AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #1 Skrevet 11. juli 2017 Gutten har akkurat fylt to år, herlig gutt som er snill og grei å ha med å gjøre. De siste ukene har han begynt å bite, spesielt far. I dag var jeg vitne til at far "slo" barnet i ansiktet med flat hånd, far sa det var refleks å gjøre det da han ble bitt. Jeg reagerte på det, men har ikke barn selv, så beveger meg ut på farlig vann. Er dette normalt, har du selv gjort slik? Anonymkode: 74247...5b6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #2 Skrevet 11. juli 2017 Dette høres ikke helt greit ut, nei. Refleks er ikke å slå gutten med flat hånd i ansiktet. Refleks ville vært å rive seg løs, hoppe til eller i verste fall slå med lukket/delvis lukket hånd. I det du faktisk retter ut hånden, så har du gjort en bevisst handling. Anonymkode: fd712...992
Gjest noe tilfeldig Skrevet 11. juli 2017 #3 Skrevet 11. juli 2017 Ja, jeg har blitt bitt og klapset barnet i refleks for å få det til å slippe. Barnet tok ikke skade og det var ikke et hardt klaps, men barnet ble nok likevel forskrekket.. Hadde en venninne som hadde en baby som bet henne hardt i puppen da hun ammet, i refleks knipset huk babyen på nesen, så begynte både hun å babyen å gråte i kor, hun i anger og babyen i forfjamselse.. Det er såklart ikke greit eller pedagogisk riktig å gjøre det på denne måten, dog er foreldre også mennesker. Jeg har sett mange småbarn bite og slå foreldrene sine hvor foreldrene ikke reagerer og bare ler det bort eller avfeier det.. det synes jeg nesten er verre, fordi barnet blir ikke korrigert og tror da selv at sånn oppførsel er greit..
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #4 Skrevet 11. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gutten har akkurat fylt to år, herlig gutt som er snill og grei å ha med å gjøre. De siste ukene har han begynt å bite, spesielt far. I dag var jeg vitne til at far "slo" barnet i ansiktet med flat hånd, far sa det var refleks å gjøre det da han ble bitt. Jeg reagerte på det, men har ikke barn selv, så beveger meg ut på farlig vann. Er dette normalt, har du selv gjort slik? Anonymkode: 74247...5b6 Alle som slår barn gjør noe straffbart og ulovlig, uansett om det er refleks eller ikke. Her bør du sende bekymringsmelding til barnevernet i dag, siden du ikke har gjort det i går. Barn og boting er en periode i livet før noe annet blir aktuelt å prøve ut. Anonymkode: 7370d...2c7
The Kitten Skrevet 11. juli 2017 #5 Skrevet 11. juli 2017 Nå har jeg ikke barn, så skal ikke uttale meg om hvor lei eller frustrert en foreldrer kan blir. Ingen av mine foreldre har slått meg, men noensinne. Min far har aldri vært voldelig mot meg, men min mor har holdt meg hardt i armen og drattt meg. Selv kan jeg ikke påstå at jeg alltid er like behersket, men jeg har aldri og ville aldri, slått et barn. Men hva mener du med "slått" i anførselstegn?
Gjest Tutte Skrevet 11. juli 2017 #6 Skrevet 11. juli 2017 Det kommer helt an på hvordan han "slo". Klapset han så vidt til i ren refleks eller var det hardere? Er stor forskjell på det.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #7 Skrevet 11. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som slår barn gjør noe straffbart og ulovlig, uansett om det er refleks eller ikke. Her bør du sende bekymringsmelding til barnevernet i dag, siden du ikke har gjort det i går. Barn og boting er en periode i livet før noe annet blir aktuelt å prøve ut. Anonymkode: 7370d...2c7 Om han ikke utenom dette har vist noen negative tendenser er det ikke nødvendig å sende noen bekymringsmelding for dette. En refleks kan man ikke styre! Mvh. barnevernspedagog. Anonymkode: 4ad4e...780 9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Skrevet 11. juli 2017 14 minutter siden, Tutte skrev: Det kommer helt an på hvordan han "slo". Klapset han så vidt til i ren refleks eller var det hardere? Er stor forskjell på det. Litt vanskelig å beskrive, skjedde så fort. Men både hørte og så at det var litt kraft i slaget. Jeg ser på dette paret som fantastiske mennesker og som foreldre. De er virkelig forbilde på det meste, tror det er derfor jeg ble såpass satt ut i dag. Lurer litt på hvordan dere som mor hadde reagert om dette skjedde din sønn og mann? Anonymkode: 74247...5b6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #9 Skrevet 11. juli 2017 jeg dyttet barnet bort med flat håd mot pannen i refleks når min 2-åring gjorde det samme. Å slå hadde ikke falt meg inn verket bevisst eller ubevisst. Anonymkode: d5a6a...840
Semydfe Skrevet 11. juli 2017 #10 Skrevet 11. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt vanskelig å beskrive, skjedde så fort. Men både hørte og så at det var litt kraft i slaget. Jeg ser på dette paret som fantastiske mennesker og som foreldre. De er virkelig forbilde på det meste, tror det er derfor jeg ble såpass satt ut i dag. Lurer litt på hvordan dere som mor hadde reagert om dette skjedde din sønn og mann? Anonymkode: 74247...5b6 Er ganske sikker på at jeg ikke hadde klart å avskrive det som kun refleks hvis det var min mann og mitt barn. Hvordan reagerte barnet? Hvordan reagerte moren? Og hvordan oppførte far seg etterpå?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #11 Skrevet 11. juli 2017 Vet at mamma slo søsteren min en gang, men da var hun i tenårene. Dette var også bare noe som på en måte var en refleks. Tror ikke det er det mest uvanlige fenomenet (at det skjer ved et engangstilfelle eller ved ja, refleks) men at mange ikke tør å innrømme det. Anonymkode: a7fb0...4bc 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #12 Skrevet 11. juli 2017 4 minutter siden, Semydfe skrev: Er ganske sikker på at jeg ikke hadde klart å avskrive det som kun refleks hvis det var min mann og mitt barn. Hvordan reagerte barnet? Hvordan reagerte moren? Og hvordan oppførte far seg etterpå? Barnet ble veldig lei seg på gråt. Mor tok barnet vekk fra situasjonen og sa (sånn ca) "du har ikke lov å bite. Du vet at det ikke er greit å bite pappa, nå må du gå å si unnskyld til pappa." Merket at far følte på det, han ble litt stille. Da sønnen kom bort og sa unnskyld, svarte far med å takke og selv si at han (pappa) ikke skulle gjort noe dumt. Anonymkode: 74247...5b6 3
Semydfe Skrevet 12. juli 2017 #13 Skrevet 12. juli 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ble veldig lei seg på gråt. Mor tok barnet vekk fra situasjonen og sa (sånn ca) "du har ikke lov å bite. Du vet at det ikke er greit å bite pappa, nå må du gå å si unnskyld til pappa." Merket at far følte på det, han ble litt stille. Da sønnen kom bort og sa unnskyld, svarte far med å takke og selv si at han (pappa) ikke skulle gjort noe dumt. Anonymkode: 74247...5b6 For meg virker det rart at foreldrenes fokus fortsatt var at barnet hadde bitt, og ikke på at far hadde slått. Hvis jeg forsto deg rett? Kanskje en refleks som ikke var engangstilfelle..? Endret 12. juli 2017 av Semydfe
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #14 Skrevet 12. juli 2017 2 minutter siden, Semydfe skrev: For meg virker det rart at foreldrenes fokus fortsatt var at barnet hadde bitt, og ikke på at far hadde slått. Hvis jeg forsto deg rett? Kanskje en refleks som ikke var engangstilfelle..? Ja, dette reagerte jeg også på. Fikk litt følelse av at det hadde skjedd før (mye pga mors reaksjon). Som sagt så har ikke jeg unger og kan ikke uttale meg om hva som er rett eller galt. Men det fikk virkelig meg og min mann til å bli satt ut, og tenkte at slik ville vi absolutt ikke gjort. Men er kanskje lett å si når man selv ikke er foreldre, hva vet vi.. Må også få poengtere at dette er to oppegående og flotte mennesker. Rolig og stabil er to ord jeg forbinder med dem. Er absolutt ikke bekymret for at barnet lider på noen måte. Var bare det vi så i dag som satt oss litt ut, og begynte å lure på hvor "normalt" dette er. Anonymkode: 74247...5b6
Sheherasade Skrevet 12. juli 2017 #15 Skrevet 12. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette reagerte jeg også på. Fikk litt følelse av at det hadde skjedd før (mye pga mors reaksjon). Som sagt så har ikke jeg unger og kan ikke uttale meg om hva som er rett eller galt. Men det fikk virkelig meg og min mann til å bli satt ut, og tenkte at slik ville vi absolutt ikke gjort. Men er kanskje lett å si når man selv ikke er foreldre, hva vet vi.. Må også få poengtere at dette er to oppegående og flotte mennesker. Rolig og stabil er to ord jeg forbinder med dem. Er absolutt ikke bekymret for at barnet lider på noen måte. Var bare det vi så i dag som satt oss litt ut, og begynte å lure på hvor "normalt" dette er. Anonymkode: 74247...5b6 Med den handlingen og reaksjonen deres etterpå hadde jeg nok ikke blitt bekymret. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #16 Skrevet 12. juli 2017 Tusen takk for svar Anonymkode: 74247...5b6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #17 Skrevet 12. juli 2017 Nå kanikke jeg svare på akkurat den situasjonen, men det går an å klapse til litt, i refleks. Hadde aldri trodd det skulle skje meg. Er relativt rolig og behersket. Men en gang, dq toåringen hadde vært helt på bærtur hele dagen, så fikk jeg nok. Han mente selvfølgelig ikke å treffe som han gjorde, men han drylte en brannbil rett på overleppen min så den sprakk. Da klapset jeg han på låret i ren refleks. Jeg syntes det var helt forferdelig etterpå. Ba om unnskyldning og forklarte at det var mammas feil og at det ikke er greit å gjøre sånn, for noen. Anonymkode: 58f16...9d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå