Gå til innhold

Søknad, hvor viktig er rettskriving?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Du har veldig lyst på en jobb, muligens ønsker du å skifte beite, eller kanskje er du arbeidsløs. Du setter deg foran pcen for å skrive søknad og CV. Da det utprintete resultatet ligger på bordet er du ganske fornøyd og kanskje litt stolt av deg selv, for du har jo skrevet en bra søknad. MEN,...så påpeker en venn at du har mange skrivefeil, retter du da opp feilene? Eller tror du at folk ikke bryr seg om slikt?

Til dere som ansetter folk; virker skrivefeil inn på om folk blir innkallet til intervju?

Selv synes jeg rettskriving er veldig viktig når det gjelder jobbsøking, og jeg leser gjennom søknaden flere ganger for å få den helt "rett". Om andre påpeker at jeg har feil, ja så retter jeg dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig vil jeg rette opp feilene. Bruker stavekontrollen og leser gjennom flere ganger for å være helt sikker på at det ikke er skrivefeil. Jeg mottar av og til jobbsøknader i forbindelse med jobben og det er utrolig hva folk får seg til å sende. Enkelte klarer jo ikke å skrive firmanavnet riktig en gang og det imponerer i hvertfall ingen fremtidig arbeidgiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettskrivning er jeg supernøye på, enten det gjelder oppgaver eller søknader! Arbeidsgiver legger garantert merke til det, og litt avhengig av jobben tror jeg det er en faktor som gjør at helhetsinntrykket kan vippe i negativ retning! Tror også det er spesielt viktig å lese papirversjonen av søknaden, fordi det man ser på skjermen ofte har mange "skjulte" feil og mangler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil jeg rette opp feilene. Bruker stavekontrollen og leser gjennom flere ganger for å være helt sikker på at det ikke er skrivefeil. Jeg mottar av og til jobbsøknader i forbindelse med jobben og det er utrolig hva folk får seg til å sende. Enkelte klarer jo ikke å skrive firmanavnet riktig en gang og det imponerer i hvertfall ingen fremtidig arbeidgiver!

Som om jeg skulle sagt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Les gjennom flere ganger, bruk stavekontroll og få gjerne en annen til å lese gjennom også.

Alle skriver feil av og til, men la ikke det bli det første intrykket en fremtidig arbeidsgiver har av deg.

På jobben ble jeg i sommer satt til å lese gjennom jobbsøknadene vi fikk inn - og når vi fikk over 100 søknader til en stilling - og mange flere enn vi kunne ta inn til intervju var kvalifiserte - var det noe de som hadde de beste søknadene som ble tatt inn til intervju. Og det var nok ikke dem som utmerket seg med dårlig rettskriving. Da var det like greit å heller ta en annen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest happyending

Klart jeg hadde retta skrivefeil jeg og.. Det er ingenting som virker så useriøst som å sende en søknad full av skrivefeil.. Det gir inntrykk av at søknaden bare er skrevet i hu og hast og at søkeren ikke egentlig er særlig interessert i jobben...

Jeg og har vært med på ansettelsesprosess og lest gjennom bunkevis med søknader.. Og det er skremmende hvor dårlig folk er til å skrive søknader.. Like skremmende med dem som tror de kan skrive søknad og CV på samme ark.. Og for å si det sånn, de som kommer med dårlige søknad/CV kan bare glemme å få jobb hos meg.. Det skal voldsomt mye til hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SELVFØLGELIG retter jeg dem opp.

Ja, definitivt. Det er ikke noe særlig med skrivefeil i en jobbsøknad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det blir lagt merke til i negativ forstand hos arbeidsgiveren. Jeg har også vært med på å ansette, og når det er mange kvalifiserte, så teller jo presentasjonen veldig mye. En annen ting er de som sender inn en standard formulert søknad til en haug med firmaer, uten å forsøke å "skreddersy" søknaden ut fra hva man er ute etter. De kom heller ikke langt opp i bunken hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vraker umiddelbart søkere med skrivefeil i søknaden - ingen jobb hos meg! Dessuten legges også søknader med dårlige formuleringer osv langt ned i bunken.

Nå skal det tilføyes at det stilles store krav til skriftlig framstillingsevne for at jobben skal gjøres godt i mitt firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Takk for svarene!

Denne tråden skal jeg vise til en venninne av meg(, som mener skrivefeil er noe en arbeidsgiver ikke bryr seg om,..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det kan komme litt an på hvilken jobb man søker på. Jeg har opplevd å få en attest fra en tidligere arbeidsgiver som var full av skrivefeil, sannsynligvis fordi hun som skrev den var dyslektiker. Dette var en butikkjobb, og jeg tror nok ikke hun hadde hengt seg opp i søknader med skrivefeil, om hun hadde oppdaget dem.

Men som hovedregel vil jeg påstå at det er viktig at det ikke er skrivefeil i søknaden, og dessuten at setningsoppbygningen er god. Det lureste er å få noen som både er gode til å skrive, og har en god forståelse for gramatikk, til å lese igjennom. (Det er mange teorier der ute om bl.a. tegnsetting, og veldig mange som tar feil).

Jeg er helt håpløs når det kommer til rettskrivning (ser sjelden egne feil, bare andres), og har bygger ofte setninger på en helt merkelig måte. Jeg har derfor alltid fått minst to personer til å lese igjennom både søknad og CV før de ble sendt.

Det høres lurt ut å vise dette til venninnen din. Enda lurere hadde det vært om hun hørte det fra noen som ansetter mennesker. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I veldig mange jobber må man som ansatt på et eller annet tidspunkt sende brev til kunder, samarbeidspartnere osv. Da er det jo greit å vite at de en ansetter klarer å gjøre dette på en skikkelig måte, uten mange skrivefeil og med et bra oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
I veldig mange jobber må man som ansatt på et eller annet tidspunkt sende brev til kunder, samarbeidspartnere osv.  Da er det jo greit å vite at de en ansetter klarer å gjøre dette på en skikkelig måte, uten mange skrivefeil og med et bra oppsett.

Ja, det er ikke bra å motta dårlige skrevne brev fra bedrifter..og særlig ikke om de er skrevne på servietter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de over! :)

I en søknad skal du forsøke å gi et best mulig inntrykk av deg selv. Dersom søknaden inneholder skrivefeil, kommafeil og avsnittsfeil og så videre, kan dette gi inntrykk av at søknaden er satt sammen i full fart og ikke betyr mye for deg. Dersom det ikke virker som om du har lagt tid og energi i å formulere en korrekt søknad, hvorfor skal de bruke tid og energi på å innkalle deg på intervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med min jobb så har jeg akkurat lest gjennom ganske mange søknader. En av jobbene var til en "høyere" stilling i firmaet mitt.

Og du verden hvor mye "rart" jeg har sett. :-?

Firmanavnet skrevet feil, merkelige brev-oppsett og mange skriveleifer........... forferdelige setningsoppsett. Og det værste synes jeg er når de skriver at de behersker kontorstøttesystemene.......... også florerer det av skrivefeil. DA har de bevist at de virkelig IKKE behersker word m.m. :roll:

Nei - er helt enig med de som sier i denne tråden at skrivefeil er det utrolig viktig å ikke ha. Èn feil er selvsagt greit............ men når det florerer :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke en gang vurdert en søknad som var tydelig preget av skrivefeil.

Nei, ikke alle behersker rettskriving, men gidd i hvert fall å få hjelp da - for produktet du sender fra deg skal ikke bære preg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med resten. Skrivefeil skal ikke forekomme i en jobbsøknad. Hadde jeg vært arbeidsgiver og fått en søknad full av skrivefeil, hadde jeg tatt det som et tegn på at jobbsøkeren ikke var spesielt interessert i jobben. Er man veldig interessert i en jobb, bør man jobbe mye med søknaden, lese gjennom den flere ganger og rette ALLE skrivefeil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...