AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Vi har hatt endel kamper rundt søvn i der siste og babyen på fire mnd sover veldig godt og lenge om gangen på siden. Våkner i blant til og kan sove en halvtime til om vi snur til andre siden. Om jeg legger babyen på rygg så er det gråt og våken ti minutter etter.. Ti minutter fulle av misfornøyde grynt og snøft. Jeg har nå gitt opp ryggsoving helt på dagen og føler med hele veien, er på samme rom hele veien (vugge på hjul). Men natten er et slit. Jeg har begynt å legge babyen på siden også leser jeg litt en stund til jeg tror det går greit å snu over på rygg. Legger meg ikke til å sove før jeg snur på ryggen, men da er det urolig søvn hele natten gjennom. Som fører til en sliten og trøtt meg. Noen gode råd? Jeg er livredd krybbedød og vil jo følge alle råd, men babyen vil virkelig ikke sove på rygg. Trives på rygg våken og ruller hodet og nakken lett fra side til side. Ingen antydning til at det er fysisk problem, virker som en preferanse... Anonymkode: d6916...e1a
Harlekin Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 Jeg fikk aldri min jente til å sove på rygg, så jeg måtte bare godta at hun sov på siden. Jeg støttet forsiktig opp slik at hun ikke veltet over på mage, helt i begynnelsen (da sov hun i kurv), men når vi fikk henne over i sprinkelseng, sluttet jeg med det. Jeg måtte bare godta at hun sov slik hvis jeg skulle sove selv. Mitt andre barn sover fint på rygg, men da han som 3 måneder gammel begynte å snu seg til magen i sengen om natten, ga han kjapt beskjed om at han var på magen og ville snus. Han godtok altså ikke å ligge i ro på magen og puste inn i madrassen, noe som var veldig betryggende. Hvis babyen er normalt sterk, er sjansen for krybbedød veldig liten. Jeg tror du bare må ta sjansen, ærlig talt. Har dere fast madrass og ellers ingenting i sengen annet enn dynen?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 Ja, vi har god og fast madrass. Barnet har ved to tilfeller dradd teppet over ansiktet i søvne og protesterer da svært høylydt, det samme om den sovner på skulderen min og jeg skal legge babyen forsiktig ned og glemmer gulpekluten som følger kinnet. Umiddelbar kaving og fekting.. Men jeg er likevel redd. Anonymkode: d6916...e1a
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #4 Skrevet 12. juli 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, vi har god og fast madrass. Barnet har ved to tilfeller dradd teppet over ansiktet i søvne og protesterer da svært høylydt, det samme om den sovner på skulderen min og jeg skal legge babyen forsiktig ned og glemmer gulpekluten som følger kinnet. Umiddelbar kaving og fekting.. Men jeg er likevel redd. Anonymkode: d6916...e1a Bruk sovepose? Anonymkode: 9c835...867
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #5 Skrevet 12. juli 2017 Enig med Harlekin, så lenge ungen er normalt sterk og du sikrer at den ikke ruller over på magen, så burde det gå helt fint. Da jeg ble født i slutten av 1991 fikk min mor beskjed om at alle babyer skulle sove på siden. Bare ikke gjør den feilen som mamma gjorde, nemlig å legge meg på samme siden hver natt Ble skjev i hodet til slutt... (Det rettet seg heldigvis ) Anonymkode: 23021...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #6 Skrevet 12. juli 2017 Bruk sovepose da vel. Forøvrig har mitt barns preferanse alltid vært på magen med armene ned langs siden, knærne under magen og stumpen rett opp. Det var fryktelig frustrerende siden han alltid fikk kavet seg til uansett hva jeg gjorde. Men etter jeg gikk over til sovepose så gikk det over noen måneder. Han er forøvrig nå tre år, og ligger fremdeles i samme stilling... Anonymkode: a91a1...d51
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #7 Skrevet 12. juli 2017 Vil en sovepose hindre babyen i å ligge på siden, eller vil den stabilisere babyen i sideleie? Jeg beklager om jeg spør dumt.. :/ Anonymkode: d6916...e1a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #8 Skrevet 13. juli 2017 Kjøp deg en madrass som man kan puste i uten problem, selges på barnas hus🙂 Anonymkode: 6f16d...3ea
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #9 Skrevet 13. juli 2017 Strekk den nederste armen på babyen helt ut - sånn at den ligger perpendikulært med kroppen. Å sove på siden er ikke farlig, det som er farlig at det er enklere å snu seg på magen. Å strekke armen sånn som jeg beskriver, kan forhindre det. har selv ei jente med refleks, hun han ikke sove på ryggen, det er tipset jeg fikk på helsestasjonen. Anonymkode: 42f45...22e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Strekk den nederste armen på babyen helt ut - sånn at den ligger perpendikulært med kroppen. Å sove på siden er ikke farlig, det som er farlig at det er enklere å snu seg på magen. Å strekke armen sånn som jeg beskriver, kan forhindre det. har selv ei jente med refleks, hun han ikke sove på ryggen, det er tipset jeg fikk på helsestasjonen. Anonymkode: 42f45...22e Takk. Jeg skal prøve dette og har bestilt en sovepose. Anonymkode: d6916...e1a 1
gjest:) Skrevet 14. juli 2017 #11 Skrevet 14. juli 2017 Kjøp f.eks. aerosleep overmadrass og laken. Den kan man puste gjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå