AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #1 Skrevet 11. juli 2017 Folk som innbiller seg at den ene eller andre måten er bedre å holde dyr på, når alt kommer an på individet. De prøver seg på å si at de er for individuell tilpasning, men argumenterer likevel mer for den ene måten å holde dyr på. Hvorfor er det sånn at folk forestiller seg slikt? Det samme gjelder det meste egentlig... Hvorfor tror noen at én måte å gjøre ting på er best, når det viser seg at flere måter kan være like bra, så lenge individet har det best mulig med den løsningen? Anonymkode: 69cde...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #2 Skrevet 11. juli 2017 Jeg lurer på det samme. Merkelig at folk skal være så hinsides trangsynte. Anonymkode: 491c9...b31 1
Sillyline Skrevet 11. juli 2017 #3 Skrevet 11. juli 2017 Mange kan virke som bedrevitere på dette området, men jeg tror ikke kommentarene er vondt ment. Det er mulig de er uvitende, eller så vet de rett og slett bedre.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #4 Skrevet 11. juli 2017 Tenkt samme tanken flere ganger. Det er alltid noen som utpeker seg som allvitende fordi de har gått et kurs og tilber vedkommende som har hatt kurset/skrivd en bok. Anonymkode: f1a67...e6d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #5 Skrevet 11. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som innbiller seg at den ene eller andre måten er bedre å holde dyr på, når alt kommer an på individet. De prøver seg på å si at de er for individuell tilpasning, men argumenterer likevel mer for den ene måten å holde dyr på. Hvorfor er det sånn at folk forestiller seg slikt? Det samme gjelder det meste egentlig... Hvorfor tror noen at én måte å gjøre ting på er best, når det viser seg at flere måter kan være like bra, så lenge individet har det best mulig med den løsningen? Anonymkode: 69cde...cfa kastrer katten din, ditt nek Anonymkode: 70a49...217 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #6 Skrevet 11. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: kastrer katten din, ditt nek Anonymkode: 70a49...217 Katta mi er kastrert, ditt nek. Noe mer du ville? Anonymkode: 69cde...cfa 2
Perle Skrevet 11. juli 2017 #7 Skrevet 11. juli 2017 (endret) Ja, irriterer meg over det samme selv. Jeg tror de ofte er unge, og at de selv lever én type av liv, og ikke evner å se utover dette. At "gubbe-lars" og "monsepus", hvis spiser firstpricekattemat på 15'ende året, kan det helt fortreffelig! At det fungerer å ha hund UTEN gå i "camo-klær" 24/7, og å bruke halve lønningen på rått kjøtt og ergonomiske seler, samt ALL fritid og ALLE ferier i "skog og mark"... Endret 11. juli 2017 av Perle 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Skrevet 11. juli 2017 1 minutt siden, Perle skrev: Ja, irriterer meg over det samme selv. Jeg tror de ofte er unge, og at de selv lever én type av liv, og ikke evner å se utover dette. At "gubbe-lars" og "monsepus", hvis spiser firstpricekattemat på 15'ende året, har det helt fortreffelig. -At det fungerer å ha hund UTEN gå i "camo-klær" og å bruke halve lønningen på rått kjøtt og ergonomiske seler, samt all fritid og ferier i "skog og mark". Har du hund så skal du gå på tredagerstur i ødemarka og fjellet hver eneste helg, DERMED BASTA!!!!! Hvis ikke kan du ikke skaffe deg hund. Virker som de fleste har denne tankegangen... Og ja, du MÅ være millionær (minst), for å ha dyr i det hele tatt. Hvis du ikke har en mill i backup når du tar inn en hjemløs katt så er du ikke skikket til å være dyreeier!!!!!!!!!!!!!utropstegn Anonymkode: 69cde...cfa 3
Tvist Skrevet 11. juli 2017 #9 Skrevet 11. juli 2017 Det er noen få ting jeg ser på svart/hvitt, og det er kastrering av huskatter. Kastrerer du ikke huskatten din, er du en dårlig katteeier. Spesielt om katten går ute. Det er fordi det ikke bare har innvirkning på egen katt, men fører til at flere katter må avlives når det finnes færre katter. I det minste bør de som lar katten få unger, beholde alle ungene selv - om det er en eller åtte. Ellers synes jeg ikke burbruk på hund er i orden, spesielt ikke når det er snakk om 10-15 timer i døgnet. Kaniner og andre "burdyr" må ha mer plass en et bur, og det hver dag flere timer. Spesielt kaniner bør ikke sitte i bur flere timer i døgnet, det er for lite plass. Fugler må også komme ut av buret. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #10 Skrevet 11. juli 2017 39 minutter siden, Tvist skrev: Det er noen få ting jeg ser på svart/hvitt, og det er kastrering av huskatter. Kastrerer du ikke huskatten din, er du en dårlig katteeier. Spesielt om katten går ute. Det er fordi det ikke bare har innvirkning på egen katt, men fører til at flere katter må avlives når det finnes færre katter. I det minste bør de som lar katten få unger, beholde alle ungene selv - om det er en eller åtte. Ellers synes jeg ikke burbruk på hund er i orden, spesielt ikke når det er snakk om 10-15 timer i døgnet. Kaniner og andre "burdyr" må ha mer plass en et bur, og det hver dag flere timer. Spesielt kaniner bør ikke sitte i bur flere timer i døgnet, det er for lite plass. Fugler må også komme ut av buret. Men dette er jo dyrevelferd og grunnleggende behov dyret har. Det jeg tenker på er individuelle tilpasninger der dyret kan trives bra med en annen løsning enn det noen bastant mener at det skal være. Anonymkode: 69cde...cfa
Gjest NotNaomi Skrevet 11. juli 2017 #11 Skrevet 11. juli 2017 Mye selvforsvar her. Dyr skal ikke være til menneskers behag og underholdning. De er levende liv som skal leve i frihet. En dag vil det skje. Inntil da er jeg for at folk tar være på dyra sine. Inntil da. For en dag skjønner vel folk at dyr ikke er menneskers behov. Men har et selvstendig liv. Eller?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #12 Skrevet 12. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk som innbiller seg at den ene eller andre måten er bedre å holde dyr på, når alt kommer an på individet. De prøver seg på å si at de er for individuell tilpasning, men argumenterer likevel mer for den ene måten å holde dyr på. Hvorfor er det sånn at folk forestiller seg slikt? Det samme gjelder det meste egentlig... Hvorfor tror noen at én måte å gjøre ting på er best, når det viser seg at flere måter kan være like bra, så lenge individet har det best mulig med den løsningen? Anonymkode: 69cde...cfa Gratulerer med fantastisk fokus! Problemet er jo virkelig at alt for mange tar så godt vare på dyrene sine! Ps de som kommer med oppgulpet ditt er i 100% av tilfellene de dårligste dyreeierne. De fengsler hundene sine og driter i kattene sine. De VET de er elendige langt inne men i stedet for å ta det til dem blir de forbanna og indignert på de som ser rett igjennom de. Anonymkode: c93e6...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #13 Skrevet 12. juli 2017 Sitat Dyr skal ikke være til menneskers behag og underholdning. De er levende liv som skal leve i frihet. Prøv å si det til mine devon rexer som aller helst vil ligge på fanget mitt hele dagen Deres glede er å kose seg og få masse oppmerksomhet, og det er akkurat derfor jeg vil ha katt - samme om du kaller det "behag og underholdning" eller gjensidig glede. Jeg vet du har veldig sterke meninger på dette med å ha kjæledyr, men kan du forestille deg at mange katter og hunder ikke er så glade i å være ute? Har du hørt noen noengang si at mennesket er kattens slave? Mine katter elsker å jakte på mus, men de har aldri drept en - det er bare lek, er de sultne vil de heller ha kokt fisk eller en kjøttbit servert av meg, inne. Broren min har 5 hunder, han er en av de som er ute på turer flere timer om dagen og tilbringer alle helger og ferier i telt på fjellet, men han har en hund som mistrives med å være på tur hele tiden, denne hunden får være hjemme med hans kone, ligger å koser seg på sofaen og ser på tv, går til nød ut om han må på do Individene er forskjellige, og det er kjempebra at du bryr deg om dyrevern - men de aller fleste som er på kjæledyrforum for å finne informasjon eller bare vil prate om dyr er ikke de som behandler dyra sine dårlige. Anonymkode: ee0bd...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #14 Skrevet 12. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Prøv å si det til mine devon rexer som aller helst vil ligge på fanget mitt hele dagen Deres glede er å kose seg og få masse oppmerksomhet, og det er akkurat derfor jeg vil ha katt - samme om du kaller det "behag og underholdning" eller gjensidig glede. Jeg vet du har veldig sterke meninger på dette med å ha kjæledyr, men kan du forestille deg at mange katter og hunder ikke er så glade i å være ute? Har du hørt noen noengang si at mennesket er kattens slave? Mine katter elsker å jakte på mus, men de har aldri drept en - det er bare lek, er de sultne vil de heller ha kokt fisk eller en kjøttbit servert av meg, inne. Broren min har 5 hunder, han er en av de som er ute på turer flere timer om dagen og tilbringer alle helger og ferier i telt på fjellet, men han har en hund som mistrives med å være på tur hele tiden, denne hunden får være hjemme med hans kone, ligger å koser seg på sofaen og ser på tv, går til nød ut om han må på do Individene er forskjellige, og det er kjempebra at du bryr deg om dyrevern - men de aller fleste som er på kjæledyrforum for å finne informasjon eller bare vil prate om dyr er ikke de som behandler dyra sine dårlige. Anonymkode: ee0bd...0f0 Enig med deg men hvordan kan du vite at kattene dine aldri har drept en mus? Anonymkode: 69cde...cfa
lillesky Skrevet 12. juli 2017 #15 Skrevet 12. juli 2017 Tråden er ryddet for brukerdebatt og personangrep. /lillesky (mod)
Tabris Skrevet 12. juli 2017 #16 Skrevet 12. juli 2017 Jeg synes dette er todelt. På den ene siden har TS definitivt et poeng og jeg har selv startet en tråd på forumet her om folk som rakker ekstremt kraftig ned på alt dyrehold som ikke er helt ideelt.Det synes jeg er mot sin hensikt, og det kan være flere faktorer som kan spille inn som gjør at "ok" er bedre enn det de har nå, og "ideelt" ikke er oppnåelig. På den annen side så er det likevel også sånn at det er faktisk enkelte måter å holde dyr på som er bedre enn andre. Dyr har sine behov som skal følges opp, de har sitt språk som bør respekteres og læringslovene er lik for alle. Det er ikke alltid det stemmer når man sier at "mitt dyr har det best med X", noen ganger har det å gjøre med manglende vilje, evne og/eller kunnskap hos eier å gjøre også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå