AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Har rett og slett ikke peiling på hva jeg skal utdanne meg til, eller hva jeg har lyst til å arbeide med... Jeg føler jeg ikke kommer noen vei, jeg jeg er så ufattelig usikker... Skal bruke et år nå på å forbedre vitnemålet mitt, men det føles litt bortkastet dersom jeg egentlig ikke har behov for det. Noen tips? Vil tjene masse penger (er det virkelig så ille å ha som motivasjon?), ellers er jeg åpen for det meste utenom bygg/elektronikk/veiarbeid - hvert fall i praksis, teori og planlegging går greit. Anonymkode: 4422e...227 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 trenger virkelig noen råd eller tips Anonymkode: 4422e...227
Ginavn Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Hvis lønn er det viktigste; http://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.443565.8391cddd3b
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 21 minutter siden, Ginavn skrev: Hvis lønn er det viktigste; http://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.443565.8391cddd3b Jeg satser ikke på noen lederstilling (altså, jeg tar selvsagt sjansen om den byr seg, men det kan jeg jo ikke regne med..), men ellers er geolog et yrke jeg faktisk synes virker veldig ålreit. Vet likevel ikke om jeg våger gå den retningen, de som tjener mye jobber vel i oljesektoren. Anonymkode: 4422e...227
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Da jeg gikk ut av vg2 hadde jeg ingen planer. Jobbet med noe jeg trivdes med akkurat da. Og det har jeg gjort frem til nå, 25 år og rett på voksenopplæring. Tar vgs på nytt og har sett mer og nok til å finne ut hva jeg kan trives med i første omgang. Hva liker du å drive med? Hvilke hobbyer har du? Er det noe du kan jobbe innen? For min del liker jeg fysisk arbeid som ikke blir for tungt, jeg kan godt jobbe med service da jeg liker å jobbe med mennesker på den måten. Men ikke med mennesker i form av skole, barnehage, vanskeligstilte fordi det blir for mye syns jeg. Så har jeg erfaring med å hjelpe andre med både snekre inn og ordne det elektriske. Så kommer jeg til å velge elektro nå. Men da jeg skulle bestemme den gang hadde jeg ikke peiling og valgte helse og sosialfag fordi alle andre jenter gjorde det. Anonymkode: 9f995...6bb
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk ut av vg2 hadde jeg ingen planer. Jobbet med noe jeg trivdes med akkurat da. Og det har jeg gjort frem til nå, 25 år og rett på voksenopplæring. Tar vgs på nytt og har sett mer og nok til å finne ut hva jeg kan trives med i første omgang. Hva liker du å drive med? Hvilke hobbyer har du? Er det noe du kan jobbe innen? For min del liker jeg fysisk arbeid som ikke blir for tungt, jeg kan godt jobbe med service da jeg liker å jobbe med mennesker på den måten. Men ikke med mennesker i form av skole, barnehage, vanskeligstilte fordi det blir for mye syns jeg. Så har jeg erfaring med å hjelpe andre med både snekre inn og ordne det elektriske. Så kommer jeg til å velge elektro nå. Men da jeg skulle bestemme den gang hadde jeg ikke peiling og valgte helse og sosialfag fordi alle andre jenter gjorde det. Anonymkode: 9f995...6bb Jeg heller vel kanskje mest mot teoretisk arbeid og planlegging. Har dessverre ikke noen spesielle hobbyer, men på vgs var favorittfaget biologi (bioingeniør er likevel ikke noe jeg ønsker å bli). Jeg har ganske lyst til å studere ing. på NTNU, egentlig, men jeg er usikker på om noen av linjene passer meg. Forestiller meg at det kun er skikkelige glupinger som allerede har masse erfaring innenfor programområde, og at jeg da vil henge langt etter.... Anonymkode: 4422e...227
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg heller vel kanskje mest mot teoretisk arbeid og planlegging. Har dessverre ikke noen spesielle hobbyer, men på vgs var favorittfaget biologi (bioingeniør er likevel ikke noe jeg ønsker å bli). Jeg har ganske lyst til å studere ing. på NTNU, egentlig, men jeg er usikker på om noen av linjene passer meg. Forestiller meg at det kun er skikkelige glupinger som allerede har masse erfaring innenfor programområde, og at jeg da vil henge langt etter.... Anonymkode: 4422e...227 De kommer fra VGS de som deg. Studerer du bygg eller noe annet med konstruksjon og gjør det bra, så kan du tjene godt! Anonymkode: 38c86...868
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kommer fra VGS de som deg. Studerer du bygg eller noe annet med konstruksjon og gjør det bra, så kan du tjene godt! Anonymkode: 38c86...868 Ja, men fks. de som går dataingeniør har jo svært ofte drevet aktivt med programmering i mange år... Ja, det er sant, så lenge det er teoretisk arbeid! Anonymkode: 4422e...227
Ginavn Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg satser ikke på noen lederstilling (altså, jeg tar selvsagt sjansen om den byr seg, men det kan jeg jo ikke regne med..), men ellers er geolog et yrke jeg faktisk synes virker veldig ålreit. Vet likevel ikke om jeg våger gå den retningen, de som tjener mye jobber vel i oljesektoren. Anonymkode: 4422e...227 Ja, tenkte på det etter at jeg posta, man ender blir ikke leder rett etter fullført bachlor Hvis geolog virker greit, kanskje du kan bruke litt tid på å finne ut litt mer om yrket? Jeg har også vært der at jeg ikke aner hva jeg vil bli, men skal satse på et område innen anlegg. Det som fikk meg til å gjøre det, var å sette meg ned med mulighetene (det er så mange), deretter sortere dem, fordi det er veldig mange stillinger man ikke ser i det daglige. Dersom du nå har gått fra å ikke ane hva du skal bli, til å tenke på geologi, så er du på riktig vei.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, Ginavn skrev: Ja, tenkte på det etter at jeg posta, man ender blir ikke leder rett etter fullført bachlor Hvis geolog virker greit, kanskje du kan bruke litt tid på å finne ut litt mer om yrket? Jeg har også vært der at jeg ikke aner hva jeg vil bli, men skal satse på et område innen anlegg. Det som fikk meg til å gjøre det, var å sette meg ned med mulighetene (det er så mange), deretter sortere dem, fordi det er veldig mange stillinger man ikke ser i det daglige. Dersom du nå har gått fra å ikke ane hva du skal bli, til å tenke på geologi, så er du på riktig vei. Har lest det meste jeg kommer over, men det er vagt og mitt inntrykk er at arbeidsmarkedet har dalt, selvom det alltid vil være behov for geologer. Skal prøve ut metoden med å sortere de mest aktuelle utdanningene! Hva skal du studere innenfor anlegg, og hva håper du på å kunne jobbe med/som? Anonymkode: 4422e...227
Ginavn Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har lest det meste jeg kommer over, men det er vagt og mitt inntrykk er at arbeidsmarkedet har dalt, selvom det alltid vil være behov for geologer. Skal prøve ut metoden med å sortere de mest aktuelle utdanningene! Hva skal du studere innenfor anlegg, og hva håper du på å kunne jobbe med/som? Anonymkode: 4422e...227 Synd det er vagt, men jeg tror også det er et problem mange yrker har; for de uinvidde er det vanskelig å få et innblikk i hvordan det er, som på sikt kan skade rekrutteringa. Jeg håper på å bli anleggsmaskinfører, men veien dit har vært tåkelagt med tanke på muligheter (kanskje noe av det samme du møter med geologi), fordi jeg har alt gått VGS (studiespesialisering). Mulig at jeg får jobbe hos noen jeg så vidt kjenner, jeg håper det, for gjennom de store firmaene er det vanskelig uten ha gått bygg og anlegg på VGS, og da blir det noen år som lærling før jeg kan ta fagbrevet. Ideen kom da jeg tenkte på alle mulighetene som er der ute, og jeg tenkte på pappa som jobber med anlegg, deriblant gravemaskin. Gjennom ham fikk jeg muligheten til å prøvde både gravemaskin og hjullaster, for å se om det var greit, hvilket det var. Skal innrømme at jeg ikke er lidenskapelig opptatt av gravemaskiner eller hvilke vernesko som er de beste, men det virker som en grei jobb, og jeg tror jeg kommer til å like det. Snart har jeg også førerkort klasse B, og etter det kan det jo hende jeg jobber meg mot flere bokstaver. Litt langt, men jeg har vært dum som ikke tenkte på mulighetene før, og jeg skulle virkelig ønske yrkesfag kom tydeligere fram på ungdomsskolen. Nå er jeg 26, og etter avbrutte studier på NTNU/UiO (har ikke fullført et semester til sammen en gang), har jeg kommet veldig kort, sammenlikna med andre på min alder, som enten har hatt mye jobberfaring, eller gjør seg ferdig med master (eller kanskje begge deler!). Det er også viktig at folk rundt deg kan gi deg råd, dytte deg i riktig retning, anbefale/fraråde noe, eller hjelpe med noe praktisk, som pappa. I en slik situasjon føler man kanskje at man ikke helt kjenner seg selv. Derfor er det flott å ha mennesker rundt seg, som kan f. eks fraråde en å søke teoretisk astrofysikk hvis vedkommende ikke gjorde det bra med fysikk og matte på VGS, satt litt på spissen. Så velg noe, ikke gjør som meg, for jeg har bare surra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå