AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Jeg har en kollega som jeg merker at jeg blir mer og mer sliten av, i den grad at det forsurer jobbhverdagen. Jeg jobber på et mindre kontor og vi ser hverandre derfor så og si hele tiden. For en del oppgaver jobber vi separat, men en del oppgaver overlapper også. Jeg merket tidlig at hun har et slags “flink pike”-syndrom og omstendelig til tusen. Hun må gå over alt hundre ganger, og henger seg opp i irrelevante detaljer. Når det kun gjelder hennes egne oppgaver er det greit nok – det går kun utover henne at hun er treig. Men for oppgavene vi deler er det veldig slitsomt. Epostene suser inn fra henne hele tiden, ofte om mindre detaljer og med alle på kopi. Det finnes selvsagt bransjer der nøyaktighet er viktig, men vi jobber i en bransje med et høyt tempo, og man er nødt til å få ting unna. Til min “lettelse” viste det seg at sjefen også hadde merket seg noe av dette. I et privat møte vi hadde, bemerket sjefen at “X er veldig usikker, det har du sikkert merket”. Sjefen mente at vi måtte akseptere hennes måte å jobbe på, og at hun måtte gjøre ting på sin måte for å bli mer sikker på seg selv. Hun har jobbet der lenger enn meg så jeg lurer litt på hva som skal til for at hun blir trygg i jobben - men greit nok. Det jeg har merket meg i det siste er at hun også har noen litt konkurrerende elementer, og ikke ser helt ut til å være på mitt lag. Mindre ting har dukket opp – hun kan starte på arbeidsoppgaver jeg selv skulle gjøre og vet et par tilfeller kan hun 'motarbeide' meg overfor kunder. Hun peprer alt med smileys og positive floskler så det ikke fremstår negativt, men like fullt ser jeg jo at hun ikke spiller på mitt lag (noe som er naturlig når vi jobber i samme firma overfor en kunde). Hun kan også sende negative tilbakemeldinger til meg der alle (inkl. sjefen) er satt på kopi, selv om tilbakemeldingene ikke har noe med sjefen å gjøre, men egentlig er internt mellom oss. Det er enormt frustrerende, for dersom jeg skal svare til alle, må jeg sette alle på kopi, og jeg synes helt ærlig at man har et ansvar for å ikke overfylle folks innbokser med drøssevis av eposter som ikke angår dem (spesielt nå i sommerferien, der de fleste, sjefen også, kun vil kontaktes om viktige ting). Denne litt passiv-aggressive væremåten, kombinert med en “flink pike”-oppførsel, provoserer meg vanvittig. Sjefen ser heller ikke dette og sier bare at “hun blir jo så ivrig”. Jeg har jo erfaring med hvordan jenter kan være, ser jeg jo hva hun gjør. Problemet er bare at det er for diskre til at det lett kan påpekes. Jeg har rett og slett ikke særlig lyst til å jobbe med henne, men vet ikke helt hvordan jeg kan unngå det. Vi sitter sammen og det er grenser for hvordan jeg kan ‘sone henne ut’. Hvordan takler dere slike kollegaer? Anonymkode: d343c...b43
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Du må sette grenser nå med en gang, hvis ikke vil det fortsette. Ta et lite møte med henne og forsvar dine egne arbeidsoppgaver, samtidig som du sier det ikke er akseptabelt at hun cc'er inn alle andre på feil hun mener du har gjort. Gi også beskjed at dersom hun straks ikke etterkommer disse kravene, så vil du kalle inn til møte med leder. Anonymkode: dff7b...4a5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #3 Skrevet 13. juli 2017 På 10.7.2017 den 18.44, AnonymBruker skrev: Du må sette grenser nå med en gang, hvis ikke vil det fortsette. Ta et lite møte med henne og forsvar dine egne arbeidsoppgaver, samtidig som du sier det ikke er akseptabelt at hun cc'er inn alle andre på feil hun mener du har gjort. Gi også beskjed at dersom hun straks ikke etterkommer disse kravene, så vil du kalle inn til møte med leder. Anonymkode: dff7b...4a5 Jeg har nå sagt ifra ang. innkopieringen, på vennlig vis selvsagt. Det er bare kommet ditt at jeg blir sliten av alt nå. Hun kan følge opp ting med spm. om jeg "fikk den og den" eposten. Ja, eposter kommer som regel frem og man trenger ikke svare på alt, spesielt når det er unødvendige spm. Anonymkode: d343c...b43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå