Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en 18 åring som skal starte sitt 3 år på studiespesialiserig til høsten. Hun har ikke enda søkt om stipend for jeg skal flytte fra min samboer til høsten rett før skolen begynner igjen. Saken er slik: Har hun rett på grunnsipend? Hun skal bo med meg og min nye samboer og hennes tre yngre brødre. Faren hennes er ingeniør og tjener ganske godt, men han gir henne ikke en krone av de pengene til noe. Jeg selv er barnehage assistent og skal i tillegg forsørge mine tre andre barn. Min datter sier at hun ikke får noe mer penger selv om hun flytter med meg fordi de regner med fars inntekt selv om han ikke gir henne noe. Noen som vet hva mine og hennes muligheter er?

Takk for eventuelle svar! ☺

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonymdame34 skrev:

Hei!

Jeg har en 18 åring som skal starte sitt 3 år på studiespesialiserig til høsten. Hun har ikke enda søkt om stipend for jeg skal flytte fra min samboer til høsten rett før skolen begynner igjen. Saken er slik: Har hun rett på grunnsipend? Hun skal bo med meg og min nye samboer og hennes tre yngre brødre. Faren hennes er ingeniør og tjener ganske godt, men han gir henne ikke en krone av de pengene til noe. Jeg selv er barnehage assistent og skal i tillegg forsørge mine tre andre barn. Min datter sier at hun ikke får noe mer penger selv om hun flytter med meg fordi de regner med fars inntekt selv om han ikke gir henne noe. Noen som vet hva mine og hennes muligheter er?

Takk for eventuelle svar! ☺

Tviler på at hun får noe. Foreldrene mine tjente over grensa til sammen og faren min bodde på andre siden av landet, og jeg og de to søsknene mine ble ene og alene forsørget av moren vår. Fikk tilbakemelding om at jeg ikke hadde rett på grunnstipend, klagde, og fikk beskjed om at de måtte ha dokumentasjon på ditt og datt. Husker ikke ordrett hva som sto der, men oppfattet det nesten som at faren min enten måtte være sprøytenarkoman og uteligger, invalid eller stukket av til amazonas for at de skulle vurdere å gi meg stipend.

Anonymkode: a84ce...b2c

Skrevet

Hun kan kreve barnebidrag fra far frem til hun er ferdig med vgs. Se på nav.no

• Liker 1
Skrevet

Beklager at dette blir off topic, men leser jeg deg riktig nå: Du bor med en samboer du skal flytte fra, og så rett inn med ny samboer, med fire barn på lasset?! Har du tenkt på barna i dette - sånn rent utover om eldste får stipend eller ikke?

• Liker 9
Skrevet

Hun kn for øvrig søke om bidrag fra far via NAV så lenge hun går på videregående.

Skrevet

Både far og mor har forsørgeransvar uavhengig av om de bor sammen eller ikke. Det betyr at datteren din ikke har krav på grunnstipend. Hun kan kun få utstyrsstipend.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktig at fars inntekt nå regnes med, uansett om mor og far ikke bor sammen. Regelen er ganske ny, max 4 år vil jeg tippe. Tidligere telte bare inntekten til den man bodde hos. I praksis fikk nok mange elever både stipend og penger fra mor og far, så det er nok derfor de har strammet inn på reglene. 

Det er allikevel slik at foreldre har forsørgerplikt overfor barnet enten til det fyller 18, eller til det har fullført videregående (på normert tid.) Dette vil altså si datteren din har krav på penger fra faren sin. Dette bør dere derfor ta med NAV.

Anonymkode: a4091...c16

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, Glitnir skrev:

Beklager at dette blir off topic, men leser jeg deg riktig nå: Du bor med en samboer du skal flytte fra, og så rett inn med ny samboer, med fire barn på lasset?! Har du tenkt på barna i dette - sånn rent utover om eldste får stipend eller ikke?

Ja, selvfølgelig har jeg tenkt på barna og barna kjenner til mannen jeg skal flytte med. Vi har vært på tur sammen med barna flere ganger og min nye samboer har også vært med barna på tur alene en hel dag. Tro meg, barna mine er min førsteprioritet alltid.

Til dere andre; tusen takk for svar 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anonymdame34 skrev:

Ja, selvfølgelig har jeg tenkt på barna og barna kjenner til mannen jeg skal flytte med. Vi har vært på tur sammen med barna flere ganger og min nye samboer har også vært med barna på tur alene en hel dag. Tro meg, barna mine er min førsteprioritet alltid.

Til dere andre; tusen takk for svar 🙂

Greit at de kjenner han, men å flytte rett fra en mann til en annen?

Anonymkode: 13217...375

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Anonymdame34 skrev:

Tro meg, barna mine er min førsteprioritet alltid.

Det er faktisk veldig vanskelig å tro. Du flytter rett fra én mann som ikke er barnas far til en annen. Barna trenger ro og stabilitet, ikke flytting og å måtte bo sammen med mors stadig skiftende kjærester. Høres definitivt ut som du bør bo alene med barna en stund - bli litt selvstendig. For barnas skyld!

Anonymkode: a5e5f...87f

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, Glitnir skrev:

Ikke noe å beklage; det finnes alltid en eller to i enhver tråd, som overser spørsmålet fullstendig til fordel for tilfredsstillelsen av å få løftet sin dirrende moralske pekefinger høyt til værs. :rolleyes:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, vintage skrev:

Ikke noe å beklage; det finnes alltid en eller to i enhver tråd, som overser spørsmålet fullstendig til fordel for tilfredsstillelsen av å få løftet sin dirrende moralske pekefinger høyt til værs. :rolleyes:

Moralsk pekefinger? Det er vel ganske opplagt at det ikke er barnas beste å flytte fra mann til mann?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Moralsk pekefinger? Det er vel ganske opplagt at det ikke er barnas beste å flytte fra mann til mann?

Men har du og jeg noe med det egentlig?

Anonymkode: 00cd5...bc6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pass dine egne saker, så passer trådstarter sine.

Anonymkode: fd38e...45b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at hun får noe. Foreldrene mine tjente over grensa til sammen og faren min bodde på andre siden av landet, og jeg og de to søsknene mine ble ene og alene forsørget av moren vår. Fikk tilbakemelding om at jeg ikke hadde rett på grunnstipend, klagde, og fikk beskjed om at de måtte ha dokumentasjon på ditt og datt. Husker ikke ordrett hva som sto der, men oppfattet det nesten som at faren min enten måtte være sprøytenarkoman og uteligger, invalid eller stukket av til amazonas for at de skulle vurdere å gi meg stipend.

Anonymkode: a84ce...b2c

For en begrunnelse. ....

Anonymkode: 0e886...1d5

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pass dine egne saker, så passer trådstarter sine.

Anonymkode: fd38e...45b

...vi er på et diskusjonsforum. Det er ikke akkurat stedet man passer sine egne saker. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...vi er på et diskusjonsforum. Det er ikke akkurat stedet man passer sine egne saker. 

Men hadde du noe reelt å bidra med i forhold til spørsmålet som ble stilt?

Ts, betaler far nok i bidrag?

Anonymkode: 00cd5...bc6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...