Gå til innhold

Erfaring med Riesenschnauzer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år ønsket meg en stor hund. På grunn av allergi hos mennesker jeg omgås mye er det viktig for meg å prøve å finne en rase som er allergivennlig. Jeg har da falt veldig for Riesenschnauzer. Det er ikke mange nye tråder å finne om rasen så jeg ønsker gjerne andres erfaringer. 

Jeg har akkurat flyttet i leilighet i landlige omgivelser med flotte turmuligheter. 

Foreløpig er jeg alene og jobber 100%. 7,5 timer om dagen. Aldri ettermiddag/ kveld eller helger. 

Hunden vil bli brukt som tur/ treningskamerat, familiehund og den vil til stadighet være med på hyttetur på fjellet. 

når det gjelder tidligere erfaring med hund så er jeg oppvokst med mye mindre hunder som krever mindre. Jeg har riktignok passet andre større hunder. Dette vil bli min første hund alene. 

Håper noen har erfaringer å dele!

Anonymkode: 19681...5f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare et tips, selv om riesenschnauzere til en viss grad er allergivennelige, så kan det være lurt å omgås en riesen over en liten periode for å se om du ikke fremdeles kan reagere på den, for det er det noen som gjør. :)

Er det din første hund? For jeg ville ikke regnet riesenschnauzer som er førstegangshund, fordi de kan være veldig selvstendige, samtidig som det er en relativt krevende hund som ikke synes det er nok med en liten rusletur rundt nabolaget (ingen hunder synes det er nok, men krevende hunder kan bli destruktive av det). De har også et stort vaktinnstinkt, så hvis du skal anskaffe deg en riesenschnauzer, så må du regne med å bruke ganske mye tid på sosialisering og trening rundt bjeffing. Det er også endel pelsstell med schnauzere generelt, så det må du belage deg på også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Når det gjelder allergien til de personene det gjelder, så har de hvertfall ikke reagert på dverg -og mellom- schnauzeren så jeg tror ikke det er det største problemet. 

Jeg er såklart forberedt på at det mye jobb. Da jeg skrev "treningskamerat" så betyr ikke det "små rusleturer". Jeg er innstilt på å få en hund som kan være med på lengre gå/ og løpeturer, være med i skiløypa når vi er på hytta, og en hund som kan være med på lange turer i fjellet. Jeg har såklart lest meg opp på alt du skriver over her. Derfor ville jeg høre andres erfaring. Jeg vil gjerne ha en hannhund og har hørt at de gjerne kan bli aggressive overfor andre hunder, gjelder det alle eller kan man unngå det med nok stimuli og sosialisering? 

AnonymBruker
Skrevet

Riesenen er en fantastisk brukshund, om du finner en fra gode linjer og legger mye arbeid i den. Dessverre har den mye problemer med aggresjon og kan være direkte farlig om du er uheldig og får et slik individ. Sosialisering kan hjelpe mye, men du er virkelig ikke garantert en trygg hannhund når den er 2 år om du lar den leke med noen valper ("sosialisering") når den er liten.

Jeg ville virkelig ikke anbefalt Riesen som førstegangshund, spesielt ikke når du ikke har tenkt å bruke den til noe annet enn turgåing. Det finnes mange enklere raser der ute, også de allergivennlige.

Anonymkode: f95fb...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker når jeg hører om den rasen er at det var en slik som bet søsteren min da hun var liten.

Anonymkode: 9ce91...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Men siden dere skriver her så har dere tydelig god personlig erfaring med rasen. Igjen, jeg skriver at den vil bli brukt til mer en bare vanlig turgåing. Ja, det vil bli gåturer også. Lengre, gåturer. Den måtte vært med på løpeturer, skiturer, fjellturer, sykkelturer. Jeg skrev "treningskamerat". Og igjen, jeg har lest mye om rasen og er klar over at det er en hund som krever mye. Jeg er klar over at den trenger fysisk og psykisk stimulering. Valpekurs skulle jeg selvsagt gått og jeg kunne tenkt meg å trene lydighet. Det er tydelig ikke mange positive meninger om rasen, og siden dere skriver jeg ikke burde velge en, hva må man gjøre med den da? Hva slags fysisk trening må til om ikke noe av det jeg nevner er godt nok? 

Og når det gjelder andre allergivennlig hunder så vil jeg gjerne høre om de rasene. Som sagt, jeg vil ha en stor hund og den må tåle å være med på alt det jeg ramset opp over her. Og kongepuddelen er jeg ikke interessert i. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at du er interessert i en schnauser? 

En stor hannhund som vokter mye og som reagerer på andre hunder og har en tendens til aggresjon er det motsatte av hva man pleier å annbefale som førstegangshund.. Det er noe annet å ha egen hund mot det å vokse opp med hunder eller passe andre sine hunder. Det kan jo selvsagt gå helt fint, men hvorfor starte i oppoverbakke?

Og hvorfor ikke puddel? Hva med vannhund? Hvorfor stor hund?

Anonymkode: f709a...190

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg falt for schnauzeren da jeg lette rundt etter store, allergivennlige raser. Jeg er oppvokst med små hunder men har alltid ønsket meg en stor hund. Det er viktig for meg at hunden er allergivennlig jeg syns det er noe sjarmerende med disse hundene. 

Grunnen til at jeg ikke vil ha puddel er at jeg og slett ikke synes de er fine. De er altfor feminine i utseende, og selv har jeg inntrykk av at de også lett kan bli aggressive. 

Det finnes ikke så mange store allergivennlige raser, og derfor er jeg veldig opphengt i disse bartedyra.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men siden dere skriver her så har dere tydelig god personlig erfaring med rasen. Igjen, jeg skriver at den vil bli brukt til mer en bare vanlig turgåing. Ja, det vil bli gåturer også. Lengre, gåturer. Den måtte vært med på løpeturer, skiturer, fjellturer, sykkelturer. Jeg skrev "treningskamerat". Og igjen, jeg har lest mye om rasen og er klar over at det er en hund som krever mye. Jeg er klar over at den trenger fysisk og psykisk stimulering. Valpekurs skulle jeg selvsagt gått og jeg kunne tenkt meg å trene lydighet. Det er tydelig ikke mange positive meninger om rasen, og siden dere skriver jeg ikke burde velge en, hva må man gjøre med den da? Hva slags fysisk trening må til om ikke noe av det jeg nevner er godt nok? 

Og når det gjelder andre allergivennlig hunder så vil jeg gjerne høre om de rasene. Som sagt, jeg vil ha en stor hund og den må tåle å være med på alt det jeg ramset opp over her. Og kongepuddelen er jeg ikke interessert i. 

Jeg har kun positive opplevelser med rasen, kjenner tre hannhunder, og alle tre er godt sosialiserte og har ingen problemer med å omgås andre hunder, store eller små. Det er rett og slett bare det at riesen er en krevende rase når det kommer til å trene den, og det er ikke en førstegangshund. Ut ifra hva du skriver, så høres det ut som om du har erfaring med hund siden du vokste opp med hund, men det er ikke det samme som å eie en hund alene.

Jeg vet du foretrekker store hunder, men hva med dvergschnauzer? De er kjent som er "stor hund i liten kropp", de har mye personlighet, og tåler en trøkk, så de kan godt være med på lange skiturer og fjellturer.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. 

Som sagt, oppvokst med mindre hunder som krever mindre så det ville jo ikke blitt det samme. 

Skjønner jo at det tydelig ikke anbefales å velge denne som første hund alene. Likevel så er det noe i meg som bare får mer lyst til å prøve å lykkes med en slik hund, når alle sier at man ikke burde. Jeg bor nå helt alene, og utenom jobb så ville all tid gått til hunden. Utenom det fysiske som jeg allerede har skrevet om så skulle den fått være med meg på besøk til andre, familien min har jo hund som den ville vært mye sammen med og jeg ville såklart tatt den med på alt mulig for mest mulig sosialisering. 

Kunne muligens vurdert tispe, men det hjelper kanskje ikke. 

Eventuelt skal jeg sjekke ut goldendoodle. Foreløpig tror jeg at jeg legger alt om hund på hylla for en stund. Takk for deres erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet

Så skriver du du bor alene. Hva gjør du når du får valpen, får du pass til den, får du fri fra jobb, eller kanskje den kan være med på jobb? Hva når du blir syk, må jobbe overtid eller skal på ferie?

En ting er fysisk mosjon, men disse hundene krever mentaltrening i tillegg. Det er ikke alltid nok å trene "fot" ti minutter på kjøkkengulvet.

Goldendoolde bør du i alle fall holde deg unna om du vil ha en allergivennlig hund, der vet du aldri hva du får. Men må innrømme det var et stort sprang fra Riesen til Doodle....

Anonymkode: f95fb...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Riesen er en krevende hund. I de rette hender en helt fantastisk hund. Ikke mer aggressiv enn mange andre raser, men de har et stort skadepotensiale. Både mot mennesker og mot andre hunder.

Til TS sitt bruk er den godt egnet hvis TS har de rette personlige egenskapene til å skape gjensidig tillitt og respekt.

Anonymkode: 84c71...ac0

Skrevet

FAmilien til en venninne av meg hadde to riesener i løpet av tiden vi vokste opp. Begge var tisper, den ene ble gammel og døde før den andre kom til, men de var relativt like i personligheten. Ganske rolige og fredelige dyr med masse tålmodighet med oss ungene, men gav et skikkelig boff av en beskjed når det ble for mye.

De fikk mye trim med foreldrene til venninna mi, og den yngste fikk også mye trim med oss da vi ble store nok til å kunne gå tur med henne uten at hun dro oss avgårde.

Nå vet jeg ikke spesielt mye om hvordan det var ellers, men jeg husker både gamle- og "nye" hunden som snille og gode, med fantastiske oppgitte blikk når ting ble slitsomt :P Og MYE lyd når de skulle si fra. XD Gamlebikkja var grovere i målet, men begge hadde ganske dype og massive bjeff når de først skulle si fra!

AnonymBruker
Skrevet

En advarsel. Denne videoen skal liksom beskrive en søt riesen. Det man i realiteten ser er hvordan en sånn hund kan bli med ukyndige eiere. Disse hundene har ofte en sterk drive til ressurser og kontroll.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre har sagt, det er ikke en førstegangshund. Noe det vil bli, selv om du har vokst opp med hund.

Det er også alt annet enn lett å være singel med full jobb og ha valp. De kan ikke være hjemme alene 7,5 timer hver dag, rett og slett - det kan ta mange måneder før det er mulig. Fire ukers ferie når man får hunden er ikke nok! Det gjelder uansett rase. Har du mulighet til å ta med valpen på jobb?

Anonymkode: a15d7...c27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7/15/2017 den 22.39, AnonymBruker skrev:

En advarsel. Denne videoen skal liksom beskrive en søt riesen. Det man i realiteten ser er hvordan en sånn hund kan bli med ukyndige eiere. Disse hundene har ofte en sterk drive til ressurser og kontroll.

Herlighet, hva er det folk legger ut sånne videoer for? Den fremstod jo som helt uten mål og mening; Her filmer jeg hunden min mens den bjeffer.. og måten hun håndterer det på.. Mener de helt seriøst at dette er bildet av et idyllisk hundehold? Hvordan kom de frem til at dette var et cinematisk mesterverk som verden fortjente å se???

Anonymkode: f709a...190

Gjest ClickB4it
Skrevet
På 11/07/2017 den 20.36, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. 

Som sagt, oppvokst med mindre hunder som krever mindre så det ville jo ikke blitt det samme. 

Skjønner jo at det tydelig ikke anbefales å velge denne som første hund alene. Likevel så er det noe i meg som bare får mer lyst til å prøve å lykkes med en slik hund, når alle sier at man ikke burde. Jeg bor nå helt alene, og utenom jobb så ville all tid gått til hunden. Utenom det fysiske som jeg allerede har skrevet om så skulle den fått være med meg på besøk til andre, familien min har jo hund som den ville vært mye sammen med og jeg ville såklart tatt den med på alt mulig for mest mulig sosialisering. 

Kunne muligens vurdert tispe, men det hjelper kanskje ikke. 

Eventuelt skal jeg sjekke ut goldendoodle. Foreløpig tror jeg at jeg legger alt om hund på hylla for en stund. Takk for deres erfaringer.

Ikke gjør det. Spesielt ikke hvis allergivennlighet er viktig for deg. Det er så mye merkelig avl på disse nymotens bastardene at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Dersom du går bortifra riesenschnauzer, har du vurdert en polarrase?

Jeg har tre riesenschnauzere i omgangskretsen, og de er artige, sosiale, snille hunder alle tre. De er store og sterke og avhengige av kyndige eiere, men det virker jo som om du har tenkt over dette her. Ordentlig sosialiesring er viktig, hjernetrim, og ikke minst å sørge for at du har noen som er komfortable med hunden, som hunden er komfortabel med, som kan sitte barnevakt om det skulle være nødvendig. Spørsmål jeg ville stilt meg selv i din situasjon:
Er leiligheten din virkelig stor nok til en riesenschnauzer?
Du sier du bor alene nå, er det en situasjon som vil endre seg i nær fremtid?
Hvordan ser livet ditt ut om tre år, fem år, ti år?

Det finnes garantert en Facebook-gruppe for schnauzere, post en etterlysning og spør om noen vil la deg komme på besøk sånn at du kan få et helhetlig inntrykk av rasen. Etterhvert kan du kanskje sitte hundevakt. De fleste er gira på å promotere "sin" rase.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...