Gå til innhold

Forskjell på utseende - fett og muskler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg har et litt snålt spørsmål. Ser dere forskjell på om en person har litt ekstra fett og om personen har muskler? De to kan jo ofte ha samme klesstørrelse f.eks, men "fyller" de klærne på forskjellige måter?

Jeg slet mye med anoreksi da jeg var tenåring. Nå er jeg i midten av tjueårene, og er relativt frisk. Veier 50 kg. Trener mye, og i det siste har jeg begynt å trene mye styrke og å spise mer mat. Før veide jeg 46 kg og trente mest kondisjon. Stresser ikke så veeldig med hvordan kroppen min ser ut lenger, men samtidig så lurer jeg jo litt på hva andre ser nå som jeg har gått opp i vekt etter økt fokus på styrke og mat.

Så, generelt liksom, ser dere forskjell på fett og muskler?

Anonymkode: 9edc8...fc8

Jeg har endret innlegget i henhold til reglene om høyde og vekt. Les festet innlegg.

sofie777, mod

Endret av sofie777
Videoannonse
Annonse
Gjest Cyrus
Skrevet

Det kommer an på hvor mye klær vedkommende har på seg. Noen er heldige og får fett på de stedene man ved trening også vil få økt størrelse pga muskler, og da vil forskjellen være marginal.

Tren, spis, bli sterkere, og ikke tenk på hvordan du ser ut i første omgang. Dersom du tar mat og mosjon på alvor ser du nok uansett bedre ut enn størsteparten av befolkningen.

Pro tip for instant confidence-boost: Dra på badeland og se på mamma- og pappakroppene 👊💪🏼

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Cyrus skrev:

Det kommer an på hvor mye klær vedkommende har på seg. Noen er heldige og får fett på de stedene man ved trening også vil få økt størrelse pga muskler, og da vil forskjellen være marginal.

Tren, spis, bli sterkere, og ikke tenk på hvordan du ser ut i første omgang. Dersom du tar mat og mosjon på alvor ser du nok uansett bedre ut enn størsteparten av befolkningen.

Pro tip for instant confidence-boost: Dra på badeland og se på mamma- og pappakroppene 👊💪🏼

Hehe, takk for tipset. Så plutselig for meg at jeg begynte å luske rundt på diverse badeland for å skule på kroppene til folk... :fnise:

Jeg er veldig klar over at vektøkningen kommer av at jeg spiser mer og trener mer og tyngre styrke, men samtidig er det en hard kul å svelge at jeg har gått så mye opp i vekt. Kunne ønske jeg ikke brydde meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jeg veier omtrent det samme jeg har gjort i mitt voksne liv, men har krympet mange cm og økt masse i styrke (trener tung styrke 4 ganger i uka, på 4. året nå). Trente bein og flott rygg og skuldre, samt armene er muskuløse og jeg fyller klærne helt annerledes enn hva jeg gjorde da jeg var "slabbedask" og lubben med samme vekt.

Anonymkode: 009d7...d4d

Skrevet

Ja, man ser forskjell på to damer som veier 50 kg hvis den ene har f.eks. dobbelt så mye muskelmasse som den andre.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Cyrus skrev:

:hakeslepp:

Godt å vite at min mammakropp med løshud, strekkmerker, og delte magemuskler kan brukes som et skrekkeksempel for å få andre til å føle seg bedre med seg selv...

Anonymkode: 318f6...cfc

• Liker 2
Gjest Cyrus
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

:hakeslepp:

Godt å vite at min mammakropp med løshud, strekkmerker, og delte magemuskler kan brukes som et skrekkeksempel for å få andre til å føle seg bedre med seg selv...

Anonymkode: 318f6...cfc

Godt å vite at det alltid er noen som klarer å bli støtt av en uttalelse så lenge det dreier seg om kropp 😊

Skrevet

Det viktigste å huske på er at du, særlig etter sykdommen (men litt uansett også)  alltid vil synes kiloene ser og høres verre ut enn de fleste andre synes. Om du har trent de på deg har du mest sannsynlig en veldig sterk og sunn kropp, og i tillegg synes de fleste at litt fett på kroppen ser sunt og fint ut også (bare ikke på seg selv, fordi man dømmer seg selv strengere etc). Så ja, de fleste ser forskjell, men du ville trolig sett flott ut om det var fett også, selv om det ikke føles sånn selv. Det er vanskelig å la tallene gå, men målet på sikt må jo være å stole på at når du lever såpass sunt, så får du en flott sterk kropp som du kan være stolt av. Uansett om vekta går oppover, det er jo ikke noe galt i seg selv. 

Skrevet

Selv om du går opp i vekt får du tenke på at du med mer muskelmasse vil forbrenne kalorier raskere enn tidligere. Slik at du kan gå opp i vekt, men du bygger samtidig opp et grunnlag for å holde deg slank og fin gjennom livet pga. økt muskelmasse. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Snowbrigade skrev:

Det viktigste å huske på er at du, særlig etter sykdommen (men litt uansett også)  alltid vil synes kiloene ser og høres verre ut enn de fleste andre synes. Om du har trent de på deg har du mest sannsynlig en veldig sterk og sunn kropp, og i tillegg synes de fleste at litt fett på kroppen ser sunt og fint ut også (bare ikke på seg selv, fordi man dømmer seg selv strengere etc). Så ja, de fleste ser forskjell, men du ville trolig sett flott ut om det var fett også, selv om det ikke føles sånn selv. Det er vanskelig å la tallene gå, men målet på sikt må jo være å stole på at når du lever såpass sunt, så får du en flott sterk kropp som du kan være stolt av. Uansett om vekta går oppover, det er jo ikke noe galt i seg selv. 

3 timer siden, Stabeis skrev:

Selv om du går opp i vekt får du tenke på at du med mer muskelmasse vil forbrenne kalorier raskere enn tidligere. Slik at du kan gå opp i vekt, men du bygger samtidig opp et grunnlag for å holde deg slank og fin gjennom livet pga. økt muskelmasse. 

Tusen takk for gode svar. Skal prøve å ta det dere sier til meg. Det er vanskelig, særlig i noen perioder, men jeg har trua :) Det er uansett ikke aktuelt for meg å leve resten av livet i angst for mat, vekt, utseende og alt det som ligger under. Håper at jeg fremover kan fortsette å bry meg mer om å være sterk og sunn, enn å være tynn.

Men det skal sies at uansett hvor fokusert jeg er på å holde meg frisk så er det fryktelig vanskelig å ikke være (over)bevisst på kroppen min. Det er søren klype meg kropp overalt. Til og med de som liksom skal kjempe for "kropps-mangfold", de retter jo fokus på kropp de også. Hater å vokse opp i et samfunn og i en tid hvor alt skal dreie seg om kropp - uansett hva fokuset måtte være. Det er trist og det er bortkastet og det ødelegger for så innmari mange.

Tenk om jeg kunne brukt bare halvparten av den energien som jeg har brukt på å ikke spise på å hjelpe utsultede barn i Jemen liksom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...