Gå til innhold

Venninne som alltid klager over dårlig råd og som jeg har støttet økonomisk ved flere anledninger kjøpte TV for 15 000!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venninne som alltid har klaget over dårlig råd og at hun sliter med å få det til å gå rundt økonomisk, noe hun hevder går utover livskvaliteten. På grunn av dette har jeg hjulpet henne økonomisk flere ganger, handler alltid mat selv når jeg er besøk og kjøper alltid dyrere gaver til jul og bursdag enn hun gir til meg. Selv om jeg har gjort dette med glede og aldri forlanger noe tilbake, har jeg jo tenkt at det "jevner" seg ut i løpet av livet og at hun kanskje kan gi litt tilbake når hun eventuelt en gang får bedre råd. 

Det siste året har hun imidlertid tjent omtrent det samme som meg, men klager likevel hele tiden over at hun ikke har råd til ferie og at hun aldri kan unne seg noe ekstra, ettersom alt går med til faste utgifter. Jeg har trøstet så godt jeg har kunnet og kommet med flere forslag til billige ferier vi kan dra på sammen, forsøkt å gi råd om hvordan hun kan spare opp penger osv. Så sender hun plutselig en melding der hun stolt kan fortelle at hun har kjøpt seg en ny TV til 15 000 og en sofa til 20 000! Når jeg så skriver noe om at jeg trodde hun hadde dårlig råd og ikke kan skjønne at hun prioriterer dette foran ferie, får jeg som svar tilbake at "hvorfor tror du jeg har dårlig råd?" og at hun ikke angrer ett sekund! 

Jeg kjenner at jeg blir provosert over dette og nesten mister lysten til å beholde henne som venn. Føler hun har misbrukt sympatien min! Samtidig er hun en av mine aller beste venner og av de jeg har kjent lengst, så det er ikke bare å kutte henne ut heller. Hvordan skal man forholde seg til slike venninner?

Anonymkode: ec9fd...561

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Den tvn og sofaen er jo litt din også..Hva med å benke seg ned hos henne på fredagen? Si at du eiger 5% av disse tingene, minst.

Anonymkode: 8a2a7...6be

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner til typen. Spør du meg er det bare å starte fadeout av denne personen, det er jo ganske frekt å få økonomisk bistand av deg og så går det til ganske luksuriøse ting. Hadde aldri kjøpt sofa til 20K selv, selv om jeg har råd til det. Trolig heller ikke TV til 15 K, og hvertfall ikke samtidig. 

Anonymkode: 6930e...0da

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok av typen som når hun har penger bruker penger uten tanke på morgendagen. Bare slutt med og synes synd på henne og ikke gi henne mer penger, men minn henne på at de store innkjøpene hun gjør histen og pisten kan nok ha en sammenheng med at hun er blakk i tide og utide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slutte å gi henne penger ?

Anonymkode: 5e55a...485

Det kommer jeg selvfølgelig til å gjøre. Jeg blir bare sjokkert over hvor lite respekt og selvinnsikt hun viser og skjønner ikke helt hvordan jeg skal fortsette å forholde meg til henne som en venninne. 

Ts

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Hvordan har de dyrere gavene du har gitt hjulpet henne? Å ta med mat til venner er vel ok. 

Har du lånt henne penger hun har betalt tilbake,eller gitt henne penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimoe
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som alltid har klaget over dårlig råd og at hun sliter med å få det til å gå rundt økonomisk, noe hun hevder går utover livskvaliteten. På grunn av dette har jeg hjulpet henne økonomisk flere ganger, handler alltid mat selv når jeg er besøk og kjøper alltid dyrere gaver til jul og bursdag enn hun gir til meg. Selv om jeg har gjort dette med glede og aldri forlanger noe tilbake, har jeg jo tenkt at det "jevner" seg ut i løpet av livet og at hun kanskje kan gi litt tilbake når hun eventuelt en gang får bedre råd. 

Det siste året har hun imidlertid tjent omtrent det samme som meg, men klager likevel hele tiden over at hun ikke har råd til ferie og at hun aldri kan unne seg noe ekstra, ettersom alt går med til faste utgifter. Jeg har trøstet så godt jeg har kunnet og kommet med flere forslag til billige ferier vi kan dra på sammen, forsøkt å gi råd om hvordan hun kan spare opp penger osv. Så sender hun plutselig en melding der hun stolt kan fortelle at hun har kjøpt seg en ny TV til 15 000 og en sofa til 20 000! Når jeg så skriver noe om at jeg trodde hun hadde dårlig råd og ikke kan skjønne at hun prioriterer dette foran ferie, får jeg som svar tilbake at "hvorfor tror du jeg har dårlig råd?" og at hun ikke angrer ett sekund! 

Jeg kjenner at jeg blir provosert over dette og nesten mister lysten til å beholde henne som venn. Føler hun har misbrukt sympatien min! Samtidig er hun en av mine aller beste venner og av de jeg har kjent lengst, så det er ikke bare å kutte henne ut heller. Hvordan skal man forholde seg til slike venninner?

Ser at du blir provosert siden du har vært såpass grei og hjulpet henne ut..

Men ser ikke at det var et feil valg å prioritere sofa og tv som kan vare i mange år foran en ferie som er over på noen dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo hende hun har kjøpt de på avbetaling da. Herregud, prøv selv å kjøpe deg helt ny sofa og TV og se hva det koster ts! 

Anonymkode: 8d731...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, NotNaomi skrev:

Hvordan har de dyrere gavene du har gitt hjulpet henne? Å ta med mat til venner er vel ok. 

Har du lånt henne penger hun har betalt tilbake,eller gitt henne penger?

Jeg har blant annet spandert flybilletter fordi hun ikke hadde "råd" til å besøke meg (hun bor for tiden i en annen by).

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blant annet spandert flybilletter fordi hun ikke hadde "råd" til å besøke meg (hun bor for tiden i en annen by).

ts

Var det eneste eksempelet? Hva med gavene du nevnte da? Så flybillettene var hjelpen du ga?

Jeg skjønner ikke helt. Hva med maten du tok med?

Er det i hovedsak flybillettene dette handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde også en venninne som hadde dårlig råd og jeg lånte henne penger. Husker ikke hvor mye nøyaktig, men vel rundt 1000. De pengene sa hun at jeg skulle få de tilbake, men det gjorde jeg ikke 🙄 hadde alltid en unnskyldning. Fant ut hun skulle til Thailand og hadde kjøpt seg nye Nike sko 🙄 Men å gi meg pengene tilbake var ikke så viktig 

Vi er ikke venninner i dag. Ikke kun pga dette, men også andre grunner 

Endret av Snuppah00
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg spanderer flybilletter på mine venner nesten årlig. Noe betaler de tilbake, men jeg betaler jo fordi jeg vil ha de på besøk. 

Anonymkode: 8d731...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også en slik venninne.

De har levd over evne i flere år men nå på gjeldsordning i samarbeid med NAV. De sliter fortsatt et år etterpå med å skru ned forbruket og leve etter budsjettet de har fått av NAV. Hun spør om låne penger flere ganger i måneden. De er to voksne og to barn og er nå på en knalldyr ferie, har allerede fått to meldinger om å låne bort noen hundrelapper. Jeg mister litt respekten for henne.

Anonymkode: 8fcdb...7e2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Legg saken død. Du tjener ikke noe på å ergre deg. 

Det er og noe som heter at utakk er verdens lønn. 

Å dele penger med venner og familie skaper bare konflikter så det bør ingen gjøre. Her vet vi bare den ene siden av saken, hva den andres versjon er, vet bare hun. Hun kan ha kredittgjeld til oppover ørene for alt vi og ts vet. 

Anonymkode: ea304...f8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gidder du? Hvorfor låner du bort penger til henne og hjelper henne? Hun har søren meg ikke dårlig råd. Vær brutalt ærlig med henne, konfroter henne neste gang dere sees. Ikke lån noe, ikke gi noe osv... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La det gå. Ja, det er irriterende, men fra nå av vet du at du ikke trenger å hjelpe henne økonomisk. Bruk en dag eller to til å riste av deg irritasjonen og gå videre.

I et livslangt perspektiv er idiotisk å avslutte et vennskap på grunn av noen kronestykker. Ikke er det snakk om så mange kronestykker heller.

Anonymkode: 64a88...f0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...