Gå til innhold

Lærer på VGS vs ung.skole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan er det å jobbe på VGS vs ungdomsskolen? Jeg vurderer å bli lærer, men er usikker på hvilke trinn jeg skal sikte meg mot og ønsker derfor å høre med dere lærere på kvinneguiden hva slags erfaringer dere har? Kan man evn ta en GLU 5-10 utdanning og så ta litt ekstra studiepoeng og ha muligheten til å jobbe både på ung.skole og vgs? 

Hva jeg ser for meg:

- Positivt med høyere faglig nivå på vgs og elever som er mer selvstendige

- Positivt at man kan se en større utvikling og ha en større innflytelse på ung.skole elever

- Bedre betalt på vgs?

- Bedre kollegialt miljø og mer samarbeid mellom lærere på  ung.skole

- Mindre bråk, konflikter og undervisningsforstyrrende atferd på vgs

- Hvor mye må man "leke sosialarbeider" på ungdomskolen? Hva er forventet her?

Vet ikke om disse punktene stemmer, men dette er litt hvordan jeg ser for meg forskjellene er. Stemmer, stemmer ikke dette? Alle innspill blir satt pris på :) 

Anonymkode: eea05...df5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Velg VGS! Bedre lønn, mer status, og bedre arbeidsvilkår.

Anonymkode: cd6f9...cf6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på fagene dine og om du vil på en stor eller liten skole. Hvilken aldersgruppe kommer du best overens med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lønna er den samme (samme tariff), det er mindre samarbeid og teamtenkning på vgs, du får sannsynligvis færre timer og blir mindre kjent med elevene på vgs, drama er ca samme, om du blir "sosialarbeider" er ca samme. 

Anonymkode: f1b07...9ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På grunnskolen knytter du deg til elevene på en helt annen måte. Jeg valgte 5-10. blant annet for å kunne bli mer kjent med hver elev og har aldri angret :-)

Anonymkode: 66f3c...439

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Supernova17 skrev:

Kommer an på fagene dine og om du vil på en stor eller liten skole. Hvilken aldersgruppe kommer du best overens med?

Ønsker å undervise i realfag. Stor eller liten skole har jeg ikke tenkt over- usikker på hva jeg ønsker der faktisk. Kommer nok overens med begge aldersgrupper, men kanskje litt eldre elever.. Tror både vgs og 9-10 passer meg best. Elever i 8 kl rett fra barneskolen kanskje ikke like mye..:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønna er den samme (samme tariff), det er mindre samarbeid og teamtenkning på vgs, du får sannsynligvis færre timer og blir mindre kjent med elevene på vgs, drama er ca samme, om du blir "sosialarbeider" er ca samme. 

Anonymkode: f1b07...9ed

Like mye drama bland de eldre elevene som de på 13-14? :klo: Så for meg at 16-18 åringene var litt roligere og tok "ting utenfor klasserommet"..? Har ikke ungdomskolelærere mer "ansvar" for klassemiljøet enn på vgs? Syns jeg husker at lærerene våre på vgs ikke tok klassemiljø som en del av dems jobb og fokuserte kun på faglig formidling. Men dette er jo noen år siden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunnskolen knytter du deg til elevene på en helt annen måte. Jeg valgte 5-10. blant annet for å kunne bli mer kjent med hver elev og har aldri angret :-)

Anonymkode: 66f3c...439

Ja det er også en av de største positive sidene ved ungdomskolen som jeg ser for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Like mye drama bland de eldre elevene som de på 13-14? :klo: Så for meg at 16-18 åringene var litt roligere og tok "ting utenfor klasserommet"..? Har ikke ungdomskolelærere mer "ansvar" for klassemiljøet enn på vgs? Syns jeg husker at lærerene våre på vgs ikke tok klassemiljø som en del av dems jobb og fokuserte kun på faglig formidling. Men dette er jo noen år siden :P

Ja, det er en stor forskjell på ungdomsskoleelever og videregåendeelever når det gjelder sosiale situasjoner. Det avhenger selvsagt av klasse, og også hva slags skole og hvor i landet det er, men det er mye mer umodenhet, fjortisdrama, tenåringsfakter og tullete påfunn på ungdomsskolen. På videregående vokser man mer opp og du vil se at ungdommene utvikler seg til voksne, selvstendige individer. 

Anonymkode: 81ea2...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber på en videregående skole, men i administrasjonen (er ikke lærer). Vi har av og til lærere som begynner hos oss som kommer fra jobb på ungdomsskolen. Dette er en liten by, så ikke så mange steder å velge mellom uansett når du vil bo her og ha jobb som lærer. Det de beskriver er at det er en bedre økonomi her; det er mer rom for ekskursjoner, utstyr til elever og lærere, dermed med frihet i undervisningssituasjonen (for eksempel med elevforsøk på kjemilab osv)

Det er roligere og mindre drama blant elevene. Samtidig vil du nok på vgs måtte forholde deg til flere elever/klasser fordi du får få timer i hver klasse (kommer an på fagkombinasjonen din da)

Her beskrives også at spesialkompetanse i form av dybdekunnskap i et fag blir mer verdsatt og dyrket på vgs enn på ungdomsskolen. Lærerne på ungdomsskolen opplever at de må undervise i fag der de har mer "generell" kunnskap uten fordypning.

Stort sett er lønnen den samme.

Anonymkode: 9786c...189

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet kan du ikke jobbe på vgs med 5-10. Du bør ha 8-13 da det faglige er rettet mot en annen gruppe elever på grunnskolelærerutdanningen. Derfor  universitetsfag ikke lenger får innpass i 1-7 og 5-10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...