Gå til innhold

"NAV har vurdert mulighetene dine på arbeidsmarkedet"...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja som teksten over sier så har NAV altså vurdert mulighetene mine på arbeidsmarkedet. 

Jeg har for en liten stund tilbake satt meg som arbeidssøker hos nav og må sende meldekort. Snakket med dem på tlf og NAV virket behjelpelig med å kunne anskaffe meg jobb, eller hjelpe meg å komme ut i arbeid. Jeg bor i en by hvor arbeidsledigheten er høy og det er svært vanskelig å få noe jobb. 

Har selvsagt på eget initiativ sendt søknader og har faktisk vært på intervju, uten hell.

Nå her i går fikk jeg et brev fra NAV. Og i brevet er de altså ikke behjelpelige i det hele tatt og mener tvert i mot at jeg kan finne en jobb på egen hånd.

Vedtak

Vi har kommet fram til at du har gode muligheter til å skaffe deg arbeid gjennom egen innsats. I vurderingen har vi lagt vekt på situasjonen å arbeidsmarkedet og opplysninger du har gitt oss.

NAV bidrar med oversikt over ledige jobber og jobbsøkertips på nav.no.

Altså jeg ber nav om hjelp til arbeid fordi det nettopp ikke er lett å få seg arbeid. Og allikevel påstår de at jeg kan greie dette på egen hånd? Det er jo nettopp derfor jeg har kontaktet dem, fordi jeg ikke får noe jobb på egenhånd...

Kan jeg klage på dette? Jeg har forøvrig svært lite peil på hvordan det fungerer bortpå NAV.

Anonymkode: cf0a3...76e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det NAV mener er at de vurderer at du er selvhjulpen og klarer fint å søke arbeid på egen hånd, inkl. at du er flyttbar dersom du finner arbeid andre steder i Norge.

Du trenger med andre ord ikke aktiv veiledning og bistand for å finne jobber å søke på, sende søknad og gå igjennom en intervjuprosess.

Om du tenker at dette er noe du ikke kan klare så ber du om møte med saksbehandler.

Anonymkode: 864da...8e9

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre om de kan hjelpe deg med å få en praksisplass et sted, og så ta det derfra. De er nemlig ikke behjelpelig ellers 😌 Jeg fikk samme brev og fikk praksisplass. Må søke ved siden av men man får større sjans hvis man er i praksis. Satsen er 365kr pr dag, men er man arbeidsledig så tar man det. 

Anonymkode: fcb5e...133

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det NAV mener er at de vurderer at du er selvhjulpen og klarer fint å søke arbeid på egen hånd, inkl. at du er flyttbar dersom du finner arbeid andre steder i Norge.

Du trenger med andre ord ikke aktiv veiledning og bistand for å finne jobber å søke på, sende søknad og gå igjennom en intervjuprosess.

Om du tenker at dette er noe du ikke kan klare så ber du om møte med saksbehandler.

Flyttbar er jeg ikke. Jeg eier egen leilighet her og har bodd her i knappe 1 år. 

AnonymBruker
Skrevet

nav er jo ikke noen som skaffer deg jobb, de kan henvise deg til ledige stillinger osv men du må selv sende søknader osv. Du kan forhøre deg om mulighetene for å få jobbsøkerkurs og evt praksis et sted for å få erfaring. Mer kan de ikke gjøre. 

Anonymkode: 74c73...b8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flyttbar er jeg ikke. Jeg eier egen leilighet her og har bodd her i knappe 1 år. 

Da er du selvfølgelig flyttbar.

Anonymkode: ecdca...3a6

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jo du er flyttbar. Nav kan si at du får ikke mer en sosialstønad (veldig lite penger) med mindre du selger leiligheten å flytter. Det skal store grunner til for å gjøre en person "ikke flyttbar". 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV kan fint kreve og de forventer at du flytter dit du får jobb. NAV sier: " Man må være reell arbeidssøker for å få dagpenger, noe som etter Folketrygdloven blant annet betyr at man må være villig til å ta enhver jobb og flytte dit jobbene er."

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo du er flyttbar. Nav kan si at du får ikke mer en sosialstønad (veldig lite penger) med mindre du selger leiligheten å flytter. Det skal store grunner til for å gjøre en person "ikke flyttbar". 

Jeg er ufør, men planen er og komme ut av det. Derfor jeg skal ut i jobb.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheter kan selges. Å ikke være flyttbar handler f.eks om at du har omsorg for små barn 50% og andre foreldren bor i nabolaget. NAV vil ikke forsørge deg hvis det finnes jobbmulighet et annet sted. NAV er ikke foreldrene dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du direkte kontakt med saksbehandler og ber om et møte. Da kan dere sammen legge en plan. Du kan eventuelt også invitere med legen i møtet, med tanke på at du er ufør

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav vil ikke kreve leilighet solgt. Vis meg eksempler på det. De kan kreve at hun flytter og pendler. De må faktisk veie opp hennes utgifter på egen bolig mot å leie.Dette gjelder da navsisosialhjelp. Det er arbeidsledige som er "tvunget" til å selge,men det er ikke hus med "normalutgift" om du havner på sosialhjelp i morgen så sier de ikke...selg huset.

Anonymkode: 806f9...fa8

• Liker 2
Skrevet

Husk å skrive og logge alle søknader du sender på "Mitt NAV". Jeg gjorde ikke det og fikk kritikk for det. De skrev også ut aktuelle stillinger og sende meg en diger konvolutt i posten med ujevne mellomrom med kopi av jobber jeg burde søke på.

Den jobben ville jeg hatt. Print ut og putt i konvolutt for NAV.

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er er standardbrev som sendes ut til hundretusener av arbeidssøkere. Og nei, NAV hjelper ikke i hovedsak folk ut i jobb, de har derimot en database full av jobber man kan søke på. Da du er ufør regner jeg med du kanskje har gått på AAP i noen år? På AAP forsøker de å hjelpe folk ut i jobb. Når man har blitt ufør, er det over fra NAVs side. Hvis helsen din har blitt bedre, så kan du søke jobber på lik linje med alle andre. 

Anonymkode: f2861...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja som teksten over sier så har NAV altså vurdert mulighetene mine på arbeidsmarkedet. 

Jeg har for en liten stund tilbake satt meg som arbeidssøker hos nav og må sende meldekort. Snakket med dem på tlf og NAV virket behjelpelig med å kunne anskaffe meg jobb, eller hjelpe meg å komme ut i arbeid. Jeg bor i en by hvor arbeidsledigheten er høy og det er svært vanskelig å få noe jobb. 

Har selvsagt på eget initiativ sendt søknader og har faktisk vært på intervju, uten hell.

Nå her i går fikk jeg et brev fra NAV. Og i brevet er de altså ikke behjelpelige i det hele tatt og mener tvert i mot at jeg kan finne en jobb på egen hånd.

Vedtak

Vi har kommet fram til at du har gode muligheter til å skaffe deg arbeid gjennom egen innsats. I vurderingen har vi lagt vekt på situasjonen å arbeidsmarkedet og opplysninger du har gitt oss.

NAV bidrar med oversikt over ledige jobber og jobbsøkertips på nav.no.

Altså jeg ber nav om hjelp til arbeid fordi det nettopp ikke er lett å få seg arbeid. Og allikevel påstår de at jeg kan greie dette på egen hånd? Det er jo nettopp derfor jeg har kontaktet dem, fordi jeg ikke får noe jobb på egenhånd...

Kan jeg klage på dette? Jeg har forøvrig svært lite peil på hvordan det fungerer bortpå NAV.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er vi virkelig på jordet.

Nei du sender ikke meldekort til NAV når du er ufør. man melder seg heller ikke opp som arbeidssøker når man er ufør. Da signerer du på at du ikke er ufør, men klar for jobb og er aktiv arbeidssøker.

Er du klar for jobb, er du i HØYESTE grad flyttbar. Er du singel og uten barn, er dette noe du må forvente å gjøre.

Anonymkode: 074c9...467

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis er du flyttbar. Leiligheten kan selges eller leies ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...