Gå til innhold

Må man gi beskjed til en jobb-referanse hver gang jeg søker en jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spurt flere om de vil være referense på CVen min og de har alle takket ja. Hvis det er en god stund siden de bekreftet - kanskje noen år siden - må jeg spør dem igjen når jeg skal søke ny jobb?

Anonymkode: 3eb4d...ae4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det synes jeg. Jeg har vært referanse noen ganger og sier til søkeren at den må si at referanser oppgis på forespørsel, så skal jeg ha beskjed. Hvis det er lenge siden jeg har hørt noe om det, svarer jeg bare personen som ringer med ehhh... unnskyld... åja, stemmer... som en idiot. Og det vil man jo ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er noen år siden, ja.

Anonymkode: a9482...c68

Skrevet (endret)

Jeg førte aldri opp referansene mine på søknadene mine/cven, jeg skrev at referanser kunne skaffes om ønskelig. Jeg opplevde aldri å bli spurt om referanser før jeg var på intervju et sted (der jeg hadde to intervju var det først ved intervju nr.2 de ønsket referanser). Jeg sørget dermed for å kontakte mine referanserer før intervjuet og tok med kontaktinformasjon til dem på intervjuet. På denne måten visste alltid refransene mine når sånn ca. de kunne bli kontaktet og av hvem. 

Tror egentlig det gir et godt inntrykk om man kan si på intervju at man har vært i kontakt med refransene og at de vet at de kan bli kontaktet av dem. Mange av dem som intervjuer stiller vel også som refranser for sine tidligere ansatte, så tror mange av dem setter pris på at man har et ryddig forhold til referansene sine og ikke bare oppgir folk som blir overrasket når de blir oppringt eller i verste fall ikke husker helt hvem du var/hva du drev med på jobben. 

Endret av Faith-
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Faith- skrev:

Jeg førte aldri opp referansene mine på søknadene mine/cven, jeg skrev at referanser kunne skaffes om ønskelig. Jeg opplevde aldri å bli spurt om referanser før etter jeg hadde vært på intervju et sted (der jeg hadde to intervju var det først etter intervju nr.2 de ønsket referanser). Jeg sørget dermed for å kontakte mine referanserer når jeg hadde det intervju og tok med kontaktinformasjon til dem på intervjuet. På denne måten visste alltid refransene mine når sånn ca. de kunne bli kontaktet og av hvem. 

Ja, det er nettopp det jeg ønsker å gjøre altså å skrive som du at referanser oppgis på forespørsel og evt. oppgi dem hvis jeg blir invitert til intervju.

I en jobbsøknad jeg tenker å søke på står det "Husk å oppgi referanser". Da må jeg vel ringe referansene uten allerede nå før jeg i det hele tatt vet om jeg blir invitert til intervju?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nettopp det jeg ønsker å gjøre altså å skrive som du at referanser oppgis på forespørsel og evt. oppgi dem hvis jeg blir invitert til intervju.

I en jobbsøknad jeg tenker å søke på står det "Husk å oppgi referanser". Da må jeg vel ringe referansene uten allerede nå før jeg i det hele tatt vet om jeg blir invitert til intervju?

Ja,om de spesifikt ber om refranser i søknad bør du nok legge ved refranser. Og da må refransene vite at de kan bli kontaktet. En e-post holder kanskje om du ikke vil ringe. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Faith- skrev:

Ja,om de spesifikt ber om refranser i søknad bør du nok legge ved refranser. Og da må refransene vite at de kan bli kontaktet. En e-post holder kanskje om du ikke vil ringe. 

Ja, foretrekker å sende en e-post, men jeg vet referansene mine er veldig travle så jeg er ikke sikker på om de leser alle e-postene. Burde jeg be om bekreftelse på at de har lest og fremdeles aksepterer? Må jeg oppgi hvilke stillinger jeg søker?

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har vært i en søknadsprosess har jeg sagt det til referansene mine slik at de vet at de blir ført opp og kan bli oppringt. Referanser blir sjelden ring før etter intervju, men sånn i tilfelle. Har jeg vært på intervju sier jeg fra om det. 

Anonymkode: 05bf0...e98

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, foretrekker å sende en e-post, men jeg vet referansene mine er veldig travle så jeg er ikke sikker på om de leser alle e-postene. Burde jeg be om bekreftelse på at de har lest og fremdeles aksepterer? Må jeg oppgi hvilke stillinger jeg søker?

Om det er veldig lenge siden du spurte om de kunne stille som refranse er det jo greit å sende en spørrende mail istedet for bare en mail til opplysning om at du fører dem om. Det kan da uansett være greit å spørre om kontaktinformasjonen deres fortsatt stemmer. Om det har gått noen år er det jo fort gjort at noen kan ha byttet telefonnummer f.eks.  Da vil du få bekreftelse på at de har sett mailen din også. 

Du kan velge selv om du vil skrive hvilken stilling det gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...