Gå til innhold

Overtidsberegning? Kan noen hjelpe?:)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått grønt signal på at jeg kan jobbe mye overtid i sommer pga behov. Så lenge jeg holder meg innenfor arbeidsmiljølovensgrenser..jeg synes dog det er vanskelig å forstå hva disse grensene er. Hva om jeg jobber:

9 timer på ekstra to lørdager på rad, samt en kveld ekstra på 6 timer.

Anonymkode: 54e51...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres for mye ut... 

"Hvor mye overtid kan arbeidsgiver pålegge?

Dersom vilkårene for å arbeide overtid er oppfylt, kan arbeidsgiver pålegge overtidsarbeid i inntil:

• 10 timer i løpet av 7 dager.
  • 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker.
  • 200 timer i løpet av 52 uker.

Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer. Samlet arbeidstid må heller ikke overstige 48 timer i løpet av 7 dager."

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan avtales mer overtid med tillitsvalgte, samt ennå mer etter avtale med Arbeidstilsynet, det er potensielt flere riktige svar her. Jeg ville i første omgang tatt kontakt med tillitsvalgte, de skal ha oversikt over hva som er avtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Avalor skrev:

Det kan avtales mer overtid med tillitsvalgte, samt ennå mer etter avtale med Arbeidstilsynet, det er potensielt flere riktige svar her. Jeg ville i første omgang tatt kontakt med tillitsvalgte, de skal ha oversikt over hva som er avtalt.

så det holder ikke å snakke med sjefen?

Tillitsvalgte er på ferie ut september...(permisjon).

Jeg er jo ikke pålagt, og ønsker å jobbe frivillig: Fant samme oversikt selv, men jeg synes den er vanskelig å forstå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

så det holder ikke å snakke med sjefen?

Tillitsvalgte er på ferie ut september...(permisjon).

Jeg er jo ikke pålagt, og ønsker å jobbe frivillig: Fant samme oversikt selv, men jeg synes den er vanskelig å forstå:(

De har ikke anledning til å avtale mer overtid en lovens grenser med hver enkelt ansatt, så om du skal jobbe mer en lovens maksimum må det allerede foreligge en avtale mellom bedrift og tillitsvalgt/evt Arbeidstilsynet.

Sjefen vet nok om det finnes en slik avtale, så sånn sett kan det hjelpe å snakke med han.

Et annen ting for å gjøre det litt mer komplisert er at man må skille mellom  merarbeid og overtid i lovens forstand.

Avtalt arbeidstid i en tarifffestet bedrift er som regel 7,5 timer og alt over betales med overtidstillegg. (Men opp til 8 timer er ikke overtid i AML)

I AML er en normal arbeidsdag 8 timer/40timer uke, og overtidsgrensene som er i loven gjelder alt som er over dette. 

Det kan også være en avtale for gjennomsnittsberegning av arbeidstid, da åpnes flere muligheter, men det er såpass komplisert at der tør jeg ikke bevege meg innpå.

Endret av Avalor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Avalor skrev:

De har ikke anledning til å avtale mer overtid en lovens grenser med hver enkelt ansatt, så om du skal jobbe mer en lovens maksimum må det allerede foreligge en avtale mellom bedrift og tillitsvalgt/evt Arbeidstilsynet.

Sjefen vet nok om det finnes en slik avtale, så sånn sett kan det hjelpe å snakke med han.

Et annen ting for å gjøre det litt mer komplisert er at man må skille mellom  merarbeid og overtid i lovens forstand.

Avtalt arbeidstid i en tarifffestet bedrift er som regel 7,5 timer og alt over betales med overtidstillegg. (Men opp til 8 timer er ikke overtid i AML)

I AML er en normal arbeidsdag 8 timer/40timer uke, og overtidsgrensene som er i loven gjelder alt som er over dette. 

Det kan også være en avtale for gjennomsnittsberegning av arbeidstid, da åpnes flere muligheter, men det er såpass komplisert at der tør jeg ikke bevege meg innpå.

Takk for svar.

Jeg har dager hvor jeg jobber opp til 9 timer uten å få overtid for dette. Gjør dette frivillig selvsagt, men er fordi det er så mye å gjøre så det må egentlig gjøres. Det går jo helt fint for meg, trenger pengene. Men har skjønt det slik at når jeg avtaler med leder så går det under overtid..og jeg får overtidstillegget. Jeg tenker å jobbe maks 50 timer overtid i mnd slik det står i aml. Er bare usikker på hvordan fordelingen av disse må være i forhold til uker. Jeg jobber jo ikke overtid tre dager i strekk..men fordeler det på lørdagene og en ukedag.

Takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er dronningen av overtid, jobber du mer enn 15 timer på en dag er det brudd på AML. 

Men JEG har ikke tenkt å varsle arbeidstilsynet, men arbeidsgiver kan få et problem dersom det blir ettersyn. 

Jeg sitter dog med en følelse av at TS ikke har en 100% stilling? 

Hos de fleste arbeidsgivere er det nå slik at overtidsstillegg ikke utløses før man har mer enn 7.5-8 timer på en dag, eller 37.5-40 timer på en uke. Andre steder igjen, 160 timer på en måned. 

Ser noen siterer dette om pålagt overtid, hold det utenfor. Frivillig er noe helt annet. Selv om arbeidsgiver kan få problemer om de finner at enkelte ansatte har både 5 og 600 timer overtid på et år (der har dere meg) 

Anonymkode: b0bba...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er dronningen av overtid, jobber du mer enn 15 timer på en dag er det brudd på AML. 

Men JEG har ikke tenkt å varsle arbeidstilsynet, men arbeidsgiver kan få et problem dersom det blir ettersyn. 

Hos de fleste arbeidsgivere er det nå slik at overtidsstillegg ikke utløses før man har mer enn 7.5-8 timer på en dag, eller 37.5-40 timer på en uke. Andre steder igjen, 160 timer på en måned. 

Ser noen siterer dette om pålagt overtid, hold det utenfor. Frivillig er noe helt annet. Selv om arbeidsgiver kan få problemer om de finner at enkelte ansatte har både 5 og 600 timer overtid på et år (der har dere meg) 

Jeg mener at i min gamle  bransje (kollektivtrafikk), hadde vi i utg.pktet. lov å jobbe 200 timer overtid/år. 

Så måtte vi, hvis vi ville jobbe mer skrive oss på en liste så ble det søkt om disp. på 200 timer til. Så til sammen maks 400 timer/år mener jeg.

Anonymkode: 10b8b...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Midlertidig siden 2 år..

jeg har aldri jobbet mer enn 15 t per dag..ukedagene d blitt 7+4 og ibhelgene 8-9 totalt overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...