganske lukrativ om dagen og kanskje muligheter for litt mer familieliv? Har jo familie, men ikke kjæreste/barn.. Arbeidsmarkedet er ikke på topp nå nei, men det kommer alltid til å være bruk for sjømenn og jeg har troen på at arbeidsmarkedet vil ta seg opp igjen betraktelig i årene som kommer. Anonymkode: 1c7e6...189
Knirke Skrevet 12. juli 2017 #4 Skrevet 12. juli 2017 Jeg ville vært mer bekymret for arbeidsmarkedet enn for ulempene med turnus... Å velge styrmannsutdannelsen nå er ikke lurt, da det står hundrevis av nyutdannede styrmenn i kø for de få jobbene som finnes. Jeg kjenner mange av dem, og de jobber i beste fall som matroser på den lokale fergen. Skal du ta høyskoleutdannelse, så velg maskin fremfor nautikk. Det er mer variert, jobbene er flere og det er lettere å få jobb på land senere. PS: Hvis du får 4 uker på/av så er du jo heldig hvis det er kort turnus du ønsker... På min arbeidsplass har vi 12 uker på og 12 uker av, og det er fortsatt korte perioder sammenlignet med utenlandske kollegaer.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #5 Skrevet 13. juli 2017 13 timer siden, Knirke skrev: Jeg ville vært mer bekymret for arbeidsmarkedet enn for ulempene med turnus... Å velge styrmannsutdannelsen nå er ikke lurt, da det står hundrevis av nyutdannede styrmenn i kø for de få jobbene som finnes. Jeg kjenner mange av dem, og de jobber i beste fall som matroser på den lokale fergen. Skal du ta høyskoleutdannelse, så velg maskin fremfor nautikk. Det er mer variert, jobbene er flere og det er lettere å få jobb på land senere. PS: Hvis du får 4 uker på/av så er du jo heldig hvis det er kort turnus du ønsker... På min arbeidsplass har vi 12 uker på og 12 uker av, og det er fortsatt korte perioder sammenlignet med utenlandske kollegaer. Har jo hørt at arbeidsmarkedet er dårlig, men trodde faktisk ikke det var så dårlig som det du skisserer. Det blir nok fagskoleutdannelse på 2 år om jeg velger dette og nautikk er i så fall det eneste tilgjengelige..har imidlertid vurdert maskinist på høyskole av de grunnene du legger fram.. Når jeg jobbet tidligere hadde jeg i alle fall inntrykk av at 4 på/av var vanlig turnus på supply/subsea/ahts, osv.. Anonymkode: 1c7e6...189
Knirke Skrevet 13. juli 2017 #6 Skrevet 13. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jo hørt at arbeidsmarkedet er dårlig, men trodde faktisk ikke det var så dårlig som det du skisserer. Det blir nok fagskoleutdannelse på 2 år om jeg velger dette og nautikk er i så fall det eneste tilgjengelige..har imidlertid vurdert maskinist på høyskole av de grunnene du legger fram.. Når jeg jobbet tidligere hadde jeg i alle fall inntrykk av at 4 på/av var vanlig turnus på supply/subsea/ahts, osv.. Anonymkode: 1c7e6...189 Det er kun Høgskolen i Sørøst-Norge som har høyskole maskin, så du må i tilfelle flytte dit i 3,5 år... Hvis det er olja du satser på har de kanskje 4/4 turnus, men du skal ha rimelig stor mengde gullhår i rævva for å få jobb der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå