AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #1 Del Skrevet 11. juli 2017 Hei, Jeg har ingen erfaring med advokater, og ringte litt rundt i forbindelse med en sak jeg vurderer å gå videre med. Fikk beskjed fra denne advokaten om at vi kunne ha et møte hvor vi kunne gjennomgå saken. Møtet varte i 45 min, jeg presenterte kort problemstillingen. Fikk ikke noe inntrykk av at dette var et betalt møte. Vi ble enige om å engasjere en eksepert til utredning, og at vi skulle vurdere å ta saken videre etter. I ettertid har advokaten sendt meg en forespørsel som jeg ikke har vært interessert i. (Jeg trengte ikke at han gjorde dette for meg, hadde informasjonen selv). Han har belastet meg for denne eposten?? Samt det første møtet med flere tusen.. Han har også belastet meg for å ha kontaktet denne tredjeparten. Jeg trodde han bare skulle utveksle tlfnr..Jeg kunne jo ha kontakt denne personen selv??? veldig utydelig.. Oppdragsbekreftelse fikk jeg i posten noen dager senere...er helt forvirret..er dette vanlig??:( har plutselig en regning på 15000 kr.jeg er helt sjokkert.. Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ananas. Skrevet 11. juli 2017 #2 Del Skrevet 11. juli 2017 Med mindre advokaten presiserer at timen for å diskutere er gratis, må du nesten anta at advokattjenestene du mottar den timen koster penger. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #3 Del Skrevet 11. juli 2017 1 minutt siden, Ananas. skrev: Med mindre advokaten presiserer at timen for å diskutere er gratis, må du nesten anta at advokattjenestene du mottar den timen koster penger. Han har uansett taksert på "3 ganger timepris" jeg var der inne i 45 min...vet ikke hva slags etterarbeid han har gjort..har har jo ikke hatt noe papirer eller noe..og det har ikke vært noe mer å gjøre i saken for hans del. Så det er vanlig? Jeg føler jeg burde ha fått beskjed..jeg nevnte for han at jeg ønsket et uforpliktende samtale på tlf. Han ønsket ikke ta det over tlf, men heller treffes.. Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #4 Del Skrevet 11. juli 2017 en uforpliktende skulle det stå. Beklager skrivefeil, ble så stresset av dette. Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 11. juli 2017 #5 Del Skrevet 11. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han har uansett taksert på "3 ganger timepris" jeg var der inne i 45 min...vet ikke hva slags etterarbeid han har gjort..har har jo ikke hatt noe papirer eller noe..og det har ikke vært noe mer å gjøre i saken for hans del. Så det er vanlig? Jeg føler jeg burde ha fått beskjed..jeg nevnte for han at jeg ønsket et uforpliktende samtale på tlf. Han ønsket ikke ta det over tlf, men heller treffes.. Anonymkode: 6e9a2...e59 Jeg syns 15 000 høres veldig mye ut. Be om å få ei timeliste som viser hva han har gjort. Be om å få oppgitt timepris. Ikke godta dette uten videre. Du kan kontakte Advokatforeningen for å få en vurdering av om salæret han krever er akseptabelt, men jeg syns ikke det. Jeg tenker 1 time, inkl. etterarbeid, får være nok. Det vil si kanskje 1 500 kroner. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #6 Del Skrevet 11. juli 2017 45 minutter rundes opp til en time, det avrundes til nærmeste kvarter. Advokater har høy timespris ja, derfor skal man være forsiktig. De er også vant med at folk "bare skal prate litt" og det tar enormt mye tid. Mange vil også ha jusekspertise uten å betale for det. Ikke avtal et møte uten å være forberedt på å betale for det. Anonymkode: 3ed87...577 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #7 Del Skrevet 11. juli 2017 Hvis du ikke har fått en timeliste, skal du absolutt det. Anonymkode: 3ed87...577 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Del Skrevet 11. juli 2017 Advokater koster alltid penger. Mannen min har en sak gående mot faren, og mannen min fikk regning på 1500kr fordi FAREN hadde ringt TIL advokaten for å prate om saken. Det fikk mannen min regning på så advokat er svindyrt, uansett.. Anonymkode: 5a487...803 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #9 Del Skrevet 11. juli 2017 8 minutter siden, Testosteron skrev: Jeg syns 15 000 høres veldig mye ut. Be om å få ei timeliste som viser hva han har gjort. Be om å få oppgitt timepris. Ikke godta dette uten videre. Du kan kontakte Advokatforeningen for å få en vurdering av om salæret han krever er akseptabelt, men jeg syns ikke det. Jeg tenker 1 time, inkl. etterarbeid, får være nok. Det vil si kanskje 1 500 kroner. jeg bare skjønner ikke hva han har gjort etterarbeid på. jeg sa aldri ja til at han skulle ta oppdraget. vi ble enige om at vi skulle se det an etter at en faglært hadde vært på befaring. Timesprisen er på rett over 2000kr så den er vel vanlig? Men jeg skjønner ikke hvorfor han har betalt for å ha sendt ut epost til meg på 2 setninger hvor han har spurt om han skal ta en tlf for meg, noe som var helt unødvendig. Jeg sa nei..det kunne jeg gjøre selv.. også har han belastet meg for dette? Jeg er jo helt i sjokk og føler meg rundlurt.. Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #10 Del Skrevet 11. juli 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 45 minutter rundes opp til en time, det avrundes til nærmeste kvarter. Advokater har høy timespris ja, derfor skal man være forsiktig. De er også vant med at folk "bare skal prate litt" og det tar enormt mye tid. Mange vil også ha jusekspertise uten å betale for det. Ikke avtal et møte uten å være forberedt på å betale for det. Anonymkode: 3ed87...577 Men da kunne vi tatt det over tlf slik jeg ønsket..da hadde det blitt en kort samtale. Jeg ble "tvunget" til å møte han. Greit nok, kan betale for en time..men hvorfor har han notert tre?? er jo redd for å ta kontakt for å spørre i tilfelle jeg blir belastet ytterligere? Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #11 Del Skrevet 11. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Advokater koster alltid penger. Mannen min har en sak gående mot faren, og mannen min fikk regning på 1500kr fordi FAREN hadde ringt TIL advokaten for å prate om saken. Det fikk mannen min regning på så advokat er svindyrt, uansett.. Anonymkode: 5a487...803 det kan jeg skjønne! Men jeg har ikke ringt advokaten for å spørre noe mer om saken. Advokaten ringte meg for å spørre om en helt tullete ting jeg absolutt ikke var interessert i. "Vil du at jeg skal ringe forsikringsselskapet ditt for deg for å få tilsendt avslaget du har fått", nei...det kan jeg fint gjøre selv liksom. Og det avslaget har jeg jo for hånd...Jeg sa tydelig nei. (skriftlig). Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymSjiraff Skrevet 11. juli 2017 #12 Del Skrevet 11. juli 2017 Har ikke noe å bidra med, men skjønner godt at du fikk en sjokk. Synes det burde være klarere hva man faktisk må betale for advokathjelp. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #13 Del Skrevet 11. juli 2017 2 minutter siden, AnonymSjiraff skrev: Har ikke noe å bidra med, men skjønner godt at du fikk en sjokk. Synes det burde være klarere hva man faktisk må betale for advokathjelp. Ja, jeg sitter her og er kjempelei meg. Dette er penger jeg ikke har...og jeg var så tydelig på det i møtet at jeg ønsket å miniminere utgiftene ved å gjøre mest mulig selv. Og jeg forstod det slik at jeg kunne velge å engasjere han om det var nødvendig senere. Virker som om han har fakturert for papirarbeid, osv....bare fatter ikke hvilke papirer han har registrert på meg...og den skyhøye summen. Kan jeg ringe han for å høre om hvorfor jeg har blitt belastet for så mye, eller vil jeg da bli belastet ytterligere for hans tid?:s Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #14 Del Skrevet 11. juli 2017 Be om en spesifisering. Kontakt også advokatforeningen (?) og forhør deg om hva som er vanlig takst for et slikt oppdrag. Anonymkode: 6d9f4...875 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #15 Del Skrevet 11. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Be om en spesifisering. Kontakt også advokatforeningen (?) og forhør deg om hva som er vanlig takst for et slikt oppdrag. Anonymkode: 6d9f4...875 Han har sendt en spesifisert regning. Men der står det "etterarbeid, sakspapirer, tlfsamtale til "elektriker", epost til klient". Denne eposten til meg var jo ikke nødvendig som sagt..det visste han jo på forhånd. Jeg skjønner ikke den posten, det er vel bare han som kan forklare den? Og da må han bruke tid på å svare i tlf og kan belaste meg mer?:s Jeg skal ta kontakt med advokatforeningen i morgen. Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 11. juli 2017 #16 Del Skrevet 11. juli 2017 Av Advokatforeningens regler for god advokatskikk går det fram følgende: Pkt. 3.1.1 kommentar 2: "Advokaten må også sørge for at det er klart hva oppdraget går ut på. Det er advokaten som har risikoen for eventuell uklarhet med hensyn til hva som avtales om oppdragets omfang og gjennomføring, noe som bl.a. kan få konsekvenser for den betaling advokaten kan kreve for det arbeid som utføres, jfr. kommentaren til Regler for god advokatskikk pkt. 3.3.1. Advokatforeningen har i lengre tid anbefalt overfor sine medlemmer at det ved et oppdrag av noe omfang avklares med klienten når advokaten påtar seg oppdraget, hvilket omfang dette skal ha og de vilkår som skal gjelde med hensyn til betaling og gjennomføring av oppdraget og at denne avklaringen skjer i form av et brev eller en skriftlig avtale. I november 2004 vedtok Advokatforeningens representantskap at foreningens medlemmer skal pålegges å gi skriftlig oppdragsbekreftelse til sine klienter. Oppdragsbekreftelsen skal inneholde angivelse av oppdraget og dets antatte omfang, opplysninger om hvordan salæret vil bli beregnet og fakturert, samt informasjon om klageadgang. Pålegget trådte i kraft 1. august 2005." https://www.advokatforeningen.no/advokatetikk/god-advokatskikk/kommentarutgaven/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymSjiraff Skrevet 11. juli 2017 #17 Del Skrevet 11. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg sitter her og er kjempelei meg. Dette er penger jeg ikke har...og jeg var så tydelig på det i møtet at jeg ønsket å miniminere utgiftene ved å gjøre mest mulig selv. Og jeg forstod det slik at jeg kunne velge å engasjere han om det var nødvendig senere. Virker som om han har fakturert for papirarbeid, osv....bare fatter ikke hvilke papirer han har registrert på meg...og den skyhøye summen. Kan jeg ringe han for å høre om hvorfor jeg har blitt belastet for så mye, eller vil jeg da bli belastet ytterligere for hans tid?:s Anonymkode: 6e9a2...e59 Forstår godt du er kjempelei deg, jeg hadde vært det samme selv. Jeg har ingen peiling på jus og advokater så aner ikke hva ting skal koste, osv Men jeg hadde aldri forestilt meg at det skulle være såpass dyrt og spesielt ikke når det ikke var avklart på forhånd. Jeg forstår derimot at han tar betalt for de 45 minuttene. Man må jo regne med at et advokaten skal ha lønn. Men 15 000 og alt han gjorde "ekstra" på din regning hadde ikke jeg heller forventet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #18 Del Skrevet 11. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: det kan jeg skjønne! Men jeg har ikke ringt advokaten for å spørre noe mer om saken. Advokaten ringte meg for å spørre om en helt tullete ting jeg absolutt ikke var interessert i. "Vil du at jeg skal ringe forsikringsselskapet ditt for deg for å få tilsendt avslaget du har fått", nei...det kan jeg fint gjøre selv liksom. Og det avslaget har jeg jo for hånd...Jeg sa tydelig nei. (skriftlig). Anonymkode: 6e9a2...e59 Skjønner du at mannen min blir fakturert fordi faren har ringt til advokaten? Det er jo noe som er totalt utenfor hans kontroll, det er faren som burde blitt fakturert for det poenget var, at advokater suger ut penger der de kan. Anonymkode: 5a487...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #19 Del Skrevet 11. juli 2017 Akkurat nå, Testosteron skrev: Av Advokatforeningens regler for god advokatskikk går det fram følgende: Pkt. 3.1.1 kommentar 2: "Advokaten må også sørge for at det er klart hva oppdraget går ut på. Det er advokaten som har risikoen for eventuell uklarhet med hensyn til hva som avtales om oppdragets omfang og gjennomføring, noe som bl.a. kan få konsekvenser for den betaling advokaten kan kreve for det arbeid som utføres, jfr. kommentaren til Regler for god advokatskikk pkt. 3.3.1. Advokatforeningen har i lengre tid anbefalt overfor sine medlemmer at det ved et oppdrag av noe omfang avklares med klienten når advokaten påtar seg oppdraget, hvilket omfang dette skal ha og de vilkår som skal gjelde med hensyn til betaling og gjennomføring av oppdraget og at denne avklaringen skjer i form av et brev eller en skriftlig avtale. I november 2004 vedtok Advokatforeningens representantskap at foreningens medlemmer skal pålegges å gi skriftlig oppdragsbekreftelse til sine klienter. Oppdragsbekreftelsen skal inneholde angivelse av oppdraget og dets antatte omfang, opplysninger om hvordan salæret vil bli beregnet og fakturert, samt informasjon om klageadgang. Pålegget trådte i kraft 1. august 2005." https://www.advokatforeningen.no/advokatetikk/god-advokatskikk/kommentarutgaven/ dette fikk jeg i posten samtidig. Men jeg har da ikke gitt han dette oppdraget??:s må jeg ikke signere på noe og være enig? Han må jo spørre om det er ok for meg? Jeg skjønner ingenting.. Hvorfor har han registrert papirer på meg, og hvilket papirer...jeg har jo ikke gitt han noe oppdrag enda/eller papirer. Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #20 Del Skrevet 11. juli 2017 1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev: Forstår godt du er kjempelei deg, jeg hadde vært det samme selv. Jeg har ingen peiling på jus og advokater så aner ikke hva ting skal koste, osv Men jeg hadde aldri forestilt meg at det skulle være såpass dyrt og spesielt ikke når det ikke var avklart på forhånd. Jeg forstår derimot at han tar betalt for de 45 minuttene. Man må jo regne med at et advokaten skal ha lønn. Men 15 000 og alt han gjorde "ekstra" på din regning hadde ikke jeg heller forventet. Ja, det kan jeg til en viss grad være enig og forstå. Men det skal sies at de 45 min innebar at jeg ventet på han..han var frem og tilbake for å kopiere div ting han måtte ordne..så det var ikke bare samtalen med meg. Jeg fikk ikke inntrykk av at han skulle ta betalt for dette, det ble heller ikke nevnt med et ord.. Anonymkode: 6e9a2...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå