Gjest Gartner'n Skrevet 7. januar 2005 #1 Del Skrevet 7. januar 2005 Har en amaryllis og et par hyacinter, som nå er så godt som avblomstret. Kommer disse igjen til neste jul? Hva må jeg i så fall gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miau Skrevet 7. januar 2005 #2 Del Skrevet 7. januar 2005 du må pakke dem inn og sette dem i kjellern eller et annet litt kjølig sted.... håper det hjalp deg litt (jeg vet ikke mer konkret) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gartner'n Skrevet 7. januar 2005 #3 Del Skrevet 7. januar 2005 Beskjære dem? Pakke dem inn i hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2005 #4 Del Skrevet 7. januar 2005 Litt om temaet her: http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen...en/2394710.html Ellers tror jeg du kan finne hjelp i diverse hage-fora eks: http://www.hagegal.info/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purpur Skrevet 8. januar 2005 #5 Del Skrevet 8. januar 2005 Hyacinter/svibler har har jeg aldri fått til igjen, så de kaster jeg og kjøper nye til jul. Amaryllus kan enten stå til de er avblomstret, så kutter en ned på vanningen til bladene visner. dvs næringen har gått tilbake til løken. Da kan den graves opp og oppbevares i kjelleren til høsten (hvileperiode) for så å plantes igjen og drives fram til jul. Dette er vanskelig. Det jeg har gjort med mine amaryllus er at de har fått stått i pottene hele tiden. Etter hvert kommer de med nye blomster, men da komme de som regel ikke akkurat til jul, noen har også blomstret på sommeren. Synes at amaryllus er veldig dekorativ selv uten blomster. Å drive fram løk synes jeg er veldig vanskelig, enten om en kjøper løk på høsten eller har løk fra forrige sesong. Det er dette med lys, temperatur og tid som skal være så akkurat for at løken skal komme frem til ønsket tidspunkt. Så de siste årene har jeg bare kjøpt ferdig drivet/plantet løk, da er en sikker på at de kommer med blomster til jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kiri Skrevet 8. januar 2005 #6 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg deler kjøkken med ei fra India og hun fortalte meg at jeg burde sette løken i en stor potte. Da ville den "formere" seg og komme tilbake med 10-15 blomster neste år. Dette var sånn de gjorde det i India, men jeg vet ikke om det fungerer like bra i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purpur Skrevet 8. januar 2005 #7 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg deler kjøkken med ei fra India og hun fortalte meg at jeg burde sette løken i en stor potte. Da ville den "formere" seg og komme tilbake med 10-15 blomster neste år. Dette var sånn de gjorde det i India, men jeg vet ikke om det fungerer like bra i Norge. Amaryllus som får stå i potte kommer med nye skudd ut fra hovedløken etter hvert. Men det tar veeeldig mange år før disse er store nok til å gå i blomst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå