Gå til innhold

Dere som trener kardio

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar dere pauser i treningen av og til? Jeg har løpt regelmessig i et år, 3 ganger i uken uten unntak. Men i det siste har jeg følt meg tung og umotivert. Tvinger meg gjennom treningen, men lurer på om det hadde vært bedre å ta en pause på et par uker for å finne igjen gleden i det. Eller vil jeg miste formen på den tiden og risikere å måtte begynne på nytt? 

Anonymkode: f322a...15a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok pause i åtte måneder og var tilbake på plass etter to økter :-) Tror ikke du skal bekymre deg. Ha tillit til kroppen din og lytt til den, det er en grunn til at du kjenner det er tungt og demotiverende

Anonymkode: 9bd0a...55e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk å finne ut hvorfor du sliter med motivasjonen, og forsøk å finne en alternativ treningsmetode. Kanskje svømming, roing, eller noe lignende kan være et fint avbrekk? 

Anonymkode: 8cfa1...ebc

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok pause i åtte måneder og var tilbake på plass etter to økter :-) Tror ikke du skal bekymre deg. Ha tillit til kroppen din og lytt til den, det er en grunn til at du kjenner det er tungt og demotiverende

Det var godt å høre :)

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsøk å finne ut hvorfor du sliter med motivasjonen, og forsøk å finne en alternativ treningsmetode. Kanskje svømming, roing, eller noe lignende kan være et fint avbrekk? 

Anonymkode: 8cfa1...ebc

God ide! 

Anonymkode: f322a...15a

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg tror nok ikke de fleste av oss ville være i nærheten av å kunne gjøre dette. Jeg mistet mye form på et par måneder, og det har tatt tid å få den tilbake. 

Når det er sagt, et par uker med alternativ trening kan helt sikkert gi deg en boost, spesielt hvis alt kjennes som et ork nå. Bare ikke sett deg på sofaen i et par uker og spis potetgull ;)

Anonymkode: f4f03...827

• Liker 1
Skrevet (endret)

Prøv å ta en ukes pause og se om det hjelper.

Når jeg trente mye var det absurd hvor mye mer giv jeg fikk av ei uke fri annenhver/ hver tredje måned.

Endret av Katten.2.0
Skrevet

Generelt er det vel aldri feil å lytte til kroppen. Hva med å ta 4-5 dager løpefri, og deretter en rolig løpeøkt for å se hvordan det går? 

Trener du veldig hardt når du løper? Det er jo forskjell på intervalltrening eller langkjøring versus en rolig restitusjonsøkt. Det jeg har hørt er at mange mosjonister som løper har *for like* økter (og for lite variasjon i intensitet). Jeg har max to harde økter per uke (en intervall og en langkjøring.) etter sist langkjøring sa appen min at det ville ta 3 dager og 9 timer til full restitusjon, jeg tar det da veldig rolig til jeg er restituert -dvs roligere og kortere turer, kun med innslag av fartslek dersom jeg føler for det

Skrevet

Ta deg en eller to ukers pause fra løpingen. Gå noen rolige turer , en fjelltur eller to. Så starter du forsiktig opp igjen med løpingen 😊

Ville lagt inn en styrkeøkt i uken også om du har mulighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...