AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #1 Skrevet 11. juli 2017 Håper jeg kan få noen råd av dere, da jeg er fortvilet og går mye og tenker om dagen. Etter planen skal jeg begynne tredje studieår på fysioterapi til høsten (bachelor + turnusår). Første studieår hadde jeg fire eksamener, hvor jeg fikk én C og tre D-er. Andre studieår hadde jeg tre eksamener, hvor jeg fikk én B og to D-er. Med andre ord har jeg ikke særlig gode karakterer, og ligger langt under snittet i kullet mitt. Synes studiet er veldig interessant og det er ikke noe annet jeg heller kunne tenkt meg å studere, men det plager meg veldig at jeg ikke har greid å få bedre karakterer. Føler jeg har lagt ned mye arbeid, men likevel vært uheldig på eksamenene og dermed ikke fått bedre resultat. Er fortvilet fordi jeg er utrolig redd for å ende opp uten jobb etter endt studie. Jeg stiller jo mye dårligere enn andre med samme utdannelse, og i tillegg er det jo kjent at arbeidsmarkedet er utrolig tøft særlig på dette området. Har ikke godt nok snitt til å kunne ta master, så heller ikke der kan jeg styrke utdannelsen min og skille meg ut i mengden av jobbsøkere. Har alltid vært innstilt på å ta den jobben jeg får, og om jeg må flytte på meg er det ikke noe problem! Men med vitnemålet jeg har når jeg er ferdig, så stiller jeg jo uansett utrolig dårlig. Hva gjør man hvis man ikke får jobb? Får vondt i magen bare jeg ser på karakterene mine og tenker på framtiden. I tredje studieår har jeg to eksamener + bacheloroppgaven, og jeg skal jo gjøre mitt beste også når jeg skriver/leser på dem. Men uansett er jo vitnemålet mitt elendig pga. alle karakterene hittil. Takk på forhånd for alle råd! Anonymkode: 3f38d...c0d
Gjest Nanna87 Skrevet 11. juli 2017 #2 Skrevet 11. juli 2017 Jeg ville tatt opp karakterene som ikke er så gode, og prøvd å forbedre de.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #3 Skrevet 11. juli 2017 11 minutter siden, Nanna87 skrev: Jeg ville tatt opp karakterene som ikke er så gode, og prøvd å forbedre de. Andre studieår tenkte jeg å ta opp noen eksamener fra første studieår. Imidlertid var det veldig travelt pga. praksisuker samt de ordinære eksamenene for andre studieår, så jeg fikk ikke tatt opp mer enn én eksamen fra første studieår. Men jeg fikk samme karakter, så det var ingen vits. Pga. endringer i studiemodellen er det ikke lenger anledning til å ta opp eksamenene fra første studieår (kun for de som nettopp er ferdig med første studieår). Har anledning til å på nytt melde meg opp til eksamenene jeg hadde andre studieår, men jeg må jo vurdere om jeg vil bruke tid og krefter på disse eksamenene eller om jeg bør fokusere på oppgaven og eksamenene tilhørende tredje studieår. Det hjelper jo lite å ta opp fra andre studieår hvis det går ut over karakterene på de ordinære eksamenene jeg skal ha nå. Hva tenker du er lurest å gjøre? Anonymkode: 3f38d...c0d
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #4 Skrevet 11. juli 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre studieår tenkte jeg å ta opp noen eksamener fra første studieår. Imidlertid var det veldig travelt pga. praksisuker samt de ordinære eksamenene for andre studieår, så jeg fikk ikke tatt opp mer enn én eksamen fra første studieår. Men jeg fikk samme karakter, så det var ingen vits. Pga. endringer i studiemodellen er det ikke lenger anledning til å ta opp eksamenene fra første studieår (kun for de som nettopp er ferdig med første studieår). Har anledning til å på nytt melde meg opp til eksamenene jeg hadde andre studieår, men jeg må jo vurdere om jeg vil bruke tid og krefter på disse eksamenene eller om jeg bør fokusere på oppgaven og eksamenene tilhørende tredje studieår. Det hjelper jo lite å ta opp fra andre studieår hvis det går ut over karakterene på de ordinære eksamenene jeg skal ha nå. Hva tenker du er lurest å gjøre? Anonymkode: 3f38d...c0d Ok. Da ville jeg ha latt karakterene være. Husk at du kan få drømmejobben med bestått også, mye handler om deg som person. Anonymkode: 83c84...854
Gjest Sugemerke Skrevet 11. juli 2017 #5 Skrevet 11. juli 2017 Har du kke praksis? Imponer der så er det større sjanse for at du får jobb en av de plassene. Det går ofte mer på personlighet en karakterer.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #6 Skrevet 11. juli 2017 Akkurat nå, Sugemerke skrev: Har du kke praksis? Imponer der så er det større sjanse for at du får jobb en av de plassene. Det går ofte mer på personlighet en karakterer. Jeg hadde praksisperiode på høst- og vårsemesteret i andre studieår. Tredje studieår har vi praksisperiode på vårsemesteret. Håper jo at jeg har gjort, og gjør, godt inntrykk. Men det er skummelt å satse på at jeg får jobb der jeg har praksis slik at ingen bryr seg om karakterene mine Det er jo mange arbeidsgivere som vektlegger personligheten mest. Men naturlig nok vil jo karakterer ofte være "inngangsbilletten" til intervju når det er mange søkere på en stilling. Da hjelper det lite om man egentlig har den personligheten arbeidsgiver er ute etter, hvis karakterene er elendige og man ikke får komme på intervju. Ikke meningen å være negativ, men jeg har prøvd å tenke alle løsninger og å ha et positivt fokus. Men synes ikke det er særlig lett når jeg innser at jeg ligger dårlig an uansett. Anonymkode: 3f38d...c0d
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #7 Skrevet 11. juli 2017 Det er veldig uvanlig å se på karakterer når man ansetter. Mange vil se vitnemål for å bekrefte at du har fullført. That's it. Dette med karakterer kjenner veldig prekert ut når man er student. På samme måte som russetiden var prekær når man var 18. Så fort du får deg jobb er dette glemt. Anonymkode: 7ce78...ead 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Skrevet 11. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper jeg kan få noen råd av dere, da jeg er fortvilet og går mye og tenker om dagen. Etter planen skal jeg begynne tredje studieår på fysioterapi til høsten (bachelor + turnusår). Første studieår hadde jeg fire eksamener, hvor jeg fikk én C og tre D-er. Andre studieår hadde jeg tre eksamener, hvor jeg fikk én B og to D-er. Med andre ord har jeg ikke særlig gode karakterer, og ligger langt under snittet i kullet mitt. Synes studiet er veldig interessant og det er ikke noe annet jeg heller kunne tenkt meg å studere, men det plager meg veldig at jeg ikke har greid å få bedre karakterer. Føler jeg har lagt ned mye arbeid, men likevel vært uheldig på eksamenene og dermed ikke fått bedre resultat. Er fortvilet fordi jeg er utrolig redd for å ende opp uten jobb etter endt studie. Jeg stiller jo mye dårligere enn andre med samme utdannelse, og i tillegg er det jo kjent at arbeidsmarkedet er utrolig tøft særlig på dette området. Har ikke godt nok snitt til å kunne ta master, så heller ikke der kan jeg styrke utdannelsen min og skille meg ut i mengden av jobbsøkere. Har alltid vært innstilt på å ta den jobben jeg får, og om jeg må flytte på meg er det ikke noe problem! Men med vitnemålet jeg har når jeg er ferdig, så stiller jeg jo uansett utrolig dårlig. Hva gjør man hvis man ikke får jobb? Får vondt i magen bare jeg ser på karakterene mine og tenker på framtiden. I tredje studieår har jeg to eksamener + bacheloroppgaven, og jeg skal jo gjøre mitt beste også når jeg skriver/leser på dem. Men uansett er jo vitnemålet mitt elendig pga. alle karakterene hittil. Takk på forhånd for alle råd! Anonymkode: 3f38d...c0d Har du bedt om begrunnelse for karakterene slik at du VET hva du burde gjøre annerledes? Drøftet lite? Lite relevant pensum? osv osv osv. Jeg ville begynt der og så gitt jernet for de to neste xamen. Anonymkode: c82b5...69c
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #9 Skrevet 11. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig uvanlig å se på karakterer når man ansetter. Mange vil se vitnemål for å bekrefte at du har fullført. That's it. Dette med karakterer kjenner veldig prekert ut når man er student. På samme måte som russetiden var prekær når man var 18. Så fort du får deg jobb er dette glemt. Anonymkode: 7ce78...ead Det er godt å høre Alt er jo "mye" enklere når man har fått sin første jobb og dermed en fot innenfor og begynner å få erfaring. Jeg er bare redd jeg ikke skal få noen første jobb siden man da ofte ser på karakterer (siden man ikke har noe arbeidserfaring ennå, og dermed blir karakterene det eneste man har å vise fram). Tenker dette særlig siden det er vanskelig å få jobb som fysioterapeut, og jeg stiller dårlig mot de andre som har mye bedre snitt enn meg og/eller har mer utdannelse i tillegg. Anonymkode: 3f38d...c0d
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #10 Skrevet 11. juli 2017 Hvis jeg var deg ville jeg satset fremover, og latt de dårlige karakterene fra tidligere semester ligge. MEN, jeg synes du skal forsøke å finne ut hva som var årsaken der du fikk D og hva som var årsaken når du gjorde det bedre. Med andre ord, fokuser på hvordan du kan lære av dette og gjøre det bedre fremover. Videre tror jeg det hjelper MASSE å vise litt initiativ, både i studiet og i praksis. Ta kontakt med arbeidsgivere og spør spørsmål: be om tips og hjelp og vis frem at du er motivert. Jeg tror mange kvier seg for å gjøre dette, og tør du å ta kontakt (men forbred deg godt, kom med relevante spørsmål, vis at du hører etter, etc) vil det gjøre at du skiller deg ut på en positiv måte. Anonymkode: 71d6a...20a
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #11 Skrevet 11. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg var deg ville jeg satset fremover, og latt de dårlige karakterene fra tidligere semester ligge. MEN, jeg synes du skal forsøke å finne ut hva som var årsaken der du fikk D og hva som var årsaken når du gjorde det bedre. Med andre ord, fokuser på hvordan du kan lære av dette og gjøre det bedre fremover. Videre tror jeg det hjelper MASSE å vise litt initiativ, både i studiet og i praksis. Ta kontakt med arbeidsgivere og spør spørsmål: be om tips og hjelp og vis frem at du er motivert. Jeg tror mange kvier seg for å gjøre dette, og tør du å ta kontakt (men forbred deg godt, kom med relevante spørsmål, vis at du hører etter, etc) vil det gjøre at du skiller deg ut på en positiv måte. Anonymkode: 71d6a...20a Tusen takk for tips! Jeg skal gjøre mitt aller beste nå det siste skoleåret. Men hva mener du med å ta kontakt med arbeidsgivere? Altså når jeg skal søke jobb etter endt studie? Jeg skal jo også ha et turnusår etter tredje studieår, og både der og i den siste praksisperioden min skal jeg stå på alt jeg kan og vise at jeg er motivert og flink selv om karakterene mine tilsier noe annet. Anonymkode: 3f38d...c0d
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #12 Skrevet 11. juli 2017 Ikke stress med dette. Jeg er vernepleier og har ikke måttet vise karakterer, kun autorisasjon. Samme gjelder for veldig mange jeg har snakket med. Vi har forresten ansatt en fysioterapeut i boligen jeg jobber. Hvis det er vanskelig å finne jobb, kan bolig/avlastning for utviklingshemmede også være en mulighet. Anonymkode: 6cc38...399
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #13 Skrevet 11. juli 2017 Jeg er fysioterapeut, og hadde heller ikke de beste karakterene gjennom studiet. Gikk ut med en E, to D, fire C, en B og to A. Altså god spredning. Men har aldri vært et issue når jeg har søkt jobber. Fikk vikariat i byen jeg ønsket ett halvt år etter turnus og fast stilling ett år etter det igjen. Du kan jo vurdere å bruke turnusåret på å ta opp noen karakterer fra tredje dersom du ser at det vil være nyttig. Mye lettere å lese på dette når du ille har andre eksamener å forholde deg til 😊 Anonymkode: a33fc...ca9
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #14 Skrevet 11. juli 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke stress med dette. Jeg er vernepleier og har ikke måttet vise karakterer, kun autorisasjon. Samme gjelder for veldig mange jeg har snakket med. Vi har forresten ansatt en fysioterapeut i boligen jeg jobber. Hvis det er vanskelig å finne jobb, kan bolig/avlastning for utviklingshemmede også være en mulighet. Anonymkode: 6cc38...399 Ja, det er absolutt en mulighet! Jeg er villig til å jobbe nesten hvor som helst, bare jeg får jobb og trives Men er det ikke vanlig å vise karakterer uten at man "må" det? Eller kan man vise autorisasjon uten at karakterene vises? 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fysioterapeut, og hadde heller ikke de beste karakterene gjennom studiet. Gikk ut med en E, to D, fire C, en B og to A. Altså god spredning. Men har aldri vært et issue når jeg har søkt jobber. Fikk vikariat i byen jeg ønsket ett halvt år etter turnus og fast stilling ett år etter det igjen. Du kan jo vurdere å bruke turnusåret på å ta opp noen karakterer fra tredje dersom du ser at det vil være nyttig. Mye lettere å lese på dette når du ille har andre eksamener å forholde deg til 😊 Anonymkode: a33fc...ca9 Jeg kan jo fint ta opp karakterer fra tredje studieår i turnusåret, ja Men jeg har ikke mulighet til å ta opp fra første og andre studieår, fordi endringer i studiemodellen der jeg går har gjort at vi MÅ ta opp året etter hvis vi ønsker å forbedre karakterene. Veldig dumt, hvis ikke ville jeg tatt opp masse i turnusåret! Anonymkode: 3f38d...c0d
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #15 Skrevet 11. juli 2017 Jeg har veldig gode karakterer fra bacheloren min. Husker jeg var sååå skuffet når jeg var på intervju til min første jobb og de faktisk ikke gadd å se på vitnemålet mitt engang. Ble bare bedt om å sende det til HR sånn at det lå i systemet at jeg hadde bestått. Anonymkode: f9cbd...0e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå