Gå til innhold

Cetirizin og Aerius inneholder laktose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva da, hvis man ikke tåler laktose, men må ta cetirizin eller aerius (fordi de er de eneste som funker på deg), har de helt spesielle tabletter av samme merke uten laktose som folk med laktoseintoleranse må ta?

Anonymkode: 678cf...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da får du smeltetabletter uten laktosw, beregnet på barn, og tar to tabletter samtidig. 

For å få disse må du ha kjent laktoseintoleranse eller allergi og få det skrevet på resepten. Vanligvis er det så lite laktose i Aeriustabletter at det går bra for de fleste.

Anonymkode: ac7a9...bfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du bare er vanlig laktoseintolerant, så tåler du litt laktose. Mange med laktoseintoleranse er veldig hysteriske på dette uten grunn. Jeg er selv laktoseintolerant, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg kan f.eks spise noen sjokoladebiter uten at jeg reagerer. 

Anonymkode: c08f0...b82

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da får du smeltetabletter uten laktosw, beregnet på barn, og tar to tabletter samtidig. 

For å få disse må du ha kjent laktoseintoleranse eller allergi og få det skrevet på resepten. Vanligvis er det så lite laktose i Aeriustabletter at det går bra for de fleste.

Men inneholder den nøyaktig det samme som cetirizin? Som sagt så finnes det mennesker (som meg, f. eks) som ikke kan ta andre tabletter fordi ingen andre funker. Har prøvd alle som er å få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du bare er vanlig laktoseintolerant, så tåler du litt laktose. Mange med laktoseintoleranse er veldig hysteriske på dette uten grunn. Jeg er selv laktoseintolerant, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg kan f.eks spise noen sjokoladebiter uten at jeg reagerer. 

Men du kan da ikke sitte der og kalle folk hysteriske fordi de unngår laktose! Hva og hvor mye de reagerer på er helt individuelt.. herligheten..

Jeg er forresten ikke laktoseintolerant, jeg stiller bare spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du totalt allergisk mot laktose eller har du ekstremt sterk laktoseintoleranse? I så fall er løsningen som over. Hvis det kun er «vanlig» laktoseintoleranse, så funker det med både cetirizin og aerius. Det er kun ørsmå mengder laktose i disse tablettene, og er man intolerant, så går det på mengde hvordan reaksjonen blir. 
Hilsen «middels laktoseintolerant» som går på Cetirizin. Jeg var spent på reaksjonen da jeg begynte, men det hadde overhodet ingen innvirkning på magen min. 

Anonymkode: 44386...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du totalt allergisk mot laktose eller har du ekstremt sterk laktoseintoleranse? I så fall er løsningen som over. Hvis det kun er «vanlig» laktoseintoleranse, så funker det med både cetirizin og aerius. Det er kun ørsmå mengder laktose i disse tablettene, og er man intolerant, så går det på mengde hvordan reaksjonen blir. 
Hilsen «middels laktoseintolerant» som går på Cetirizin. Jeg var spent på reaksjonen da jeg begynte, men det hadde overhodet ingen innvirkning på magen min. 

Anonymkode: 44386...2d3

Ja, det er åpenbart. Men hva svarer du på spørsmålet om "barnetablettene" er identiske med cetirizin? Allergimedisin er ikke allergimedisin. Cetirizin og aerius er de eneste som virker på meg, nogenlunde (fortsatt alt for dårlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men inneholder den nøyaktig det samme som cetirizin? Som sagt så finnes det mennesker (som meg, f. eks) som ikke kan ta andre tabletter fordi ingen andre funker. Har prøvd alle som er å få. 

Vet du hva? Legen din og Felleskatalogen.no gir det svar på det du spør om. Gå inn dit og les.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er åpenbart. Men hva svarer du på spørsmålet om "barnetablettene" er identiske med cetirizin? Allergimedisin er ikke allergimedisin. Cetirizin og aerius er de eneste som virker på meg, nogenlunde (fortsatt alt for dårlig)

Aerius og Cetirizin er ikke det samme virkestoffet. Så smeltetablettene til Aerius er ikke identisk med Cetirizin, men med Aerius sine vanlige tabletter, de er bare på 2.5 mg istedenfor 5 mg. 

Aerius er tredjegenerasjons allergitabletter, de er altså ganske nye på markedet. Ceterizin er andre generasjon, de har vært på markedet lenge. Det er ofte dem man begynner med for å finne riktig medisin.

Anonymkode: 107ff...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Legen din og Felleskatalogen.no gir det svar på det du spør om. Gå inn dit og les.

Og der står det at det ikke er det samme, ja.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aerius og Cetirizin er ikke det samme virkestoffet. Så smeltetablettene til Aerius er ikke identisk med Cetirizin, men med Aerius sine vanlige tabletter, de er bare på 2.5 mg istedenfor 5 mg. 

Aerius er tredjegenerasjons allergitabletter, de er altså ganske nye på markedet. Ceterizin er andre generasjon, de har vært på markedet lenge. Det er ofte dem man begynner med for å finne riktig medisin.

Nei, ifølge felleskatalogen er ikke tablettene og smeltetablettene identiske, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ifølge felleskatalogen er ikke tablettene og smeltetablettene identiske, dessverre. 

Og hva er forskjellen?

Jeg leste nettopp på felleskatalogen og forskjellen mellom tbl, smelte tbl og miksturen er dosen og at de er i forskjellig form. Virkestoffet er det samme: desloratadin. Mikstur og smelte tbl inneholder ikke laktose. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

?

Nøyaktig samme virkestoff, men naturligvis ulike hjelpestoff/fyllmiddel (ellers hadde de jo inneholdt laktose).

Anonymkode: b2841...61a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

?

Nøyaktig samme virkestoff, men naturligvis ulike hjelpestoff/fyllmiddel (ellers hadde de jo inneholdt laktose).

Anonymkode: b2841...61a

Hjelpestoffet har faktisk mye å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpestoffet har faktisk mye å si. 

Ja, men her var det laktose som var problemet. Og smeltetbl og miksturen inneholder ikke laktose. Men du påsto at de ikke var det samme som tbl, men det er det. 

Godt mulig du reagerer på hjelpestoffer, da må du nesten bare prøve deg fram. 

Har du prøvd Telfast? De er laktosefrie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er laktoseintolerant og tar aerius uten problemer. De inneholder såpass lite laktose at jeg tåler de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laktoseintolerant. Tåler IKKE cetrizin. Mein tåler veldig godt orginal preperatet Zyrtec. Cetrizin er synonypreperatet til zyrtec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7/12/2017 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Ja, det er fordi at enzymet laktase som vi har i magen spalter laktose, og selv med laktoseintoleranse har man små mengder laktase og vil derfor kunne spalte laktose. 

Anonymkode: e3d55...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...