Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er fortrinnsvis student, men jobber mye ved siden. Nå har jeg fått utbetalt både feriepenger og sommerlønnen. Jeg vurderer hva jeg skal gjøre med pengene. Jeg har et billån jeg vurderer å betale helt ned på. Burde jeg betale ned billånet eller sparepengene på BSU?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du se på hvordan rentene er på lånet eller på BSU'en. Hvis renten på BSU er 4% og renten på billånet er 7% ville jeg betalt ned på lånet - siden man taper mer på renter på billånet, enn man tjener på BSU-renten :) Hvis det var forståelig. 

I tillegg er det en fordel å ha minimalt med lån når du er ferdig å studere. Jeg hadde nok betalt ned på lånet. 

Anonymkode: 93d45...19d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lån er billig . Alle må ha bolig. bsu er en gavepakke til ungdom. Ville ikke vært i tvil - spare i banken til bolig.

Anonymkode: c1217...11d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du se på hvordan rentene er på lånet eller på BSU'en. Hvis renten på BSU er 4% og renten på billånet er 7% ville jeg betalt ned på lånet - siden man taper mer på renter på billånet, enn man tjener på BSU-renten :) Hvis det var forståelig. 

I tillegg er det en fordel å ha minimalt med lån når du er ferdig å studere. Jeg hadde nok betalt ned på lånet. 

Ikke glem at man får 20 % av BSU-innskuddet i skattefradrag, så om TS ikke har nok år igjen ellers til å fylle kvota, så bør TS uten tvil prioritere BSU :)

Men det "rette" svaret er selvsagt "begge deler" :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betaler du ned billånet nå, får du mer å rutte med i året som kommer på hverdagene. Og det er flest hverdager her i livet.

Er det sånn at du kan bli helt kvitt billånet med pengene du har nå, mente du? Da hadde jeg betalt det ned og fått frigjort litt penger i alle månedene som kommer, litt mer å rutte med hver mnd når du ikke trenger å betale på noe billån lenger.

Anonymkode: f0965...e0f

• Liker 1
Skrevet

Husk ar bsuen er makset på 25000 årlig, så etter dette er skattefordelen fraværende.

Utover dette synes jeg du bør velge det som gir deg størst glede / motivasjon i din økonomiske hverdag. 

Å gjøre deg helt økonomisk riktige (typisk regne på renter osv) vil gjerne være fasitsvaret rent matematisk sett, men mindre motiverende på sikt. Langsiktig motivasjon er gjerne mer motiverende enn et kortsiktig riktig valg.

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å betale ned hele billånet ville jeg vurdert dette. Kommer helt ann på hvilken rente du har på lånet, hva som er restgjelden og gjenstående tid på nedbetalingsplanen.

Ellers er jo fylle opp BSU dersom du har nok inntekt til å få skattefradrag en no-brainer.

Anonymkode: 3c09c...6ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lån er billig . Alle må ha bolig. bsu er en gavepakke til ungdom. Ville ikke vært i tvil - spare i banken til bolig.

Anonymkode: c1217...11d

Ja, og hva lønner seg da når renta er lav???

Selvfølgelig å betale ned på lån. Alt annet er idioti.

Anonymkode: 7c0ac...c08

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er riktig, men kun til en viss grad! Prosent er kun relative tall. Det kan faktisk lønne seg å spare i BSU på 4%, selv om billånet er 7%. Det kommer helt an på størrelsen på lånet(og derav rentene du betaler) og hvor mye du kan spare på BSU.

TS, hvis du bruker denne metoden må du regne om "prosentene" på de to alternativene dine til konkrete kroner. Det er selve krona som betyr noe, ikke prosentene i lånene dine. :Nikke: 

Skrevet
På 13.7.2017 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Ja, og hva lønner seg da når renta er lav???

Selvfølgelig å betale ned på lån. Alt annet er idioti.

Anonymkode: 7c0ac...c08

5000 kr gratis i skattefradrag skal man heller ikke kimse av :)

AnonymBruker
Skrevet
På 13.7.2017 den 11.36, Sugar&Spice skrev:

Dette er riktig, men kun til en viss grad! Prosent er kun relative tall. Det kan faktisk lønne seg å spare i BSU på 4%, selv om billånet er 7%. Det kommer helt an på størrelsen på lånet(og derav rentene du betaler) og hvor mye du kan spare på BSU.

Nei, det gjør ikke det. 25 000 til ekstra nedbetaling reduserer de årlige rentekostnadene med et absolutt beløp som er uavhengig av hvor stort lånet er totalt.

Anonymkode: 2e12d...954

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nedbetalt lånet og heller brukt pengene som skulle gått til lån hver mnd på å fylle bsu.  

Anonymkode: 2eeca...49f

Skrevet

Det er jo helt tullete å betale ned på lån når renten er lavere enn inflasjonen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...