Gå til innhold

Master i psykologi. Tittel; 'assistent'

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på psykiatrisk avdeling på Vestlandet, og syntes det er så rart at arbeidsplassen min hverken opererer med titlene 'miljøterapeut' eller 'miljøarbeider'. Man er enten sykepleier, psykolog, vernepleier, lege eller 'assistent'. 

Mine med-assistenter har ingen utdannelse, og jeg får samme tittel, lønn og ansvarsoppgaver som dem. Syntes det er veldig lite utfordrende, da jeg aldri får bli med i behandlingsteam. Lønnen er også veldig lav - selv med ansienniteten. Jeg trives godt i psykiatrien, men føler utdannelsen min ikke kommer til nytte. 

Noen som vet om jeg har noen rettigheter? 

Anonymkode: 386fc...178

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Master i psykiatri er ikke en klinisk rettet utdannelse, derfor har du heller ikke den utdannelsen som trengs for å jobbe i et behandlingsteam. Du jobber miljørettet som andre assistenter, men har altså ikke rett utdannelse for å jobbe mes spesifikk pasientbehandling. 

Anonymkode: a747c...871

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt på en assistentstilling og takka ja til den med lønnskrav etc så har du jo deg selv å takke. Du har da takka ja til en stilling du er overkvalifisert til. 

Men delta på behandlingsteam vil du uansett ikke kunne bli ansatt til, for du har ingen behandlingskompetanse. 

Du bør søke ny jobb hvor du kan ansettes i en annen stillingskode. En master i psykplogi er i hovedsak en forskerutdanning hvor man lærer teori aom desverre ikke gir så enormt mange jobbmuligheter. Vet mange jobber i PPT

Anonymkode: 42652...b9d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jo ikke være seriøst. Det er vel ingen som har fullført master i psykologi i den tro at man vil arbeide klinisk med pasienter? 

Anonymkode: f6d28...97d

• Liker 11
Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Personlig synes jeg det høres rart ut. Jeg trodde miljøassistent ikke hadde noen utdanning, miljøarbeider hadde fagutdanning og miljøterapeut har høyere utdanning. Så jeg ville tenkt at du skulle hatt tittel som sistnevnte.

PS: Til senere må du lære deg å forhandle. Jeg har en helt annen master, men den er heller ikke så kjent eller vanlig, og den er også akademisk og ikke profesjonsbasert. Er uenig med de andre som sier at du ikke kan jobbe som medarbeider i behandlingsteam etter å ha fått opplæring. Det er jo litt sent nå, men du må lære deg å selge inn utdannelsen din og forklare hva som er forskjellen på deg og en assistent. For selv om du har en akademisk utdanning, så har du jo mye kunnskap om pasientene, den er bare teoretisk enda. Lykke til!

Endret av Geirfuglen
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Personlig synes jeg det høres rart ut. Jeg trodde miljøassistent ikke hadde noen utdanning, miljøarbeider hadde fagutdanning og miljøterapeut har høyere utdanning. Så jeg ville tenkt at du skulle hatt tittel som sistnevnte.

Det ville aldri jeg ha tenkt. Det er typisk studier som har et klinisk eller pedagogisk fokus som gjør en kvalifisert til å bli ansatt som  miljøterapeut. 

• Liker 5
Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville aldri jeg ha tenkt. Det er typisk studier som har et klinisk eller pedagogisk fokus som gjør en kvalifisert til å bli ansatt som  miljøterapeut. 

Det er jeg uenig i. Det vanlige er at det er høyere utdanning, og ikke at det må være profesjonsutdanning. Kjenner til andre som har tatt PPT o.l. fra universitet som jobber som miljøterapeuter. Nå har vel de et pedagogisk fokus, men min søster som tok en del emner i dette satt bare på skolebenken, akkurat som en med psykologi gjør. De lærer om utvikling, bakgrunn og hva som funker, og ikke hvordan de skal gjøre det i praksis de heller. :) En studievenninne jeg har som har en bachelor i psykologi, har jobbet med autister. Og hun er drivende dyktig i det hun gjør. Slik jeg forstod det, lærte hun seg teorien gjennom utdanningen og fikk kompetansen underveis i jobben.

Endret av Geirfuglen
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endret av Snow89
AnonymBruker
Skrevet

Du er jo overkvalifisert for tittelen assistent, ts. 3-årig høyskole kvalifiserer jo til miljøterapeut, med tilsvarende lønn. Det der hadde jeg ikke maktet uten å se meg om etter andre stillinger tror jeg...

Anonymkode: aab65...7ab

• Liker 3
Skrevet

Hva slags stilling har du søkt på? 

AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2017 den 23.23, Geirfuglen skrev:

Det er jeg uenig i. Det vanlige er at det er høyere utdanning, og ikke at det må være profesjonsutdanning. Kjenner til andre som har tatt PPT o.l. fra universitet som jobber som miljøterapeuter. Nå har vel de et pedagogisk fokus, men min søster som tok en del emner i dette satt bare på skolebenken, akkurat som en med psykologi gjør. De lærer om utvikling, bakgrunn og hva som funker, og ikke hvordan de skal gjøre det i praksis de heller. :) En studievenninne jeg har som har en bachelor i psykologi, har jobbet med autister. Og hun er drivende dyktig i det hun gjør. Slik jeg forstod det, lærte hun seg teorien gjennom utdanningen og fikk kompetansen underveis i jobben.

Er du sikker på at vedkommende med bachelor i psykologi ikke har bygget på med pedagogikk?

Det er heldigvis ikke slik at man kan få en klinisk og/eller pedagogisk jobb utover ufaglærte ved å ha en teoretisk utdanning og satse på at man lærer seg det praktiske i jobben. Det er jo riv ruskende galt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst:
Bachelor i psykologi kvalifiserer i de fleste tilfeller til tittelen miljøterapeut. Enkelte mastergrader kan kvalifisere til miljøterapeut med spesialisering. Jeg vet i hvert fall om nytudannede med mastergrad i psykologi som har fått slike stillinger. 

Så:
Du har helt klart rett på høyere lønn enn assistent. Det er derimot ikke sikkert du har krav på tittelen miljøterapeut på arbeidsplassen din. Dersom de ikke trenger det, så er det ingen grunn til at du skal få byttet til dette, da vil det medfølge andre arbeidsoppgaver. Det virker som om mange tror at miljøarbeidere og miljøterapeuter gjør stort sett det samme, og at forskjellen kun ligger i hvorvidt man har utdannelse. Dette er feil. Dersom du søker på en miljøarbeiderstiling med miljøterapeutkompetanse, så er det ikke gitt at du får jobbe som noe annet enn miljøarbeider der. Det kommer an på hva institusjonen trenger. 

Ang lønn i dette tilfelle:
Jeg tror du har større sjanse til å krangle deg til miljøarbeidertittel enn miljøterapeut. Men du skal helt klart ha høyere lønn. 

Anonymkode: 9902c...0e3

• Liker 1
Skrevet

Jobber ørten mastergrader på HM, macern og andre steder de aldri burde jobbet. Er vel det vi kan kalle et resultat av inflasjon i mastergrader eller? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, RoH skrev:

Jobber ørten mastergrader på HM, macern og andre steder de aldri burde jobbet. Er vel det vi kan kalle et resultat av inflasjon i mastergrader eller? 

Eller mangel på relevante jobber

Anonymkode: 319b0...2aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av hva du er ansatt som. Er du ansatt som assistent så lønnes du som assistent.  Om det dukker opp stilling med krav til høgskoleutdanning kan du søke, men det er ikke sikkert at du vurderes fordi utdanningen din ikke er den de spør etter. 

Anonymkode: 6d2ca...591

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er ansatt som assistent får du assistentlønn. Jeg er enig i at du kvalifiserer til tittelen miljøterapeut, men hvis arbeidsplassen din ikke opererer med den tittelen, blir det jo værre... Hva mener du selv du burde ha tittel som da? Det blir jo feil å kalle deg sykepleier eller vernepleier også - når de ikke opererer med miljøterapeut... Men helt enig i at det burde vært tittelen din.

Anonymkode: 823e1...9ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bachelor i psyk og master i ped (men masteren min er også relavnt innenfor psykologien) og jobber som miljøterapaut. Er med i behandlingsteam.

Jeg søkte aldri på noen spesifikk stilling. Fikk jobb som ekstravakt da jeg var student gjennom bekjente og fikk høyere lønn og mer ansvar da jeg etter endt utdannelse fikk tilbud om fast stilling. 

Men det skal sies at avdelingen jeg jobber i er en åpen utredningsenhet, altså er ikke behovet for assistenter så veldig stort. 

Anonymkode: 70bc3...d12

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du er ansatt som assistent får du assistentlønn. Jeg er enig i at du kvalifiserer til tittelen miljøterapeut, men hvis arbeidsplassen din ikke opererer med den tittelen, blir det jo værre... Hva mener du selv du burde ha tittel som da? Det blir jo feil å kalle deg sykepleier eller vernepleier også - når de ikke opererer med miljøterapeut... Men helt enig i at det burde vært tittelen din.

Sykepleier og vernepleier er beskyttede titler. Det er ikke miljøarbeider og miljøterapeut.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Geirfuglen skrev:

Sykepleier og vernepleier er beskyttede titler. Det er ikke miljøarbeider og miljøterapeut.

Det var poenget mitt. TS kan ikke kalle seg sykepleier/vernepleier. Når arbeidsplassen ikke opererer med miljøarbeider og miljøterapeut så står man igjen med stillingen ''assistent''.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en stor kommune og ansetter folk i denne typen stillinger. Hos oss er vi veldig strenge på hvilken stilling man ansettes i. En assistentstilling lønnes som det uansett hvilken utdanning vedkommende måtte ha.  En helsefagarbeidersstilling er en fagarbeiderstilling og lønnes som det. Hos oss har vi hatt ergoterapeuter og førskolelærere ansatt som miljøterapeuter, men de har da søkt på miljøterapeutstillinger. Vi har også hatt studenter innenfor disse fagene ansatt i helgestilling. De har ikke fått høyere lønn /oppjustert sin stilling etter endt utdanning.  Vi kunne ha ansatt dem som miljøterapeuter, men da måtte vi hatt slik stilling ledig eller spesifikt hatt behov for slik kompetanse og laget en stilling. 

Unntaket er vernepleie- og sykepleierstudenter.  De får oppjustert lønnen etter endt utdanning, og hos oss er det pga medisinkompetansen som disse to yrkesgruppene har (og som gjør de svært attraktive i vår kommune). 

Anonymkode: 6d2ca...591

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...