Gå til innhold

Kjenner til 5-åring som legger seg kl 22-23

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere?

Kjenner til en 5 år gammel jente som alltid legger seg samtidig med foreldre i deres seng kl 22-23 hver kveld.

Hun har eget rom men sier hun vil sove med foreldrene i deres seng.

Hvilke konsekvenser kan dette få? 

Anonymkode: 5ca05...124

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ingen konsekvenser utover at ungen vil være trøtt pga søvnmangel.

Jeg legger ungene mine tidligere, men at ungene sover i foreldrenes seng er ikke noe problem.

Endret av atropos
  • Liker 4
Skrevet

Min 5 åring sliter også med å sove før nå i ferien. Men ser ikke på det som noe stort problem nå som vi har ferie, hadde han derimot skulle stått opp klokken 7 for barnehage , hadde det vært et større problem . 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Kjenner til en 5 år gammel jente som alltid legger seg samtidig med foreldre i deres seng kl 22-23 hver kveld.

Konsekvenser? Trøtt unge :)

Anonymkode: ddffc...f5f

• Liker 4
Gjest Sugemerke
Skrevet

Trøtt og sur unge, er vel de konsekvensene jeg kommer på sånn umiddelbart.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjenner mitt eget barn. Som alltid har vært B-menneske og håpløst å få i seng. 

Han er nå 14 år og han legger seg fortsatt ikke tidlig. 

Anonymkode: 48b41...8e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kjenner mitt eget barn. Som alltid har vært B-menneske og håpløst å få i seng. 

Han er nå 14 år og han legger seg fortsatt ikke tidlig. 

Det kan faktisk gå utover konsentrasjon og trivsel I skolen.

Det er foreldrenes ansvar å få barna I seng tildig nok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en femåring, sliter alltid med å sovne for kvelden, han kan sovne 22-2230. Og sover da lengre på morgenen. Det er ferietid her så ser ikke det som problematisk. Han får de timene med søvn han skal. Blir annerledes når hverdagen begynner. Blir nok noen tøffe første dager, men sånn får det bare bli.

Anonymkode: 0242c...9fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan faktisk gå utover konsentrasjon og trivsel I skolen.

Det er foreldrenes ansvar å få barna I seng tildig nok.

Men når de ikke sovner så er det lite å gjøre med det. 

• Liker 5
Skrevet

Du skal ikke forhaste deg med å dømme. Du vet ikke grunnen til dette, for det kan godt være en god grunn bak. Jeg har alltid slitt med søvn, og lå alltid i timesvis i sengen lys våken. Hvis foreldrene mine visste hva jeg slet med da, hadde de kunnet latt meg være våken noen timer ekstra, det hadde vært det beste for alle. Da hadde jeg slitt mindre med angst rundt legging, fått sove bedre osv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om han kan sove lenge om morgenen er det vel ikke noe problem?  At alle må ha a4 døgnrytme er helt tullete.  Ihvertfall når det er ferie. 

Anonymkode: c73ad...992

• Liker 7
Skrevet

Ser ikke problemet i ferien. Var ofte sent og lenge ute på fisketurer. Snudde døgnet igjen i god tid før barnehage/skolen begynte. Ofte våken til ett på natta. Men, vi fikk jo nesten ikke voksentid og det kan være litt dumt.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Alt man skal henge seg opp i.

Min femåring legger seg til vanlig en plass mellom halv åtte og åtte. Null problem. Men når vi er på ferie er hun lenge oppe - sikkert til kl elleve og senere enn det også. Da sover hun tilsvarende lenge dagen etterpå. Gull for oss og gull for henne. Vi er sammen alle sammen og nikoser oss. Gjør aktiviteter vi ikke kan gjøre når det er vanlig hverdag, og som er artig og spennende for henne.

Når det er tid for plikter igjen, så er det tilbake til tidlig leggetid igjen. Ikke noe problem det heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Men TS skriver at barnet alltid gjør dette, ikke bare i ferier. Og det er jo problematisk.

Anonymkode: 251c8...0b8

Gjest Trolletrine
Skrevet

Sånn sett ser jeg to problemstillinger TS tar opp. Det ene at barnet alltid legger seg i 22-tiden, og det andre at hun legger seg i foreldrenes seng.

Da mener jeg at hvis barnet ALLTID legger seg så sent, og står tidlig opp pga bhg, så er jo det et problem. Barnet får alt for lute søvn, noe som påvirker alt fra konsentrasjon, læring, hukommelse,vekst og sikkert mye mer.

At barnet sover hos foreldrene ser jeg ikke på som noe problem. Det regulerer vel seg selv etterhvert, og så lenge alle parter syns det er greit, så er det Ok.

Min femåring var også sånn, helt til hun selv kom og sa at nå vil hun sove på eget rom. Hun hadde oppdaget at alle vennene hennes gjør det, og da vil hun også. Flott, da har hun fått tryggheten og nærheten fra oss voksne da hun trengte det, og har selv valgt seg bort fra oss. Akkurat sånn jeg ville ha det i sin tid👍🏼 

Jeg mener det ikke oppstår problem med barn i foreldrenes seng før en av partene ikke liker det, eller at poden fremdeles ligger i foreldresengen ved konfirmasjonsalder😬

Men hva vet TS egentlig om familielivet til denne femåringen? Vet du rutiner og alt om hvordan de har det, eller antar du?

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, lotte00 skrev:

Alt man skal henge seg opp i.

Min femåring legger seg til vanlig en plass mellom halv åtte og åtte. Null problem. Men når vi er på ferie er hun lenge oppe - sikkert til kl elleve og senere enn det også. Da sover hun tilsvarende lenge dagen etterpå. Gull for oss og gull for henne. Vi er sammen alle sammen og nikoser oss. Gjør aktiviteter vi ikke kan gjøre når det er vanlig hverdag, og som er artig og spennende for henne.

Når det er tid for plikter igjen, så er det tilbake til tidlig leggetid igjen. Ikke noe problem det heller. 

Høres ut som om Barnevernet bør informeres! Barn kan ta skade når rutiner sklir ut!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjenner 5 åringer som gjør det. De sover en lur på dagen da. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 733af...8a0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Høres ut som du snakker om min 5-åring ;) 

Hun sovner sjeldent før 22-23, selv om jeg legger henne tidligere (20.00). Hun sover også i min seng. Det er fordi hun da sovner raskere (men fremdeles ikke før 22-23) enn om jeg skal tvinge henne til å sove i sin egen seng, da hun lett kunne holdt det gående halve natta, hver. eneste. dag. Det virker rett og slett som om hun ikke har så stort søvnbehov. 

Så ikke døm folk nord og ned fordi de har annerledes rutiner enn deg selv.

Anonymkode: b3d31...863

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg oppegående foreldre klarer å styre helt fint selv. Tenk deg en familie der mor eller far er hjemmeværende. Om 5åringen legger seg 22:30 og står opp 08:30 har han fått 10 fulle timer med søvn!  Og kan leveres uthvilt i bhg til halv ti. Ikke alle barn må være i bhg klokka 07 om morgenen. Vi i Norge legger barna mye tidligere enn folk i andre land, og det er som regel for at de travle dagene våre skal gå opp, ikke nødvendigvis fordi det er det eneste som funker for barnet. 

Anonymkode: 8c894...d05

• Liker 5
Gjest Trolletrine
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som om Barnevernet bør informeres! Barn kan ta skade når rutiner sklir ut!

Da skal de bli tatt vel imot😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...