Gå til innhold

Kan vel ikke være overtrening vel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper stort sett fast 4 ganger i uken, noen ganger 5. Hver økt er på rundt 7,5 km, og en av øktene på 15km. Jeg Føler meg i relativt god form og løper stort sett med en pace på rundt 5 og milen på ca 50-55 min (mye bakker her). Strekker litt ut etter hver økt, men har som regel aldri noe som kan minne om gangsprerr. I det siste har jeg likevel merket en stølhet i musklene som jeg ikke har kjent før, og som egentlig er ulogisk at jeg plutselig skal kjenne på. Sist jeg løp var 15km-turen min på søndag, og i går og i dag er jeg veldig støl (selv etter jeg fikk en god utstrekkingsøkt). Jeg er støl fra magen og ned og særlig fremme på lårene og er helt stiv i hoftene (det opplever seg forresten ofte).

Jeg har i mange mnd nå hatt søvnproblemer også. Jeg kan være så trett at jeg nesten spyr, men får ikke sove. Kjenner pulsen slå i hele kroppe, og har mye hjertebank. Blir kald og svett om en annen, som om kroppen stresser. Har fått sovemedisin hos legen min (citracin tror jeg det het + imovane), men det funker heller dårlig.

Kom tilfeldigvis over en artikkel om overtrening i dag, og ser jo at mange av symptomene stemmer, men jeg får det ikke til å klinge rett likevel, jeg trener jo ikke SÅ mye? Føler jeg er på nivå med en hvilken som helst hobby-trimmer, for det er jo det jeg er. Jeg har i tillegg løpt i mange år, så det er ikke noe jeg har begynt med de siste mnd. Jeg har akkurat bikket 40, og er ellers sunn og frisk.

Anonymkode: 8fc67...72e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det skjedd andre ting i livet ditt som kan ha innvirkning på den totale belastningen Da? Matvaner som er endret? Økt stress? Det er ikke nødvendigvis treningsmengden i seg selv som er roten til problemet, men alle elementene i hverdagen som utgjør totalbelastningen både fysisk og psykisk.

Anonymkode: 3e8ee...a3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det skjedd andre ting i livet ditt som kan ha innvirkning på den totale belastningen Da? Matvaner som er endret? Økt stress? Det er ikke nødvendigvis treningsmengden i seg selv som er roten til problemet, men alle elementene i hverdagen som utgjør totalbelastningen både fysisk og psykisk.

Anonymkode: 3e8ee...a3a

Nei, ikke noe jeg kan komme på - går i den vante gamle tralten egentlig. Unger, jobb, husarbeid osv.

AnonymBruker
Skrevet

Du burde i hvertfall få sjekket at stoffskiftet ditt er i orden. Utover det ville jeg roet ned litt og sett om det hadde noen effekt.

Anonymkode: af905...8da

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut ordet "overtrening" med ordet "overbelastning", så ser du at det kan være en mulighet.

Du sier du sover dårligere enn før, og bare denne ene faktoren gjør at du lettere blir overbelastet.  I tillegg forteller du om andre plager også, som hver for seg gjør helsen din dårligere, og som belaster kroppen.

Mitt råd er hvile og en legesjekk, for dette høres ikke bra ut.

Anonymkode: 67a23...c09

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bytt ut ordet "overtrening" med ordet "overbelastning", så ser du at det kan være en mulighet.

Du sier du sover dårligere enn før, og bare denne ene faktoren gjør at du lettere blir overbelastet.  I tillegg forteller du om andre plager også, som hver for seg gjør helsen din dårligere, og som belaster kroppen.

Mitt råd er hvile og en legesjekk, for dette høres ikke bra ut.

Anonymkode: 67a23...c09

Ja, mulig overbelastning er et bedre ord for dette. Takk for svar, mulig en legetur ikke er så dumt.

AnonymBruker
Skrevet
På ‎11‎.‎07‎.‎2017 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Du burde i hvertfall få sjekket at stoffskiftet ditt er i orden. Utover det ville jeg roet ned litt og sett om det hadde noen effekt.

Anonymkode: af905...8da

kan det være tegn på lavt eller høyt stoffskifte i så fall?

Gjest lurven
Skrevet

kan være overtrening, prøv å ta pause en uke eller 2

AnonymBruker
Skrevet

Leste nylig i en avis om noe lignende, men det kalles feiltrening, ikke overtrening. En lignende artikkel du kan lese og se om du kjenner deg igjen: Feiltrening

Anonymkode: 9d3c0...2d6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste nylig i en avis om noe lignende, men det kalles feiltrening, ikke overtrening. En lignende artikkel du kan lese og se om du kjenner deg igjen: Feiltrening

Nei, det er overtrening eller underrestituering (same shit), ikke feiltrening. Har vært overtrent selv og måtte ta pause i flere måneder noe som er veldig vanlig når man blir overtrent. Nå er jeg mye mer forsiktig og jogger 3 ganger i uka fordi jeg er så aktiv ellers også i tillegg til at jeg trener mye styrke. Det er ikke slik at jo mer aktivitet jo bedre. Man skal ikke slite ut kroppen totalt. Kroppen må ha sjanse til å komme seg. 

Anonymkode: 8c51f...e86

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er overtrening eller underrestituering (same shit), ikke feiltrening. 

Anonymkode: 8c51f...e86

Hva er overtrening? Har du satt diagnose på TS? Feiltrening og overtrening er ikke det samme. Ved feiltrening trener man seg tilbake, ved overtrening må man hvile. 

Gjest Froning
Skrevet
På 11.7.2017 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Jeg har i mange mnd nå hatt søvnproblemer også. Jeg kan være så trett at jeg nesten spyr, men får ikke sove. Kjenner pulsen slå i hele kroppe, og har mye hjertebank. Blir kald og svett om en annen, som om kroppen stresser. Har fått sovemedisin hos legen min (citracin tror jeg det het + imovane), men det funker heller dårlig.

Får samme problem om jeg legger inn for høy intensitet over en periode uten nok søvn og mat.  Har tilfeldigvis hatt problemet  i noen dager den siste uka. Ikke veldig behagelig:frkk:

To dager med 100% sofaslækk etter jobb og søvnen var tilbake igjen ;)

Kan ikke garantere at det er samme problem, men legg treninga 100% til side og se om det blir bedre.

AnonymBruker
Skrevet
På 12.7.2017 den 20.43, AnonymBruker skrev:

Det trådstarter beskriver med søvnproblemer, tretthet, hjertebank, hetetokter osv er ikke forenelig med feiltrening, da feiltrening handler om problemer med å prestere, og gir ikke systemiske symptomer som beskrevet over.  (Noe som også står i den artikkelen du henviste til)

Overtrening (eller overbelastning som jeg kaller det) handler om at man har kommet inn i en vond sirkel.

Dårlig søvn med påfølgende trening gir økt belastning på kroppen, som igjen fører til stressymptomer, som igjen fører til ytterligere belastning, som gir økte stressymptomer, som igjen belaster kroppen ... og slik kan jeg fortsette i det uendelige.

Anonymkode: 04125...14c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...