AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #1 Skrevet 11. juli 2017 Jobben min er konkurs, og jeg har vært permitert noen måneder. Jeg har jo da rettigheter til dagpenger, og søker jobber kontinuerlig selvsagt, ønsker jo ikke å være hjemme. Har tre barn på 7, 5 og 2 år og er samboer med en bonde. Var på møte hos nav nå igår, et fellesmøte og det ble nevnt at man må være klar over at man må flytte på seg om man blir tilbudt jobb et annet sted ellers så kan man miste dagpenger. Stemmer det?? Jeg har jo barn som går på skole og bhg her, en samboer som ikke kan få seg jobb et annet sted da gården og hjemmet vårt er jo hans arbeidsted. Ble litt satt ut. Anonymkode: ebf96...5ad
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #2 Skrevet 11. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobben min er konkurs, og jeg har vært permitert noen måneder. Jeg har jo da rettigheter til dagpenger, og søker jobber kontinuerlig selvsagt, ønsker jo ikke å være hjemme. Har tre barn på 7, 5 og 2 år og er samboer med en bonde. Var på møte hos nav nå igår, et fellesmøte og det ble nevnt at man må være klar over at man må flytte på seg om man blir tilbudt jobb et annet sted ellers så kan man miste dagpenger. Stemmer det?? Jeg har jo barn som går på skole og bhg her, en samboer som ikke kan få seg jobb et annet sted da gården og hjemmet vårt er jo hans arbeidsted. Ble litt satt ut. Anonymkode: ebf96...5ad Ja mange må dessverre belage seg på det men du har familie og små barn som gjør det ganske vanskelig. Derimot kan jo pendling bli en mulighet med mindre du og nav finner noe nær deg. Anonymkode: d37a5...a31
Jacklost Skrevet 11. juli 2017 #3 Skrevet 11. juli 2017 I prinsippet ja, men med tre barn og en samboer som er bonde (ikke flyttbar), så kommer det ikke til å bli et krav til deg. Det er bare en standardtekst i lovverket. Noen er jo flyttbare, og da kan jo NAV kreve at de flytter. 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #4 Skrevet 11. juli 2017 Naturligvis kan de kreve det. Er det lite aktuelle jobber der dere bor, må du belage deg på ukespendling, som så mange andre. Anonymkode: 124c8...234
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #5 Skrevet 11. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naturligvis kan de kreve det. Er det lite aktuelle jobber der dere bor, må du belage deg på ukespendling, som så mange andre. Anonymkode: 124c8...234 Ukespendling når man har småbarn, spesielt så liten som to og far er bonde skjønner tom nav at ikke går. Anonymkode: a1ef1...961 9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #6 Skrevet 11. juli 2017 I prinsippet; ja I din situasjon; nei Anonymkode: 2241e...c23 18
frøkna Skrevet 11. juli 2017 #7 Skrevet 11. juli 2017 Barnas beste vil nok trumfe over at du skal være flyttbar. Du trenger nok ikke bekymre deg for det. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Skrevet 11. juli 2017 Det kreves at man skal kunne flytte ja. Men i realiteten skjer nok ikke det, spesielt om man er ganske bofast. Anonymkode: 20257...5bc
boblevann Skrevet 11. juli 2017 #9 Skrevet 11. juli 2017 I prinsippet kan de kreve at absolutt alle som mottar stønad fra NAV flytter på seg dersom det finnes jobber andre steder. Likevel er dette en skjønnsmessig vurdering saksbehandlerne tar, og til og med dem forstår at du ikke kan flytte Du må dog belage deg på at de kan kreve at du pendler et stykke... 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #10 Skrevet 11. juli 2017 Når du har små barn, trenger du ikke å flytte. Bre kryss av "nei" på spørsmålet om du er villig til å ta jobb hvor som helst i landet. Anonymkode: d063e...623
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #11 Skrevet 11. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du har små barn, trenger du ikke å flytte. Bre kryss av "nei" på spørsmålet om du er villig til å ta jobb hvor som helst i landet. Anonymkode: d063e...623 Krysser du på "nei" får du ikke dagpenger. Anonymkode: 73eb4...a5d 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #12 Skrevet 11. juli 2017 Nei, ikke i din situasjon. De snakket vel mer på generell grunn antar jeg? For i utgangspunktet skal man flytte på seg ved tilbud om jobb et annet sted i landet, hvis ikke så kutter de dagpengene. Men i enkelte situasjoner er ikke flytting aktuelt. Anonymkode: 22869...3aa
Måbarefåsiat... Skrevet 11. juli 2017 #13 Skrevet 11. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du har små barn, trenger du ikke å flytte. Bre kryss av "nei" på spørsmålet om du er villig til å ta jobb hvor som helst i landet. Anonymkode: d063e...623 Må ikke finne på å krysse nei. Må krysse JA. Da blir det ingen penger. Dersom det blir et reelt spørsmål må hun bare håndtere det der og da. Tviler de tvinger henne til å flytte.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #14 Skrevet 11. juli 2017 Hvis det ikke er utsikter til jobb der man bor, så må man faktisk flytte familien til steder der man kan få seg jobb. Er mange som ikke anser seg selv som flyttbare, selv om det er 0 utsikter til jobb, og det er ikke realistisk. Men for din del, så har arbeidsledigheten kun vart et par måneder, og du kjenner best området, og mulighetene dine for arbeid der. Anonymkode: 1fb26...fab
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #15 Skrevet 11. juli 2017 Men hva hadde du trodd..? At du kunne gå på dagpenger i årevis bare fordi dere tilfeldigvis har valgt å bosette dere i indre gokk hvor arbeidsmarkedet er dårlig? Skal liksom skattebetalerne betale for dette i årevis da eller? Hvorfor skal vi andre måtte flytte etter jobbene..? Anonymkode: 22634...9be 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #16 Skrevet 11. juli 2017 Du må bli godkjent som lokal arbeidssøker, da har du ikke kravet om at du må være villig til å flytte https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/4-5-reelle-arbeidssøkere Anonymkode: 13dbf...043
Ruccula Skrevet 11. juli 2017 #17 Skrevet 11. juli 2017 I teorien ja! Men de kommer ikke til å gjøre det i ditt tilfelle da det er åpenbart urimelig. Så ikke bekymre deg
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #18 Skrevet 11. juli 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva hadde du trodd..? At du kunne gå på dagpenger i årevis bare fordi dere tilfeldigvis har valgt å bosette dere i indre gokk hvor arbeidsmarkedet er dårlig? Skal liksom skattebetalerne betale for dette i årevis da eller? Hvorfor skal vi andre måtte flytte etter jobbene..? Anonymkode: 22634...9be Nei, men jeg regnet med å få beholde dagpenger tiden min ut, med mindre jeg klarer å få meg jobb selvsagt. Jeg har ingen ting imot å pendle, og har muligheten til å få meg hvilken som helst turnus/helg/kveld/nattarbeid også, pga samboer som er bonde og kan tilpasse dagen sin. Ei eller håper jeg at jeg går hjemme noe særlig lenge for det er utrolig destruktivt. Jeg har selv vært skattebetaler fra jeg var 16 år gammel, og akter ikke å fortsette et sekund lenger på dagpenger enn nødvendig. Kresen er jeg heller ikke, og søker på hva enn det skulle være. Og til dere andre: Har tre intervjuer nå iløpet av denne uken, så jeg håper dette løser seg greit. Og ja, vi valgte å bosette oss her da jeg har jobbet samme sted siden jeg var 16 år gammen og igjennom skolegangen min deltid, og fulltid etterpå. Samboer tok over gården og vi har all vår nettverk her så selvsagt ble vi her. Ringte legen min også i etterkant, og han sa at grunnet vår yngste har en spesiel kronisk diagnose så ble det ikke noe problem om nav skulle plutselig finne på et sprell med å kreve flytting/ukespendling. Anonymkode: ebf96...5ad 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #19 Skrevet 11. juli 2017 Var på samme møte. De sa deg bare var obligatorisk å si det, de vil aldri kreve at noen flytter dersom de har husvogn hjem. Anonymkode: 227df...b9e
Tibbie Skrevet 11. juli 2017 #20 Skrevet 11. juli 2017 Det er nok med skjønn. Det vil bli tatt hensyn til at du har barn her, og dessuten har du bare gått noen få måneder uten jobb. Jeg tror ikke at jeg hadde bekymret meg før det hadde gått noen år om jeg var i din situasjon. Det hadde vært noe annet om du var ung, singel og ukvalifisert i mange jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå