Gå til innhold

Kjøper du økologiske egg eller ikke? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av de som bare kjøper økologiske egg, siden jeg synes at alle dyr - også de "dumme" hønene - fortjener å gå ute i sola, og kjenne på vind, friskt gress (hvis mulig) og jord under føttene sine. Å grave etter mark og lignende, eller ligge å sole seg i finværet, husker jeg godt våre høner elsket å gjøre når jeg var liten og vi eide høns.

De få gangene jeg kjøper ikke-økologisk er det fordi jeg rett og slett har dårlig råd og må kjøpe det jeg kan kjøpe for mat, så akkurat økonomiske grunner er vel de jeg kan forstå mest. Men 95 % av gangene velger jeg alltid økologiske egg, også kjøper jeg heller billig av noe annet. Men jeg jobber i butikk, og ser at de aller fleste kjøper ikke-økologiske egg.

Og da lurer jeg rett og slett på, hvorfor?

Er det fordi de er billigere? Fordi de finnes i større kartonger? Er ikke velferden til høna noe du tenker på? (Her er det lov å svare ærlig. Dine grunner er dine grunner, selv om jeg kanskje er uenig. Svar gjerne anonymt hvis du ønsker.) Er det noen andre grunner, som smak eller størrelse du ser etter når du velger egg?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest The Architect
Skrevet

Ser ikke etter, jeg bare tar en kartong noen ganger er det sikkert økologisk.

Skrevet

Jeg velger de brune eggene fordi de er grovest, og grove ting er sunnest. Bryr meg katta om hønene, jeg bekymrer meg mer over de stakkars hanene som blir kvernet opp rett etter at de blir klekket.

Tenkt selv, ville du foretrukket å bli kvernet opp eller å leve innelåst i en idrettshall med andre kvinner? Fram til vi har likestilling for høner og haner driter jeg i høner.

• Liker 1
Gjest Dorey
Skrevet

Jeg kjøper økologisk av samme grunn som deg TS :)

Gjest Arya70
Skrevet

Kjøper alltid økologiske egg. De konvensjonelle lukter ikke som mat for meg så jeg klarer dem rett og slett ikke.
Og jeg vet jo at konvensjonelle høns lider.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper sjelden egg på butikken, som oftest får jeg egg fra mamma (hun har høner hjemme). Hvis jeg må kjøpe egg på butikken, så kjøper jeg ikke økologiske. Kjenner en bonde som har høner og driver økologisk, og han er et forferdelig menneske, og jeg vil ikke støtte ham ved å kanskje kjøpe eggene hans (vet jeg høres skikkelig teit ut nå, men sånn er det). Kjøper heldigvis sjelden egg på butikken, snakk om maks 3-4 ganger i året.

Anonymkode: eee05...4fd

Skrevet

Kjæresten blir sur om jeg kjøper økologiske produkter så da kjøper jeg ikke det. Foreldrene hennes er ikke-økologiske bønder og de har sagt at ikke-økologisk er best både for dyrene og for meg. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Kjæresten blir sur om jeg kjøper økologiske produkter så da kjøper jeg ikke det. Foreldrene hennes er ikke-økologiske bønder og de har sagt at ikke-økologisk er best både for dyrene og for meg. 

Kan jeg få spørre hvorfor/hvordan? :)

Redigert: Kan linke til Dyrevernalliansen sine sider, der de har en veldig enkel og oversiktlig tabell der det tydelig kommer frem at økologisk er best for dyrene. Hva som er mest effektivt/best for oss mennesker er en annen sak.

Endret av PaperFlower
  • Liker 7
Gjest Catalina Culès
Skrevet
18 minutter siden, Dorey skrev:

Jeg kjøper økologisk av samme grunn som deg TS :)

Samme her :)

AnonymBruker
Skrevet

Kjøper økologisk av hensyn til dyrevelferd og smak. Dere andre som svarer i tråden oppfordrer jeg til å sette seg inn i hva industrielt dyrehold gjør med dyr.

Anonymkode: 6ef18...f4b

• Liker 6
Skrevet

Kjøper økologiske. Men det er sjeldent jeg kjøper egg, fordi industrien er avskyelig. Litt bedre, men ikke godt nok for økologiske høner

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Wtf? :sjokkbla:

Anonymkode: c5c98...bc8

• Liker 8
Skrevet

Kjøper økologisk så sant de har. Nå har nærbutikken vår t.o.m. to økomerker, så da tar jeg annenhver av de to. 

• Liker 1
Skrevet

Kjøper de eggene som er billigst, og det er som regel ikke de økologiske.

• Liker 4
Skrevet

Kjøper av en lokal bonde. De er nok ikke økologiske så vidt jeg vet. 

Skrevet

Kjøper alltid økologisk. Samme årsaker som ts.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, PaperFlower skrev:

Kan jeg få spørre hvorfor/hvordan? :)

Redigert: Kan linke til Dyrevernalliansen sine sider, der de har en veldig enkel og oversiktlig tabell der det tydelig kommer frem at økologisk er best for dyrene. Hva som er mest effektivt/best for oss mennesker er en annen sak.

Jeg er ganske åpen for at det kan være andre sannheter enn den kjæresten og hennes familie kommer med. :P

Men ett av argumentene til hennes familie er bruken av alternativ medisin i økologisk landbruk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er en gård i nærheten som har åpen gård en gang i uken, så jeg pleier som regel å kjøpe der. Hvis jeg kjøper i butikk kjøper jeg økologisk med mindre de kun har vanlige egg igjen. 

Anonymkode: cf505...c17

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Jeg er ganske åpen for at det kan være andre sannheter enn den kjæresten og hennes familie kommer med. :P

Men ett av argumentene til hennes familie er bruken av alternativ medisin i økologisk landbruk. 

Dette er også grunnen til at jeg ikke kjøper økologiske egg. Økologiske høner har det nok jevnt over litt bedre, men finner man en leverandør som ikke driver økologisk og behandler hønene bra er det det beste.

Anonymkode: c6e67...b5d

Skrevet

Eg kjøper økologiske egg fordi eg ikkje toler vanlege egg. Når det kjem til det økologiske aspektet så er det slett ingen garanti at høns som verpar økologiske egg har det mykje betre enn andre høns. For å få økologiske egg må fôret dei et er økologisk. Dersom du er veldig oppteken av dyrevelferd ville eg kjøpt økologiske egg direkte frå gardar der dei kan garantere at hønene og andre dyr ikkje er innestengte i bur og lid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...