Gå til innhold

Kan dette virke som mistenkelig aktivitet for banken min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere bodd i et annet land, og når jeg bodde her så lånte jeg en venn av meg en betydelig stor sum penger. Jeg visste at jeg ville få de tilbake så fort personen hadde fått livet sitt på stell. Dette er vel omrking 10 år siden, men nå har personen fått seg en jobb og skal begynne å betale meg tilbake. 
Personen lurte på om han kunne betale meg gjennom et internasjonalt kort han eier, og rett til min konto, fordi han fikk lønn gjennom dette, eller at det var lettere pga valutaforskjellene, jeg er usikker på hvordan slikt fungerer. (Dette er ikke i Norge, og jeg er usikker på hvordan reglene deres er på lønn, men det er informasjonen jeg har fått).

Vi har blitt enige om at han skal overføre 4.000,- hver mnd frem til lånet er tilbakebetalt. Summen er på over 100k, så det vil ta litt tid å betale det tilbake.

Det jeg er redd for er at banken skal se at jeg får inn denne summen hver mnd fra et slikt kort. Vil banken kunne si ifra, og kan jeg ende opp med å måtte skatte av dette? Har hørt at banken har oversikt på slike ting, og sier ifra til skattemyndighetene om det. 

Anonymkode: c016d...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere bodd i et annet land, og når jeg bodde her så lånte jeg en venn av meg en betydelig stor sum penger. Jeg visste at jeg ville få de tilbake så fort personen hadde fått livet sitt på stell. Dette er vel omrking 10 år siden, men nå har personen fått seg en jobb og skal begynne å betale meg tilbake. 
Personen lurte på om han kunne betale meg gjennom et internasjonalt kort han eier, og rett til min konto, fordi han fikk lønn gjennom dette, eller at det var lettere pga valutaforskjellene, jeg er usikker på hvordan slikt fungerer. (Dette er ikke i Norge, og jeg er usikker på hvordan reglene deres er på lønn, men det er informasjonen jeg har fått).

Vi har blitt enige om at han skal overføre 4.000,- hver mnd frem til lånet er tilbakebetalt. Summen er på over 100k, så det vil ta litt tid å betale det tilbake.

Det jeg er redd for er at banken skal se at jeg får inn denne summen hver mnd fra et slikt kort. Vil banken kunne si ifra, og kan jeg ende opp med å måtte skatte av dette? Har hørt at banken har oversikt på slike ting, og sier ifra til skattemyndighetene om det. 

Anonymkode: c016d...60c

Det beste er jo å ta kontakt med banken. De kan dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere bodd i et annet land, og når jeg bodde her så lånte jeg en venn av meg en betydelig stor sum penger. Jeg visste at jeg ville få de tilbake så fort personen hadde fått livet sitt på stell. Dette er vel omrking 10 år siden, men nå har personen fått seg en jobb og skal begynne å betale meg tilbake. 
Personen lurte på om han kunne betale meg gjennom et internasjonalt kort han eier, og rett til min konto, fordi han fikk lønn gjennom dette, eller at det var lettere pga valutaforskjellene, jeg er usikker på hvordan slikt fungerer. (Dette er ikke i Norge, og jeg er usikker på hvordan reglene deres er på lønn, men det er informasjonen jeg har fått).

Vi har blitt enige om at han skal overføre 4.000,- hver mnd frem til lånet er tilbakebetalt. Summen er på over 100k, så det vil ta litt tid å betale det tilbake.

Det jeg er redd for er at banken skal se at jeg får inn denne summen hver mnd fra et slikt kort. Vil banken kunne si ifra, og kan jeg ende opp med å måtte skatte av dette? Har hørt at banken har oversikt på slike ting, og sier ifra til skattemyndighetene om det. 

Anonymkode: c016d...60c

Du kan ta imot det. Over 10.000 er det skattepliktig...eller du må oppgi summen

Du har vel skriftlig at det er lån?du har vel også oppgitt til skattemyndighetene at du har 100.000 utestående i privat lån. Her i landet er det kontroll på alle penger

Anonymkode: 59eff...9f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta imot det. Over 10.000 er det skattepliktig...eller du må oppgi summen

Du har vel skriftlig at det er lån?du har vel også oppgitt til skattemyndighetene at du har 100.000 utestående i privat lån. Her i landet er det kontroll på alle penger

Anonymkode: 59eff...9f3

Har ikke oppgitt det til skattemyndighetene, nei.. De pengene var en del av en arv fra et hus i landet personen bor i (som jeg også er fra opprinnelig), så når jeg lånte ut dette så bodde jeg der. Har heller ikke skriftlig at det er et lån, men det kan jeg jo få av personen hvis jeg trenger det. 

Men dette er jo over 100k tilsammen, og jeg skal vel ikke måtte skatte av å få tilbakebetalt noe jeg har lånt ut til noen? Dette er også et rentefritt lån, så er jo bare mine penger tilbake..

Anonymkode: c016d...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du skal føre inn private lån i selvangivelsen. Et utestående lån er en del av din formue. På den måten kan de tilbakebetales uten at du må skatte. 

På den annen side, 4000 kr i mnd er ikke en sum banken vil reagere på og rapportere til skatteetaten. 

Anonymkode: b024a...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere bodd i et annet land, og når jeg bodde her så lånte jeg en venn av meg en betydelig stor sum penger. Jeg visste at jeg ville få de tilbake så fort personen hadde fått livet sitt på stell. Dette er vel omrking 10 år siden, men nå har personen fått seg en jobb og skal begynne å betale meg tilbake. 
Personen lurte på om han kunne betale meg gjennom et internasjonalt kort han eier, og rett til min konto, fordi han fikk lønn gjennom dette, eller at det var lettere pga valutaforskjellene, jeg er usikker på hvordan slikt fungerer. (Dette er ikke i Norge, og jeg er usikker på hvordan reglene deres er på lønn, men det er informasjonen jeg har fått).

Vi har blitt enige om at han skal overføre 4.000,- hver mnd frem til lånet er tilbakebetalt. Summen er på over 100k, så det vil ta litt tid å betale det tilbake.

Det jeg er redd for er at banken skal se at jeg får inn denne summen hver mnd fra et slikt kort. Vil banken kunne si ifra, og kan jeg ende opp med å måtte skatte av dette? Har hørt at banken har oversikt på slike ting, og sier ifra til skattemyndighetene om det. 

Anonymkode: c016d...60c

Før du gjør en avtale på et så stort beløp bør du diskutere med rådgiver i banken din. Dette kan bli oppfattet som noe muffins av banken og rapportert videre. 

Anonymkode: c652f...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...