Gå til innhold

Innskudd vs totalpris og egenandel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha tatt mange dårlige valg i tidlig voksenalder er jeg snart ferdig med å betale ned på gjeld. Og om kort tid vil betalingsanmerkningene mine være slettet. Når det er gjort skal jeg legge meg i sparingen for å forhåpentligvis komme meg på markedet innen noen få år. 

Har nå en jobb hvor jeg tjener ca 650 000 kr i året, en stabil, fast jobb,  mens samboer tjener rundt 350 000 kr i året. Jeg sitter å drømmer om leilighet men ser litt "mørkt" på det å skulle spare opp 500 000 for å få kjøpt bolig. Jeg har ingen plan eller lyst til å kjøpe noe hvor jeg må bo meg ihjel. Vil kjøpe noe "nøkternt". Men så sier noen at man må ha egenandel for totalprisen på leiligheten, altså eks: innskudd 1.5 mill og fellesutgifter på 1 mill = 2.5 mill og så må man ha 15% av dette. Derimot sier andre at man "bare" må ha egenandelen til innskuddet, altså 15% av  1.5 mill, men banken må se at man klarer å betjene lån tilsvarende totalprisen. Jeg har ikke tatt kontakt med banken eller søkt om boliglån tidligere. 

Hva er det riktige? Jeg begynner å nærme meg slutten av tyveårene og etterhvert vil nok lysten på barn komme, men jeg vil ikke, og kommer ikke til å planlegge noen graviditet før det økonomiske er på stell, samt at en kjøpt leilighet er i boks. 

Håper noen kloke hoder sitter med et godt svar.

 

 

 

Anonymkode: 27208...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egenkapitalen skal være 15% av det du faktisk betaler, altså prisantydningen eller det boligen går for etter budrunden. Man betaler ikke ut fellegjelden, den blir stående, og så betaler man det gradvis ned i form av husleie. Den skal ikke betales kontant ved kjøp i form av lån eller kontanter.

Eks.:

Jeg kjøpte en leilighet for prisantydningen, 2.600.000 kr. Fellesgjelden var ca 75.000 kr. Egenkapitalkravet var da 15% av de 2,600.000. Ikke medregnet fellesgjelden i borettslaget/sameiet. 15% av 2.6 mill er 390.000. Jeg hadde over dobbelt så mye i egenkapital, så det var ikke noe problem, men du ser hva som ville vært kravet i eksempelet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar!:)

 

TS. 

Anonymkode: 27208...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en million i samlet inntekt og ingen barn kan dere jo lett spare flere hundre tusen i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...