AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Jeg har trent styrke 2 ganger i uka i ca 2 mnd. Jeg vil bli sterkere/ mer muskuløs og strammere i fisken. Har til nå ikke sett store forandringer. Det kan selvsagt være pga den korte tiden,men tror også kostholdet mitt ødelegger en del. Jeg spiser nok altfor lite og får i meg for lite kalorier. Har ikke matlyst. Jeg er sulten, men det er lite som mat frister. Spesielt å lage mat hjemme synes jeg er tiltak. I det siste har jeg nesten ikke lagd middager. Spiser kanskje en smooothie til frokost, juice fra Joe and the Juice litt senere, et rundstykke med ost, pasta til kvelds. Pluss noen gulrøtter. Dette er altfor lite, jeg vet! Håper ikke dette bryter med reglene, forresten. Men hva skal jeg gjøre? Jeg prøver å kutte ned på kjøtt og vil bli veganer på sikt, men problemet mitt er at nå ser jeg på all mat som "farlig" eller hva jeg skal si. Får dårlig samvittighet av å spise dyr, prøvde å spise kyllingfilet her om dagen og ble kvalm. Meieriprodukter får jeg også dårlig samvittighet av. Og ingenting av veggismat frister, iallfall ikke å lage hjemme. Å spise ute går fint. Kanskje jeg heller bare skal gå til en ernæringsfysiolog? Sorry rotete tekst, dette ble bare tull. Anonymkode: 2a5b8...269
Snowbrigade Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 Finn noen gode matblogger, gjerne veggismat, men hvertfall bør du bli inspirert til å lage gode ting. Om du synes det er vanskelig kan du starte med kjøtterstatning, så kan du lage mer vanlig mat. Ellers er det massevis av gode supper man kan lage. Kokosmelk er jo en fantastisk erstatning for fløte som gjør at du kan få fyldige supper og gryteretter med endel næring. Gulrotsuppe med kokosmelk og karri er noe av det beste jeg vet, og jeg er ikke engang vegetarianer. Om du synes egg (fra frittgående høns) er ok å spise, så er det jo lett å lage sunn og god mat. Omelett kan du tilsette alt du liker av grønnsaker oppi. 1
Pringle Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 Psykolog. Dette har ikke med maten å gjøre, men med hodet. Når det er sagt... Kan du spise alt det du får servert ute, men har strenge regler for maten du lager selv? Jeg har hatt noe lignende. Jeg var personlig redd for salt, sukker og fett, ikke for dyr, men hvis jeg antar at det er noe lignende, så tenkte jeg omtrent sånn: Det at andre "tok ansvaret", så å si, gjorde at det ble "greit" å spise mat jeg ellers tenkte på som "godt men farlig" og fetende/sykdomsfremkallende. Hjemme måtte jeg følge prinsippet "grovt, grønt og magert". Såklart mistet jeg matlysten. Jeg fikk i meg nok kalorier, da, mer enn nok, faktisk, gjennom godteri og snacks, for jeg greide ikke å holde meg til "grovt, grønt og magert" så lenge av gangen. Det jeg gjorde for å komme ut av dette, var å ta i bruk Myfitnesspal. Jeg logget inntaket mitt og lot det gå sport i å treffe kalorimålet mitt og spise balansert og variert, jeg tok sjansen på å tillate meg å spise hva som helst så lenge det var ordentlig mat. Det gikk over all forventning, og jeg mener selv jeg har et avslappet forhold til mat nå, og et sunt kosthold. Uten hjelp av psykolog. 4
Stabeis Skrevet 12. juli 2017 #4 Skrevet 12. juli 2017 Kostholdet er åpenbart hovedproblemet her ja. Uansett kosthold vil det sjeldent bli de store endringene over en så kort periode, med bare to treninger i uken. Du må nok øke treningsmengdene, men ikke før du har funnet ut av kostholdet. Det er masse god vegetarmat man kan lage som både er faktisk god og proteinrik, men det høres ut som du sliter lit med motivasjon i tillegg, og da blir det vanskelig ettersom det opplagt krever mer jobb å ha et vegetarisk kosthold. Kort oppsummert: få orden på hodet først, deretter kosthold, så øker du treningsmengden. 1
sofie777 Skrevet 12. juli 2017 #5 Skrevet 12. juli 2017 Kjære trådstarter,Jeg ser at du skriver om lavt matinntak. Jeg vet ikke hva det betyr for deg, men vi har bestemt at innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Du er nær dette, men håper du passer på matinntaket fremover. Jeg stenger ikke tråden nå, men vil passe på.sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #6 Skrevet 12. juli 2017 26 minutter siden, sofie777 skrev: Kjære trådstarter,Jeg ser at du skriver om lavt matinntak. Jeg vet ikke hva det betyr for deg, men vi har bestemt at innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Du er nær dette, men håper du passer på matinntaket fremover. Jeg stenger ikke tråden nå, men vil passe på.sofie777, mod Tusen takk, det var snilt😊 Jeg har bestilt time til kostholdsveilder. Anonymkode: 2a5b8...269 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #7 Skrevet 12. juli 2017 7 timer siden, Stabeis skrev: Kostholdet er åpenbart hovedproblemet her ja. Uansett kosthold vil det sjeldent bli de store endringene over en så kort periode, med bare to treninger i uken. Du må nok øke treningsmengdene, men ikke før du har funnet ut av kostholdet. Det er masse god vegetarmat man kan lage som både er faktisk god og proteinrik, men det høres ut som du sliter lit med motivasjon i tillegg, og da blir det vanskelig ettersom det opplagt krever mer jobb å ha et vegetarisk kosthold. Kort oppsummert: få orden på hodet først, deretter kosthold, så øker du treningsmengden. Tuuusen takk for fine råd og fin oppsummering- kort, presist og lettfattelig- slik jeg liker det😄. Må nok gå gradvis mtp vegetarmaten, ja. Har litt for høye krav/forventninger til meg selv, må senke de litt. Lettere sagt enn gjort bare. Anonymkode: 2a5b8...269 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #8 Skrevet 12. juli 2017 8 timer siden, Pringle skrev: Psykolog. Dette har ikke med maten å gjøre, men med hodet. Når det er sagt... Kan du spise alt det du får servert ute, men har strenge regler for maten du lager selv? Jeg har hatt noe lignende. Jeg var personlig redd for salt, sukker og fett, ikke for dyr, men hvis jeg antar at det er noe lignende, så tenkte jeg omtrent sånn: Det at andre "tok ansvaret", så å si, gjorde at det ble "greit" å spise mat jeg ellers tenkte på som "godt men farlig" og fetende/sykdomsfremkallende. Hjemme måtte jeg følge prinsippet "grovt, grønt og magert". Såklart mistet jeg matlysten. Jeg fikk i meg nok kalorier, da, mer enn nok, faktisk, gjennom godteri og snacks, for jeg greide ikke å holde meg til "grovt, grønt og magert" så lenge av gangen. Det jeg gjorde for å komme ut av dette, var å ta i bruk Myfitnesspal. Jeg logget inntaket mitt og lot det gå sport i å treffe kalorimålet mitt og spise balansert og variert, jeg tok sjansen på å tillate meg å spise hva som helst så lenge det var ordentlig mat. Det gikk over all forventning, og jeg mener selv jeg har et avslappet forhold til mat nå, og et sunt kosthold. Uten hjelp av psykolog. Kan spise alt jeg får servert ute,ja. Null problem med å spise, er bare selve matlagingen(tror jeg). Hadde jeg hatt kjæreste som var kokk lhadde jeg sikkert vært overvektig 🙊 Vet ikke hva det kommer av at jeg ikke liker tanken på å lage mat hjemme. Jeg synes det er vanskelig å finne ingredienser og å finne ut hva slags midddag jeg skal ha er stress. Å handle mat er jeg heller ikke god på. I bunn og grunn synes jeg vel mye rundt mat(utenom det å spise det) er vanskelig når jeg tenker meg om. Og da i tillegg til at jeg prøver å kutte ut enkelte ting i kostholdet jeg er vant til å kjøpe gjør at det blir ekstra tøft. Derfor ender det med at jeg ikke kjøper inn noe (til middag osv hjemme). Har ikke fått så veldig gode matvaner hjemmefra så tror det henger igjen. Jeg er ikke opptatt av kalorier og div, så det er sagt. Og vekt er heller ikke issue for meg. Jeg vil som sagt bli muskuløs og da innebærer det (muligens) å veie mer, og det gjør meg ingenting💪 Tusen takk for råd! Og så bra du har klart å bli bedre, og det helt sv deg selv. Imponert👊 Skal laste ned MFP! Trenger nok psykolog uavhengig av mat eller ei, haha😜 9 timer siden, Snowbrigade skrev: Finn noen gode matblogger, gjerne veggismat, men hvertfall bør du bli inspirert til å lage gode ting. Om du synes det er vanskelig kan du starte med kjøtterstatning, så kan du lage mer vanlig mat. Ellers er det massevis av gode supper man kan lage. Kokosmelk er jo en fantastisk erstatning for fløte som gjør at du kan få fyldige supper og gryteretter med endel næring. Gulrotsuppe med kokosmelk og karri er noe av det beste jeg vet, og jeg er ikke engang vegetarianer. Om du synes egg (fra frittgående høns) er ok å spise, så er det jo lett å lage sunn og god mat. Omelett kan du tilsette alt du liker av grønnsaker oppi. Tuusen takk for tips😄 Skal absolutt sjekke vegetatblogger, gjorde det en stund, men ble litt lei. Skal prøve igjen! Anonymkode: 2a5b8...269
Snowbrigade Skrevet 12. juli 2017 #9 Skrevet 12. juli 2017 Har du råd til å abonnere på en matkasse? Så slipper du å tenke på hva eller hvordan du skal lage det, men får trent deg opp til å lage mat selv 1
Pringle Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan spise alt jeg får servert ute,ja. Null problem med å spise, er bare selve matlagingen(tror jeg). Hadde jeg hatt kjæreste som var kokk lhadde jeg sikkert vært overvektig 🙊 Vet ikke hva det kommer av at jeg ikke liker tanken på å lage mat hjemme. Jeg synes det er vanskelig å finne ingredienser og å finne ut hva slags midddag jeg skal ha er stress. Å handle mat er jeg heller ikke god på. I bunn og grunn synes jeg vel mye rundt mat(utenom det å spise det) er vanskelig når jeg tenker meg om. Og da i tillegg til at jeg prøver å kutte ut enkelte ting i kostholdet jeg er vant til å kjøpe gjør at det blir ekstra tøft. Derfor ender det med at jeg ikke kjøper inn noe (til middag osv hjemme). Har ikke fått så veldig gode matvaner hjemmefra så tror det henger igjen. Jeg er ikke opptatt av kalorier og div, så det er sagt. Og vekt er heller ikke issue for meg. Jeg vil som sagt bli muskuløs og da innebærer det (muligens) å veie mer, og det gjør meg ingenting💪Anonymkode: 2a5b8...269 Jeg ser dette mer og mer. Folk liker ikke å lage mat, og de er engstelige for mat, fordi de er usikre. De er usikre på hva de bør spise, usikre på hva de skal kjøpe, ikke vant til å lage mat. Det henger sammen, og det kan fikses, og det må fikses samlet. Jo mer du kutter ut, jo vanskeligere blir det. Skal du kutte ut noe, trenger du derfor en god grunn, og et godt alternativ. Det er prisverdig å kutte ut kjøtt for dyrenes skyld, men ikke fordi du blir kvalm. Folk blir ikke kvalme av kjøtt (kjøttallergi er ihvertfall temmelig sjelden). Du kan helt sikkert redusere kjøttinntaket, og mindre av en matvare åpner for andre alternativer. Og jeg tror vinklingen er viktig. Istedenfor å slutte/nekte, så kan du eksperimentere/innføre. Hva med "kjøttfri mandag"? Når å finne ingredienser og finne ut hva du skal ha til middag er stress, er det fordi du begynner i feil ende. Du må begynne med å spørre deg selv hva du har lyst på. Det er det bare du som vet svaret på (og derfor er jeg motstander av matkasser og ernæringsfysiologer for friske folk). Les oppskrifter og la deg inspirere. Tenk tilbake på måltider du har spist. Hva høres godt ut? Google oppskrifter på det. Når du har en oppskrift, har du en ingrediensliste, og da har du en handleliste. Du trenger bare å stryke det du har i skapet fra før. Oppskrifter er dessuten ikke bare en ingrediensliste, de er instruksjoner om hvordan du går fram. Les oppskriften før du går i gang, se for deg alle trinnene, og sørg for at du har alt av utstyr og alle ingrediensene som trengs. Oppskrifter er likevel bare forslag, Etterhvert blir du dreven på å tilpasse oppskrifter til din egen smak og måte å jobbe på. Du begynner å lære å lage mat. Hvis du lager mat du liker, kan du komme til å like å lage mat. Matglede er viktig for helsa, men blir ofte oversett. Sitat Tusen takk for råd! Og så bra du har klart å bli bedre, og det helt sv deg selv. Imponert👊 Skal laste ned MFP! Trenger nok psykolog uavhengig av mat eller ei, haha Heh, psykolog kan nok være greit for både dette og hint 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #11 Skrevet 13. juli 2017 Det er ikke noe problem å bygge muskler på plantebasert kost. Men du må sette deg inn i det. Det krever litt mer kunnskap, men ingen umulighet. Søk etter vegan grupper på FB om du er der, så får du kanskje litt tips og råd. At du ikke ser resultater handler mye om kosten din. For å bygge muskler skal man normalt sett ligge på plussiden med kalorier. Så ville startet å ta tak i kosten, og så se på treningsprogrammet senere. MFP er bra sted å starte som nevnt. Og logg riktig med vekt og måleutstyr. Se at du får i deg ting du skal ha i deg som proteiner og fett. Det er masse blogger å hente inspirasjon fra. Eksempel Veganmisjonen. Når du først lager mat, hva med å lage større porsjoner og fryse ned? Så har du til de dagene som er harde å lage mat. Og få i deg noen tilskudd om du ikke tar. B12, D3 og evt omega 3. Og ta en blodprøve hos lege for å sjekke at nivåene dine er riktig. Bruk Internett og Google om vegansk mat, og les om bl a proteinkilder mm. Så finner du ut hva du kan bruke og lage mat av. Lykke til! Anonymkode: 2763c...ffa 1
Nyttig Skrevet 13. juli 2017 #12 Skrevet 13. juli 2017 Her må du lage deg en matplan, før du får noe resultater....bør også trene muskelgruppene 3 ganger i uka. Uansett tar det lang tid å bygge opp en muskuløs kropp. Mange forventer for mye på kort tid. Derfor mange unge i dag velger steroider dessverre, da øker man bare etter 1-2 uker.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #13 Skrevet 15. juli 2017 Tror kanskje jeg er deprimert😬 I dag har jeg spist en softis, litt smågodt og et rundstykke. Klarer ikke tanken på mat nå, eneste som frister godis og juice/smoothies. Er det psykolog som er det beste? Jeg har ikke spiseforstyrrelser og veier normalt. Sorry at jeg bryter reglene nå, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få fikset dette kjapt. Treninga går til helvete og. Faen as, klarer aldri endre livet mitt. Lei! Anonymkode: 2a5b8...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå