Daiquiry Skrevet 11. juli 2017 #1 Skrevet 11. juli 2017 Jeg har kjøpt inn en haug med truser til henne og har rett og slett bare tatt av henne bleien og lar henne gå med vanlige klær med truse under. Har doen hennes lett tilgjengelig i stuen. Hva tenker dere om denne måten å gjøre det på? Noe annet jeg bør gjøre? Hun har hatt tre uhell i dag, uten noe form for ubehag eller reaksjon. Bare later som ingenting....
skruf Skrevet 11. juli 2017 #2 Skrevet 11. juli 2017 (endret) Hvis hun allerede har hatt tre uhell uten at hun merker seg ved det så kan det være at hun ikke er klar for bleieslutt enda. Hun er jo bare to år, så det er langt fra sikkert at hun er moden for å slutte med bleie. Kanskje du kunne tatt et skritt tilbake og heller begynt å innføre noen rutiner sånn at hun blir mere vant til det? F.eks sette henne på do (med doring) eller potte f.eks når hun står opp om morgenen, etter måltid, før hun skal legge seg. Lese bøker om bleieslutt, snakke med henne om å slutte med bleie. Mens hun fortsatt bruker bleier. Sånn at det ikke blir en altfor stor omvelting, men at hun bruker bleier samtidig som potten i en overgangsperiode før du prøver å fjerne bleien helt. Endret 11. juli 2017 av skruf 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #3 Skrevet 11. juli 2017 Min datter sluttet da hun var 2 år. Da hadde hun øvd på toalettet en stund og kunne gi uttrykk for at hun måtte på do. Hun fikk være med å velge "storjente-truser" og så var det av med bleien. Til å begynne med satte jeg henne på toalettet jevnt og trutt. Det tar noe tid før barn skjønner hva tissetrang betyr siden de er vant med å bare slippe seg akkurat når de må. De må øve seg på å kjenne etter og være i forkant. Og det må vi voksne hjelpe dem med Lat som ingenting når hun har uhell. Ikke skjenn eller ydmyk, bare si noe som "oppsann, da må vi skifte" og så går det kanskje bedre neste gang. Hun hadde noen få uhell de første dagene og så var hun tørr. På natten tok det litt lengre tid. Noen uker, tror jeg det var? Anonymkode: 8969d...feb
minister-mio Skrevet 11. juli 2017 #4 Skrevet 11. juli 2017 Helt greit måte å gjøre det på, men kan jo være hun ikke er klar.
Stoltskeiv Skrevet 11. juli 2017 #5 Skrevet 11. juli 2017 Jeg synes dette hørte veldig voldsomt ut og at det er viktig for deg at hun skal slutte nå. Og da stresser du bare barnet. Om du stresser så stresser barnet også og da blir det fort ubehagelig for barnet. Jeg synes hun skal bli moden for det først. Her er det noen tips http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/slik-far-du-barnet-til-a-slutte-med-bleie-2446263 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #6 Skrevet 11. juli 2017 6 minutter siden, Daiquiry skrev: Jeg har kjøpt inn en haug med truser til henne og har rett og slett bare tatt av henne bleien og lar henne gå med vanlige klær med truse under. Har doen hennes lett tilgjengelig i stuen. Hva tenker dere om denne måten å gjøre det på? Noe annet jeg bør gjøre? Hun har hatt tre uhell i dag, uten noe form for ubehag eller reaksjon. Bare later som ingenting.... Ta på henne kjole, og sokker. Ha potta i stuen eller der dere er. Og sett henne på do med 1,5 til 2 timers mellomrom. Klarer hun seg da uten uhell, så har du en metode du kan fortsette med. Blir det flere uhell så er bleier det du bruker noen uker til. Hvor øangt unna tre år er jenta? Anonymkode: a88ea...ff0 1
Sushi Skrevet 11. juli 2017 #7 Skrevet 11. juli 2017 Begge mine slutta da de var rundt 2 år. De gikk nakne nedentil, eller bare med en løs bukse (ikke truse) de første ukene, slik at de lettere skulle kjenne at de måtte på do. Gikk veldig fint, begge ble fort tørre hjemme, fikk noen uhell da de begynte i barnehagen igjen etter sommeren. De brukte bleie om natta til de ble 3 år.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Skrevet 11. juli 2017 1 time siden, Daiquiry skrev: Jeg har kjøpt inn en haug med truser til henne og har rett og slett bare tatt av henne bleien og lar henne gå med vanlige klær med truse under. Har doen hennes lett tilgjengelig i stuen. Hva tenker dere om denne måten å gjøre det på? Noe annet jeg bør gjøre? Hun har hatt tre uhell i dag, uten noe form for ubehag eller reaksjon. Bare later som ingenting.... Hvis hun ikke har noen reaksjon så tenker jeg at hun ikke er klar. Når hun føler ubehag og syns det er ekkelt med tiss/bæsja i trusa så nærmer hun seg klar. Bleieslutt er vel mest normalt fra 3-4 år, jenter er ofte litt tidligere enn gutter. Klistremerkeskjema fungerer for mange. Her hadde jeg en gutt som ble renslig dag og natt som 2-åring mens min andre gutt ble renslig som 4 1/2-åring. Barn er veldig forskjellige og det dummeste man kan gjøre er å stresse dem når de ikke er klare. Anonymkode: 6d70d...352 2
Sushi Skrevet 11. juli 2017 #9 Skrevet 11. juli 2017 Tidligere var det vanlig at barn slutta før de var 2 år. Tror ikke de led noen nød av den grunn. Enkelte mener at barn ikke er klare for bleieslutt før de nærmest slutter av seg selv. Jeg tenker at man selvsagt må vurdere barnet og ikke legge for mye press, men at det er foreldrenes oppgave å ta avgjørelsen. Barn er blitt vent til å tisse og bæsje i bleia, de vet ikke om annet og det kreves gjerne en innsats fra foreldrene for å lære dem å kjenne at de må på do. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå