AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Jeg har fått brev fra gammel fastlege (nettopp byttet) med svar på blodprøver. Disse viste at jeg hadde forhøyet antall blodplater (trombocytter 403), forhøyet mengde urinsyre (369) og grenselavt d-vitaminnivå (65). Med helseangst er jeg livredd for at blodplatene og urinsyren kan indikere alvorlig sykdom. Er ikke blodplater forbundet med kreft (leukocytter var normale og ingen patologiske celler ble påvist)? Det var ikke så langt over normalområdet, men likevel. Det stod også at blodprøvene ikke var sentrifugert, og at det kunne påvirke resultatene. Noen som vet om det kan påvirke blodplate eller urinsyreresultat? Skal bestille ny time hos fastlege, men inntil det trenger jeg å roe meg ned 😕. Anonymkode: 0ca12...9e7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Ja, sentrifugeringen kan påvirke svaret på blodplatene. Du må bare roe deg ned, du må ikke tro du har kreft bare av dette her Anonymkode: 8e63e...4eb
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, sentrifugeringen kan påvirke svaret på blodplatene. Du må bare roe deg ned, du må ikke tro du har kreft bare av dette her Anonymkode: 8e63e...4eb Jeg skulle ønske jeg kunne slå vekk tankene, men sånn funker ikke angst (som jeg forøvrig får hjelp for). Men takk for svar! 😊 Anonymkode: 0ca12...9e7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Hvordan er jernlagrene og blodprosenten din? Ved veldig lave jernlagre og nedadgående blodprosent kan kroppen prøve å kompensere for manglende røde blodceller ved å øke produksjonen av blodplater. Da er det veldig typisk at antallet er bare lett forhøyet. Dette skjedde nemlig meg og jeg trodde også at jeg hadde kreft fordi jeg forbandt forhøyede blodverdier med kreft. Bare slapp av og hør med legen din om du er i tvil om noen av verdiene Anonymkode: 2d7d6...f2a
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er jernlagrene og blodprosenten din? Ved veldig lave jernlagre og nedadgående blodprosent kan kroppen prøve å kompensere for manglende røde blodceller ved å øke produksjonen av blodplater. Da er det veldig typisk at antallet er bare lett forhøyet. Dette skjedde nemlig meg og jeg trodde også at jeg hadde kreft fordi jeg forbandt forhøyede blodverdier med kreft. Bare slapp av og hør med legen din om du er i tvil om noen av verdiene Anonymkode: 2d7d6...f2a Jernlagrene var normale, med referanseområde på 9-34, jeg hadde 21,34. Blodprosent kan jeg ikke se noe til, med mindre det har et annet navn? Anonymkode: 0ca12...9e7
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Fant blodprosenten, den var på 14,2 (referanseområde er på 11,7-15,3). Anonymkode: 0ca12...9e7
bobleplast_ Skrevet 14. juli 2017 #8 Skrevet 14. juli 2017 Snakk med legen din. Litt forhøyde blodplatene trenger ikke å bety noe annet enn normale avvik. Det kan også tyde på for lite produksjon av de andre blodcellene, men i og med at leukocytter og blodprosenten er normal ville jeg ikke gått rundt og bekymret meg. Men igjen, spør legen din. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #9 Skrevet 14. juli 2017 På Monday, July 10, 2017 den 17.14, AnonymBruker skrev: Jeg har fått brev fra gammel fastlege (nettopp byttet) med svar på blodprøver. Disse viste at jeg hadde forhøyet antall blodplater (trombocytter 403), forhøyet mengde urinsyre (369) og grenselavt d-vitaminnivå (65). Med helseangst er jeg livredd for at blodplatene og urinsyren kan indikere alvorlig sykdom. Er ikke blodplater forbundet med kreft (leukocytter var normale og ingen patologiske celler ble påvist)? Det var ikke så langt over normalområdet, men likevel. Det stod også at blodprøvene ikke var sentrifugert, og at det kunne påvirke resultatene. Noen som vet om det kan påvirke blodplate eller urinsyreresultat? Skal bestille ny time hos fastlege, men inntil det trenger jeg å roe meg ned 😕. Anonymkode: 0ca12...9e7 Blodplater heter Trombocytter, og har ingenting med Leukocytter og dermed Leukemi fare å gjøre. Når det taes mange/flere blodprøver samtidig er faren for at en eller flere blodprøver komme rut med feilt resultat tilstede. Det kan ha skjedd her. Imidlertid er ikke trombocyttene dine så ekstremt mye over normalen at legen bryr seg med noen kontrollprøve. Snakk med den nye legen din om du er usikker. Anonymkode: 55b5a...1db
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå