AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Dere kan tro jeg angrer, men jeg er stuck med henne. Jeg som trodde dette var en god idé og gledet meg. Dette blir gøy Jeg bor 8 timer unna hjembyen min og jeg har venninne der som lurte på om hun kunne bo litt hos meg i juli. Hun ville bare komme seg bort og opplever en sørlandssommer. Jeg jobber på gamlehjem og her trengs det alltid folk, så jeg ordnet sommerjobb til henne. Men.... Hun har vært her i kun 1 uke (hun blir i 2 til) og holder faen meg på å bli GAL! Jeg ga henne klar beskjed om at hun må gjøre husarbeid og bidra litt økonomisk. Hun spiser opp maten min og rydder ikke etter seg. Jeg vil ha det ryddig rundt meg, men hun bryr seg ikke. Blaute håndklær slengt på gulvet, brukte q-tips på vasken, sminkeflekker på vasken, en haug med sko overalt, setter ikke ting i oppvaskmaskinen, setter ikke ting på plass der de skal være, klær slengt her og der osv. Lei av å rydde opp etter henne. Så vi har kranglet om det allerede. Forventer jeg må lage middag hver dag for hun er jo gjesten. Jeg driver ikke et hotell!! Vi har rom vegg i vegg, hun skravler i tlf natta lang! Skravler mest med søsteren. Jeg hører ALT for hun skravler så høyt. Jeg ber hun om å være stille. Hun er stille litt, så skravler og ler hun høyt. Bruker mine dyre kremer, prøver klærne mine osv uten å spørre! Orker snart ikke mer. Vi funker bra som venninner, men ikke å bo sammen. Jeg har sjekket opp sommmerhytter på en fin campingplass, men var fult 🙄 Jeg kunne sikkert bodd hos noen andre i mellomtiden, men jeg vil ikke ha henne her alene. Da ser det vel bomba ut når jeg kommer tilbake . Jeg vet faktisk ikke om jeg klarer 2 uker til, men hun jobber jo 2 uker til. Faen altså. Dummeste ideen ever! Hadde ikke trodd det skulle bli sånn, men heldigvis jobber vi på ulike tider og litt sammen. Hun er på jobb nå Har dere noen tips å komme med? Anonymkode: 9be9b...e0e 11
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 Ultimatum. Enten så begynner du å følge avtalen i forhold til husarbeid, økonomi og nattero - ellers er det ut på dagen. Anonymkode: 776d0...0fc 45
Mr. Kilmister Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 Kan du ikke bare kaste ho ut da? Hun har åpenbart ikke respekt for deg og ditt. 19
Carrot Skrevet 12. juli 2017 #4 Skrevet 12. juli 2017 Hvordan sier du fra? For det har litt å si om den som skal ta imot budskapet skjønner hva du mener.. Ikke bare ordene, men kroppsspråket, tonefallet, sammenhengen.. er det masete, sutrete, krevende, konkret, avvikende? Mange tror de er gode på å si fra om ubehagelige ting men de er det ikke - det å høre seg selv kan ofte være en start. Når du innser hvordan du har sagt fra og hvorfor det ikke virker kan du si det på en annen måte til det virker. Snakk sammen, ikke til hverandre. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #5 Skrevet 12. juli 2017 Hvis Ts kaster henne ut så drar hun jo hjem mest sannsynlig. Hun virker ikke som en samvittighetsfull person, så hun drar vel fra jobben som Ts har ordnet for henne og dermed setter hun Ts i ett dårlig lys på arbeidsplassen. Tror du må bite tennene sammen Ts! Hva med å rydde bort kremene dine og slikt, låse de inne på rommet ditt? Ville vel vanligvis ikke gjort slik mot en venninne, men hun her høres bare slitsom ut. Og hva med å spørre henne hva HUN har tenkt å lage til middag i morgen fks, skal VI gjøre litt husarbeid i morgen? Anonymkode: deea8...5b2 10
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #6 Skrevet 12. juli 2017 Du stiller et ulitimatum selvfølgelig. Enten starter hun å rydde opp etter seg, bidra økonomisk og er stille på nettene, ellers må hun finne seg et annet sted. Og selvfølgelig får hun aldri bo hos deg igjen. Anonymkode: f6a0d...8df 11
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #7 Skrevet 12. juli 2017 Huff så slitsomt ! Jeg hadde ikke orket dette...man kjenner ikke en person godt før man har bodd sammen... Anonymkode: 115cb...098 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #8 Skrevet 12. juli 2017 Huff ja, ufattelig slitsomt og jeg som skaffet sommerjobb til henne og greier.Jeg ber henne om å rydde opp etter seg, men hun sier hun skal gjøre det etterpå. Slik blir det aldri.Jeg sier hun kan begynne å kjøpe inn litt mat selv (enn å spise opp min) men det skjer ikke. Hiver jeg henne ut, så har hun ingen plass å bo og reiser hjem igjen. Da får jeg sikkert kjeft fordi jeg skaffet jobb til en som er så ubrukelig og bare stikker etter 1 uke. Det ser ikke bra ut og går utover meg Dette gjør jeg aldri igjen. Dette er takken jeg får Ts Anonymkode: 9be9b...e0e 6
Lauge Skrevet 12. juli 2017 #9 Skrevet 12. juli 2017 Det du gjør er å sette deg ned og si at dere åpenbart må diskutere og avklare noen ting, og så viser du henne en regelliste med punkter. Eksempelvis; - respekt for hverandres ting; vi låner ikke uten å spørre, vi tar ikke mat uten å spørre, vi forsyner oss ikke av hverandres hygieneprodukter etc uten å spørre. Alt avklares på forhånd. - vi er romkamerater disse ukene, du er ikke en gjest! Derfor må begge bidra som romkamerater; samarbeide om det økonomiske, samarbeide om husarbeid, samarbeide om matlaging og matplanlegging. - respekt for hverandre; skal du snakke til langt på natten så gjør det ute, eller et annet sted hvor du ikke forstyrrer den andre parten. Vi bråker ikke etter 23:00. Vi rydder etter oss med en gang! Dette er jo ikke urimelige krav, det burde hun forstå. Si at du behøver at hun tar dette seriøst hvis dere skal trives sammen, og minn henne på at du ikke TRENGER at hun er der; du har faktisk gjort henne en tjeneste. Og selvsagt at du VIL så veldig gjerne at det skal være hyggelig med henne der, så du ønsker ingen gnissinger eller anspentheter. Hun bør forstå. 17
caskerette Skrevet 12. juli 2017 #10 Skrevet 12. juli 2017 La være å kjøpe mat. Er det renska i skapene må hun vel kjøpe noe selv. To uker er ikke all verdens, hold ut. 11
smalls Skrevet 12. juli 2017 #11 Skrevet 12. juli 2017 Vanskelig situasjon du er i. Man kan være skikkelig gode venner, men er noe helt annet å bo sammen. Det kan ødelegge hele vennskapet. Jeg lot en venninne bo hos meg for noen år siden. Hun bidro ikke med en drit! Jeg holdt på å fly på veggen. Hun jobbet ikke og spilte bare TV spill. På slutten kranglet vi så at hun måtte flytte inn hos foreldrene. Jeg ville satt hardt mot hardt. Gitt henne klarbeskjed om at nå må hun ta seg sammen hvis ikke må hun ut. Angående jobben din, så må du bare beklage og forklare situasjonen hvis du må hive henne ut. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #12 Skrevet 12. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff ja, ufattelig slitsomt og jeg som skaffet sommerjobb til henne og greier.Jeg ber henne om å rydde opp etter seg, men hun sier hun skal gjøre det etterpå. Slik blir det aldri.Jeg sier hun kan begynne å kjøpe inn litt mat selv (enn å spise opp min) men det skjer ikke. Hiver jeg henne ut, så har hun ingen plass å bo og reiser hjem igjen. Da får jeg sikkert kjeft fordi jeg skaffet jobb til en som er så ubrukelig og bare stikker etter 1 uke. Det ser ikke bra ut og går utover meg Dette gjør jeg aldri igjen. Dette er takken jeg får Ts Anonymkode: 9be9b...e0e Høres fryktelig slitsomt ut. Du får prøve å tenke at snart har halve tiden gått. Anonymkode: 65cf9...b7f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #13 Skrevet 12. juli 2017 Høres ut som bagateller. Hvert fall for en som meg som ikke har noen venninner, og er alltid alene. Alltid. Hadde byttet bort ensomheten mot en rotete venninne når som helst. Vær glad for det du har. Anonymkode: 326f9...d38
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #14 Skrevet 12. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som bagateller. Hvert fall for en som meg som ikke har noen venninner, og er alltid alene. Alltid. Hadde byttet bort ensomheten mot en rotete venninne når som helst. Vær glad for det du har. Anonymkode: 326f9...d38 Jeg forstår veldig at ensomhet er vondt, og at man er villig til å strekke seg langt for å ha venner. Men likevel synes jeg det er litt for enkelt og lite reflektert å svare som dette. Det er ikke greit å få hverdagen og hjemmet sitt i gjestfrihetens navn, bulldosifisert og snudd på huet av et respektløst vesen som anser seg som "venninne", og som du i tillegg har ordnet sommerjobb til, men som ikke er villig til å gi en dritt tilbake som et minimum takk! Anonymkode: c3a35...332 31
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #16 Skrevet 12. juli 2017 Litt fort i svingene her Men jeg hadde ALDRI orket å bo med en venninne i 3 uker. Uansett hvor gode venninner vi var. 1 uke hadde vært lenge nok. Jeg må ha alenetid pluss bor i en liten leilighet. Vi hadde gått oppå hverandre her. Men synes venninnen din er utrolig frekk! For en snylter. Anonymkode: ab9fe...2de 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #17 Skrevet 12. juli 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som bagateller. Hvert fall for en som meg som ikke har noen venninner, og er alltid alene. Alltid. Hadde byttet bort ensomheten mot en rotete venninne når som helst. Vær glad for det du har. Anonymkode: 326f9...d38 Håper virkelig du kødder med ts. Ensomhet og det å ikke ha venner kan være vondt, for jeg har vært der selv. Men en rotete vennine er ti ganger verre. Det er enklere å løse ensomheten enn en konflikt med en vennine som ikke rydder opp etter seg. "Vær glad for det du har"? Hun spurte etter råd for hvordan hun skulle takle denne situasjonen. Selvfølgelig setter hun pris på venninen sin... Hvorfor må alle ta slike ting så ille opp? TS kan jo slettes ikke få skylden for at du er ensom. Du skylder på at du er ensom, da har vel TS like rett på å klage på sin venninne i et forum???? Anonymkode: 9a3f6...b45 20
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #18 Skrevet 12. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff ja, ufattelig slitsomt og jeg som skaffet sommerjobb til henne og greier.Jeg ber henne om å rydde opp etter seg, men hun sier hun skal gjøre det etterpå. Slik blir det aldri.Jeg sier hun kan begynne å kjøpe inn litt mat selv (enn å spise opp min) men det skjer ikke. Hiver jeg henne ut, så har hun ingen plass å bo og reiser hjem igjen. Da får jeg sikkert kjeft fordi jeg skaffet jobb til en som er så ubrukelig og bare stikker etter 1 uke. Det ser ikke bra ut og går utover meg Dette gjør jeg aldri igjen. Dette er takken jeg får Ts Anonymkode: 9be9b...e0e Løsningen for de konflintskye:Bare slutt å kjøp mat. Så spiser du i smug 🤣 spør om om mat sier du at du er blakk og at butikken ligger rett over gata. Lås inn alt av kremer /Shampo m.m. du kan eventuelt bytte alt ut med first price. Det gidder hun nok ikke stjele. Så holder du ut i 14 dager. Andre alternativ er og konfrontere henne rett ut hva du syns om denne oppførselen. Og hvis ikke skjerpings kan hun stikke. Anonymkode: 8c4a2...3a3 8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #19 Skrevet 12. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som bagateller. Hvert fall for en som meg som ikke har noen venninner, og er alltid alene. Alltid. Hadde byttet bort ensomheten mot en rotete venninne når som helst. Vær glad for det du har. Anonymkode: 326f9...d38 Tror du skal være glad for det du har, du lever tross alt ikke i en krigssone eller er så fattig at du sulter ihjel... Folk må da få lov å ha problemer (eller "bagateller") selv om du er ensom. Virker ut som det er en grunn for at du er ensom Anonymkode: 47661...55e 14
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #20 Skrevet 12. juli 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du skal være glad for det du har, du lever tross alt ikke i en krigssone eller er så fattig at du sulter ihjel... Folk må da få lov å ha problemer (eller "bagateller") selv om du er ensom. Virker ut som det er en grunn for at du er ensom Anonymkode: 47661...55e Jeg er glad for det jeg har, til tross for det jeg ikke har. Jeg har ikke sagt at TS ikke skal håndtere problemene, bare at hun skal se problemene sine i et større perspektiv. Dette perspektivet vil gjøre TS i bedre stand til å håndtere problemene forholdsmessig. Slik at hun unngår å skyte spurv med kanon. Anonymkode: 326f9...d38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå