AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Jeg ønsker at min hannhund skal få parre seg, da jeg mener at han både representerer rasen sin veldig bra, og har sunne å friske linjer bak seg. Hannhunden min er en leken gutt på snart 1 år. Jeg har aldri vært med på noe slikt før og trenger derfor råd og tips. Han er dessverre ikke blitt noe utstilt enda, men det har jeg planer om når det kommer noe passende ut på NKK sin nettside. Han har alle helse/vaksine papirer i orden, har stamtavle og er reg i NKK. Jeg vet at han må sjekkes fri for PRA3, patella å øyenlyses. Hvordan går jeg videre frem? Er han for ung enda? Burde han få parre seg? Mange spørsmål på forhånd takk for alle svar Anonymkode: 8f208...e48
QQbaby Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 Bare slipp hunden ut på nattestid, så vil den nok pare seg før eller siden med en fremmed hund. 1
Ulven Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 Han bør bli voksen først, dvs mer enn et år. Det er først når hunden er fullvoksen man ser hele psyken/gemyttet og kan vurdere om den er avlsmateriale. Når det gjelder utstilling, er det bare å stille så mye du bare orker. Jo flere gode resultater, jo mer interessant blir han for tispeeierne. I tillegg til de nevnte helseundersøkelsene, bør han etter min mening også HD-røngtes. Selv om du evnt har en liten rase er det viktig for også små raser å passe på å ikke avle på HD. Raseklubben vil gi deg informasjon om avlskrav for akkurat din rase. 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #4 Skrevet 12. juli 2017 Har ikke særlig erfaring selv, men hva med å sette annonse i avisa? Kanskje et tullete forslag. eller kontakte oppdrettere som har samme rase som hunden din? Anonymkode: 57c78...0fc
altflyter Skrevet 12. juli 2017 #5 Skrevet 12. juli 2017 Hva med å ta kontakt med en oppdretter av rasen til hunden din og høre? 2
ROMPEGURI Skrevet 12. juli 2017 #6 Skrevet 12. juli 2017 Anbefaler deg å vente i et par år til. Mentaliteten til en ett år gammel hannhund er ikke representativ for hvordan han blir som ferdig utviklet. Ei heller kroppsbygning. Hvis han viser seg å være en flott hund om ett par år, så må du få i orden alt det du nevner. Så må du presentere han må en slik måte at tispeeiere får lyst å bruke han i avl. Vise han fram på konkurranser; evt. lydighet, agility mm. og ikke minst utstilling. Det er her du mest sannsynelig kommer i kontakt med oppdrettere. Ellers kan du legge ut annonse på raseklubben. De bruker ofte ha hannhundlister. Som hannhundeier anbefaler jeg deg å være kritisk. Ikke parr med den første tispa som dukker opp, men se etter om det faktisk er en god kombinasjon i fysikk, helse og mentalitet. Anbefaler også å ha en god dialog med raseklubben. Det er ofte de som foreslår kombinasjoner som kan passe seg. 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #7 Skrevet 12. juli 2017 3 minutter siden, altflyter skrev: Hva med å ta kontakt med en oppdretter av rasen til hunden din og høre? Ja, i min familie så er det en oppdretter av rasen jeg har, de eier også faren til min hannhund Anonymkode: 8f208...e48
Gjest Catalina Culès Skrevet 12. juli 2017 #8 Skrevet 12. juli 2017 Jeg syns han er for ung, en hund på et år er ikke voksen, vent et par år og hør med opprettere av rasen til hunden din.
altflyter Skrevet 12. juli 2017 #9 Skrevet 12. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, i min familie så er det en oppdretter av rasen jeg har, de eier også faren til min hannhund Anonymkode: 8f208...e48 Men da har du jo en du kan spørre der
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #10 Skrevet 12. juli 2017 Jeg mener vel kanskje også at han er litt for ung enda, og vil nok vente til han er litt over 2 år. Anonymkode: 8f208...e48
Snowbrigade Skrevet 12. juli 2017 #11 Skrevet 12. juli 2017 Så bra at du vil gjøre dette på en ordentlig måte! Dersom du er fornøyd med oppdretteren til hunden din, så er det der jeg ville startet. Kanskje uansett egentlig. Ta kontakt, og si at du lurer på hva hun/han/de tenker om at du har lyst til å la hannhunden din bli brukt i avl, og om de kan gi deg tips og råd. Du kan også ta kontakt med avlsrådet i raseforeningen din, og kanskje de har hjemmesider eller facebookside der man kan "reklamere" for at man har hannhund som kan brukes i avl. Uansett ville jeg diskutert dette med oppdretter først, de vet om det er gode grunner til å kanskje ikke bruke hunden i avl, samt hvordan det er vanligst å komme i kontakt med tispeeier. Det er vanligvis de som søker opp egnede hannhunder, men da må de vite at din hund eksisterer også. Utstilling er jo en fin start:) og prøv å ikke bli fornærmet dersom oppdrettere eller andre sier at hunden ikke bør brukes, de vil som regel bare rasens beste, vær heller interessert i evnt hvorfor og ta en vurdering selv også, selv hvis du finner tispeeiere som vil bruke hannhunden din. 2
Edie Skrevet 12. juli 2017 #12 Skrevet 12. juli 2017 Ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner. Edie, mod.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #13 Skrevet 12. juli 2017 Han er for ung. Og uten meritter ikke spesielt interessant for de fleste seriøse oppdretterne. Det må som oftest mer enn en eller to utstillinger til. I tillegg øker interessen av han om han er merittert på andre områder (kommer an på rase da). Du må også få i orden helsesjekken hans, fram til det vil han og være av ingen interesse. Oppsøk de miljøene med samme rase. Vis han fram. Mye. Still han ut i andre land for å få flere meritter og titler. Så er han bra nok, så vil han få tilbud. Anonymkode: cd598...646 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #14 Skrevet 13. juli 2017 Han er for ung, må minst være to år. Men med hannhunder kan du gjerne vente til de er 4-5 år, siden de ikke har en maksalder som tisper, så får du se hva som virkelig bor i han som voksen først. Anonymkode: cbea0...881 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå