AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Har noen her inne gjort det? Evt. har bekjente som har tatt medisinutdanning i utlandet? Har alltid hatt en drøm om å bli lege, men det å skulle tilbringe 6 år i et land der jeg (mest sannsynlig) ikke kan språket eller kjenner kulturen spesielt godt, høres ensomt ut... Studietiden er noe jeg har gledet meg masse til, særlig mtp. det sosialeplanet, men jeg er redd det faller bort om jeg velger å studere i fks. Polen. Dessuten er det jo heller ikke spesielt fristende å sitte igjen med en halv million i gjeld når man kan ta gratis utdanning i Norge. Hvilket land ville dere anbefalt? Har tenkt at kanskje Tyskland er det klokeste, kan allerede litt tysk og tenker jeg får mer bruk for språket i ettertid. Anonymkode: cf53e...b85
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Noen som vet hva kostnadene blir på, forresten? Anonymkode: cf53e...b85
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Det er også gratis utdanning i Tyskland. Hvis du allerede kan tysk er jo ikke dette en dårlig idé. Utdanning i Tyskland er generelt av høy kvalitet. Anonymkode: befda...b93
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er også gratis utdanning i Tyskland. Hvis du allerede kan tysk er jo ikke dette en dårlig idé. Utdanning i Tyskland er generelt av høy kvalitet. Anonymkode: befda...b93 Virkelig? Det høres jo strålende ut.. men mulig opptakskravet er høyt, da. Ligger selv på litt over 5,3, tror jeg. Er ikke så god i uttale, men vil si jeg forstår det aller meste Anonymkode: cf53e...b85
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #5 Skrevet 11. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Det høres jo strålende ut.. men mulig opptakskravet er høyt, da. Ligger selv på litt over 5,3, tror jeg. Er ikke så god i uttale, men vil si jeg forstår det aller meste Anonymkode: cf53e...b85 Jeg ville ha lest litt på ANSA sine sider og de ulike kvotene. Anonymkode: befda...b93
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #6 Skrevet 11. juli 2017 Budapest; bare muntlige eksamen (hvor du må komme i dress og slips). Vanvittig bra norsk studentmiljø, fantastisk herlig og vakker by. Men Semmelweis har nå begynt å slippe inn sinnsykt mange på førsteåret (flere enn de har plass til i øvrige trinn), kun for å stryke over halvparten slik at de må gå om igjen. De tjener mer penger sånn sett (pyramidemodell). Har blitt helt vanlig å gå år om igjen. Vanvittig byråkrati. Krakow; sykt bra studentmiljø- masse nordmenn! Tøft studie, men overkommelig! Eksamen er spredd utover hele året. Warszawa; ikke så mange nordmenn som Krakow, men fremdeles et godt miljø. Vet det er en vanvittig høy strykprosent her, og har hørt rykter om ekstremt mye juks for å komme seg gjennom de første årene. Martin, Slovakia; vanvittig tøft og ikke så mange nordmenn. Vet om mange som har begynt, men droppa ut fordi de ikke orker mer. Hvis du kommer deg gjennom de 2-3 første årene, så har du gode sjanser. Dette gjelder for alle studiene jeg har beskrevet. Men det desidert vanskeligste er å fullføre - ikke å komme inn. Usikker på om dette gjelder alle studiene, men som oftest må du gjennom språkfag ila. studiet. Studier i Øst-Europa har generelt en voldsom puggekultur. Professorene kan være frekke i trynet, og krever ekstremt mye av deg. Byråkratiet er også helt annerledes. Anonymkode: 21218...53d
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #7 Skrevet 11. juli 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Virkelig? Det høres jo strålende ut.. men mulig opptakskravet er høyt, da. Ligger selv på litt over 5,3, tror jeg. Er ikke så god i uttale, men vil si jeg forstår det aller meste Anonymkode: cf53e...b85 Da ville jeg lært meg mer tysk før jeg begynte på et universitetsstudium på tysk! Det er tøft å studere i Tyskland. Før måtte man også bestå en språkprøve, vet ikke hvordan det er nå. Ellers kan jeg signere innlegget ang Øst-Europa (selv om jeg ikke kjenner til alle studiestedene) - der er det ingen kjære mor. Anonymkode: 89c5a...b57
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Skrevet 11. juli 2017 Mye nordmenn og svensker i Riga hvertfall Anonymkode: d9e4a...a7a
Pedagogen Skrevet 11. juli 2017 #9 Skrevet 11. juli 2017 (endret) Har 2 venner som studerer/har studert medisin i Martin Slovakia. Det er et ganske stort norsk studentmiljø der. Virker som de har hatt en fantastisk tid der nede. I tillegg er det jo enklere å få studielånet til å rekke litt lenger. Forelesninger foregår på engelsk og mange eksamene er muntlige. Praksisen har de i Norge. Endret 11. juli 2017 av Pedagogen
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #10 Skrevet 12. juli 2017 Dersom du skal ha praksis i Norge så må du ordne dette selv, det er ikke noe studiestedet ditt ordner Anonymkode: a916e...11b
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #11 Skrevet 12. juli 2017 Venninna mi vil til Irland for å studere medisin Anonymkode: b84e4...c07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå