Gå til innhold

Gravide sykepleiere - tilrettelegging på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har fått tilrettelegging på jobb? Feks i forbindelse med sykemelding (altså ikke 100%). Hvilken type tilrettelegging fikk du? Og er det mulig å feks være på jobb og yte 50% dersom man er 50% sykemeldt? Vet det er mulig. Men går gjerne utover de friske/ikke-gravide på arbeidsplassen. Tenker da plasser hvor man er ute i avd. Ikke type kontorstilling. 

Vil bare høre erfaringer. Uansett sykemelding eller ei. Skriv gjerne også hvilken type pasientgruppe du arbeider med.

Anonymkode: 36fee...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gjør som dere ellers gjør i hverdagen - overlat den tunge jobben til helsefagarbeiderne og assistentene. Sykepleiere pleier da ikke nøle med å gjøre det eller selv om de ikke er gravide. 

Anonymkode: 4d44d...b98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siste mnd tok jeg bare stell på lette pasienter. Jeg var aldri sykemeldt, men unngikk tunge løft og støttehjelp så langt det var mulig. Fikk også beskjed om å unnegå kompresjoner ved HLR, dersom det var mulig. Sistnevne var for pasientens skyld.

Har selv vært den som har fått extra mange tunge pasienter pga gravid kollega, og det har aldri plaget meg. 

Anonymkode: ac9c8...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør som dere ellers gjør i hverdagen - overlat den tunge jobben til helsefagarbeiderne og assistentene. Sykepleiere pleier da ikke nøle med å gjøre det eller selv om de ikke er gravide. 

Jeg opplever faktisk motsatt. At vi sykepleiere blir tildelt de tunge fordi helsefagarbeidere/assistentene ikke tror vi gjør noe på arbeid og derfor setter oss til de tunge. Vi har en del skjulte oppgaver..Neida ikke alt av de oppgavene er tunge, men en del oppgaver har kun sykepleier lov å gjøre. Slik er det bare. Da må vi få tid til vårt. Forsåvidt er "regelen" hos oss at sykepleieren er med i stell og under måltider. Utenom gjøres oppgaver kun vi kan gjøre. Og i tillegg hjelper vi til med daglig gjøremål i avd (som vi fordeler under rapport, samt vi sykepleiere og evt ansatte i andre stillinger sier planer for dagen slik resten er forberedt. Da selvfølgelig det man vet, ikke uforutsette ting. Feks at jeg må ut av avd en halvtimes tid for dosering). Det som skjer dersom det er veldig travelt på en vakt, feks flere dårlige pasienter som må prioriteres, så faller vår stelle-del ut. Altså det lange tunge stellet de andre tildelte meg må utgå og de må ta over. Mer arbeid for de... tildeler de heller kortere/lettere stell er det fortere å bli ferdig og av og til mulig å utsette det litt (dersom pasienten selv ønsker det, feks vil sove lengre) og jeg får gjort mitt stell ferdig før andre sykepleieroppgaver. Husk at vi er ansatt i en stilling som krever vår kompetanse og at vi dermed har gjøremål gjennom dagen tilpasset vår kompetanse. Akkurat som helsefagarbeidere og assistenter... Det er faktisk ikke den enkelte sykepleiers feil at helsefagarbeidere/assistenter noen dager må gå i flere stell. Har noen problemer med dette må de ta det opp med arbeidsgiver, at de ikke synes oppgavene er rettferdig delt. Dette vil forsåvidt kun vise at du er lite fleksibel, har vondt for å omstille deg, ikke har forståelse for andres oppgaver, liten innsikt i hverdagen på avdelingen, dårlig å samarbeide osv. 

Jeg har forsåvidt ingenting imot tunge og lange stell. Jeg gjør det gjerne. Men noen dager må andre oppgaver prioriteres og andre ansatte må ta over. De fleste dagene har jeg tid og er med på det. Forsøker bare å få frem at vi er ansatt i forskjellige stillinger med ulik kompetanse. Dermed må det tas hensyn til oppgaver.

Anonymkode: 36fee...1dd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår igrunnen ikke overskriften her. Spiller det noen rolle om du er sykepleier eller sitter i kassa på Rema mtp tilrettelegging. Typisk sykepleiere altså, dere tror dere er verdens navle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber på en medisinsk sengepost som til tider er både fysisk tung, men også stressende. Var ikke mulighet for å tilrettelegge, så jeg fikk innvilget 50 % svangerskapspenger da jeg hadde mye ubehagelige kynnere og taklet stresset dårligere enn i en normalsituasjon. 

Anonymkode: d92a8...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår igrunnen ikke overskriften her. Spiller det noen rolle om du er sykepleier eller sitter i kassa på Rema mtp tilrettelegging. Typisk sykepleiere altså, dere tror dere er verdens navle.

Hvorfor svarer du to ganger da? Bare for å spy ut eder og galle? At du har så mye i mot sykepleiere at du må inn i tråden to ganger og være ekkel gjør at jeg synes synd på deg. Kom du ikke inn på høgskolen eller kom du ikke igjennom skikkethetsvurderingen? Noe må det være, for normalt så er ikke folk så i mot en gruppe mennesker, med mindre de er skikkelig rasister. Tråden handler om graviditet og tilrettelegging, prøv å oppføre deg litt da.

Anonymkode: f6763...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags type avdeling/brukergruppe jobber du med da TS? Det er sikkert ulikt fra sted til sted hvor lett det er å tilrettelegge. Det er jo også forskjell på hvilke plager du har i svangerskapet. Hvor langt på vei er du?

Anonymkode: 2cd1c...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du to ganger da? Bare for å spy ut eder og galle? At du har så mye i mot sykepleiere at du må inn i tråden to ganger og være ekkel gjør at jeg synes synd på deg. Kom du ikke inn på høgskolen eller kom du ikke igjennom skikkethetsvurderingen? Noe må det være, for normalt så er ikke folk så i mot en gruppe mennesker, med mindre de er skikkelig rasister. Tråden handler om graviditet og tilrettelegging, prøv å oppføre deg litt da.

Har aldri hatt interessen av å ta sykepleien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt interessen av å ta sykepleien. 

Du har bare interesse av å være ekkel mot dem? Da blir det jo bare enda mer tragisk...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber på geriatrisk avdeling. I starten av svangerskapet var jeg ekstremt mye sliten, og ønsket å gå "oppå" ordinær bemanning slik at jeg kunne tilpasse arbeidsbelastningen - men i følge avdelingssykepleier er ikke dette lenger mulig (nye regler fra NAV). Hun sa det var vanlig med sykemelding tidlig i svangerskapet og mer organisert tilrettelegging i siste del. Hvorfor fikk jeg ingen begrunnelse på, men så langt  (uke 14) har jeg altså vært en del sykemeldt da de ikke kan tilrettelegge. Litt usikker på hvordan de kan tilrettelegge senere, men det må jo være med å unngå tunge løft, ha mulighet til noen ekstra pauser, evt kortere dag osv.

Anonymkode: 70fd7...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...