Lillemor98 Skrevet 11. juli 2017 #1 Skrevet 11. juli 2017 Heihei dere! Jeg har fått lærlingeplass på en barneskole, jeg skal gå 4 år som lærling da jeg ikke har fullført videregående skole. Lurer bare på om noen av dere har gjort det samme? Hva fikk dere i lønn? har lest at man får 30 % første året så 40% andre året så 50% osv. Fikk vite av de jeg er ansatt hos at dette var feil og at det nesten ikke blir noe lønn, stemmer dette? hva har jeg krav på?
petterm Skrevet 13. juli 2017 #2 Skrevet 13. juli 2017 Det skal stå i kontrakten din. Ser ut til at det normale er 30% det 1. året. http://orv-vestfold.no/laerlinglonn
Sola* Skrevet 14. juli 2017 #3 Skrevet 14. juli 2017 Men da regnes du vel ikke som lærling? For det er jo kun 2 år, har man ikke vgs så må man være i praksis i så og så mange år før man kan gå opp til fagprøven. Da får man vel lønn som assistent/ufaglært. Lærling starter på 30% første halve året så øker det hver 6.mnd. Siste halve året får man 80% lønn.
Eneri Skrevet 15. juli 2017 #4 Skrevet 15. juli 2017 Dette skal framgå av kontrakten din, og hvis ikke; spør på opplæringskontoret du er tilknyttet. Det som er vanlig i et ordinært lærlingeløp over 2 år, er at lærlingen 1. halvår av 30% av fagarbeidlønn, 2. halvår 40%, så 50% og siste halvår 80%. Vedkommende har da i løpet av sin lærlingetid til sammen fått utbetalt det som tilsvarer 1 brutto månedslønn som fagarbeider uten ansiennitet. Jeg har vært borti tilfeller med lærekandidater; disse har fått bruke 3 år. Husker ikke fordelingen i halvårsprosenter, men SUMMEN lønn etter de tre årene er den samme for et toårig lærlingeløp. Dvs at man der kanskje begynner på bare 15% av fagarbeiderlønn. I ditt tilfelle vil det bli enda lavere lønn vil jeg tro; jeg tror at du vil måtte fordele ei brutto fagarbeiderårslønn på de 4 årene du bruker på å ta fagbrevet. Undersøk om du har rett på stipend fra lånekassen; å være lærling er å være under utdanning. Mange som befinner seg på de laveste startprosentene i lærlingetida vil ha rett på stipend i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå