Gå til innhold

Voksne stebarn med på ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min man har en sønn fra tidligere som nå er 21 år. Han har vokst opp i en annen by men vi har vært heldige å se mye til ham i helger og ferier gjennom hele oppveksten. Nå bor han hos oss, sammen med våre to felles barn (på 8 og 10) pga studier. Han bor gratis, betaler ikke mat etc. Noe jeg syns er greit han har ikke bodd hos oss før. Han har vært med oss på feriereiser i alle år, og blir fortsatt med hvis det er en spennende destinasjon. I år skal vi reise bort i høstferien, og jeg ser at for oss 4 kommer det på 30 000, hvis han blir med koster det 45 000.
Min mann syns det er uhørt at vi skal betale så mye ekstra for at en "voksen mann skal ha gratis ferie". Han syns forøvrig også at det er ugreit at han ikke betaler noe for å bo her hjemme.

Hvor lenge er det vanlig å betale ferie for barna sine? 
Jeg tenker at så lenge de vil være med så er det hyggelig. Men det begynner å bli veldig dyrt med ferie for 3 voksne + 2 barn. Samtidig vil jeg ikke at han skal føle seg som en mindre viktig del av familien.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 456fc...25b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker dere er heldige om han vil være med dere. Dette slutter snart nå. Nyt det :) 

hilsen en som ikke får med seg 'barna' lenger.

Anonymkode: 789fe...968

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også hjemme pga studier, og er yngre enn han. Jeg må betale egen mat, samt leie (myye lavere enn om jeg hadde bodd i byen selvfølgelig). Har vært på ferie i sommer, og da betalte jeg flybillett selv, også betalte de oppholdet, fordi de hadde lyst til å ha meg med, og jeg hadde ikke hatt råd til å bli med ellers og hadde da blitt hjemme. Men hvis denne gutten på 21 år ikke bruker en krone ellers, burde han vel ha litt ekstra til å betale en del av ferien selv.

Anonymkode: 4c0f6...a24

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hopp fra 30.000 for fire, til 45.000 for fem.var et drøyt hopp. Hvorfor? 

Anonymkode: e9299...3df

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min man har en sønn fra tidligere som nå er 21 år. Han har vokst opp i en annen by men vi har vært heldige å se mye til ham i helger og ferier gjennom hele oppveksten. Nå bor han hos oss, sammen med våre to felles barn (på 8 og 10) pga studier. Han bor gratis, betaler ikke mat etc. Noe jeg syns er greit han har ikke bodd hos oss før. Han har vært med oss på feriereiser i alle år, og blir fortsatt med hvis det er en spennende destinasjon. I år skal vi reise bort i høstferien, og jeg ser at for oss 4 kommer det på 30 000, hvis han blir med koster det 45 000.
Min mann syns det er uhørt at vi skal betale så mye ekstra for at en "voksen mann skal ha gratis ferie". Han syns forøvrig også at det er ugreit at han ikke betaler noe for å bo her hjemme.

Hvor lenge er det vanlig å betale ferie for barna sine? 
Jeg tenker at så lenge de vil være med så er det hyggelig. Men det begynner å bli veldig dyrt med ferie for 3 voksne + 2 barn. Samtidig vil jeg ikke at han skal føle seg som en mindre viktig del av familien.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 456fc...25b

Han er 21 år! Han burde kunne betale for seg med husleie + mat. Ønsker han å bli med på ferie må han jobbe for å tjene penger til ferie for reise+ opphold + aktiviteter/shopping. Han er voksen, og skal klare seg selv..Er enig med mannen din...

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hopp fra 30.000 for fire, til 45.000 for fem.var et drøyt hopp. Hvorfor? 

Sannsynligvis fordi de små barna sover med foreldrene, og får barnepris på transport. 😉

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hopp fra 30.000 for fire, til 45.000 for fem.var et drøyt hopp. Hvorfor? 

Da vi bestilte sist var det 20.000 billigere med leilighet til 4, men var 5. Så det kom på 60.000. Så fult mulig :-) 

Anonymkode: 87ca4...203

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da vi bestilte sist var det 20.000 billigere med leilighet til 4, men var 5. Så det kom på 60.000. Så fult mulig :-) 

Oi. Ble ikke helt riktig. 5000 av de var flybillett så 15.000 ekstra for større leilighet.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg er heldig (eventuelt bortskjemt), men når jeg er hos stefar (kaller ham pappa, men han er stefar) så betaler han alt. Jeg tilbyr meg å betale og har alltid med gaver, men han vil ikke at jeg skal betale noe mens jeg er på besøk. Han inviterer også gjerne med på ferier ol. Og så kan han finne på å sette inn "feriepenger" på kontoen min :)

Anonymkode: 50061...ed8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sponser studenten min mye, også gratis med på ferietur. 

Anonymkode: ee1fe...7a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer aldri til å skjønne meg på foreldre som krever at barna betaler mat/husleie etter en viss alder. At barna må betale ferie er også helt uforståelig for meg... Hallo, uansett alder er jo vedkommende fortsatt barnet deres! 

Kall meg bortskjemt, men jeg er født og oppdratt i en (utenlandsk) familie hvor barna blir betalt for så lenge barna bor hjemme. Min far vil tilogmed betale for husleia mi når jeg flytter i studenthybel, men jeg nekter han å gjøre det. Det er ikke snakk om at jeg kommer til å måtte betale for noe som helst før jeg er ferdig med studiene mine, da blir faktisk foreldra mine sinte og fornærma. 

Ærlig talt! Betal for han, og kos dere!

Anonymkode: af927...ab4

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvis foreldrene mine vil ha meg med på familieferie, så betaler de siden jeg er student. Er 25 år, og bor ikke hjemme :) Det hadde vært noe annet om jeg var i jobb og hadde mer å rutte med. Dersom jeg drar på ferie med venner betaler jeg selv, men mamma bruker å sette inn litt ekstra feriepenger til meg da :) 

Anonymkode: 9abf2...b35

• Liker 2
Gjest mimoe
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Ble ikke helt riktig. 5000 av de var flybillett så 15.000 ekstra for større leilighet.

Oppblåsbar madrass istedenfor større leilighet? Ville heller hatt det litt trangt noen dager og kunne reist alle på tur, istedenfor å bruke 15000 på større leilighet 🙂

AnonymBruker
Skrevet

21 år??? Bor hjemme OG vil være på ferie med foreldrene? Hva går det av dette vedkommendet :P 

Anonymkode: 6f508...563

• Liker 1
Skrevet

Syns det er helt greit og fint at foreldrene betaler hvis de har råd. Vi har hatt studentbarna våre med kjærester med på ferietur i år. Ikke fordi de krever eller forlanger det, men fordi vi har lyst til å ha dem med, har mulighet til å gjøre sånt av og til, og vi tror at det er lurt å bruke penger på å skaffe felles gode minner og opplevelser. 

Så, hvis dere kan,  ta ham med.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, mimoe skrev:

Oppblåsbar madrass istedenfor større leilighet? Ville heller hatt det litt trangt noen dager og kunne reist alle på tur, istedenfor å bruke 15000 på større leilighet 🙂

Vi tok større leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer aldri til å skjønne meg på foreldre som krever at barna betaler mat/husleie etter en viss alder. At barna må betale ferie er også helt uforståelig for meg... Hallo, uansett alder er jo vedkommende fortsatt barnet deres! 

Kall meg bortskjemt, men jeg er født og oppdratt i en (utenlandsk) familie hvor barna blir betalt for så lenge barna bor hjemme. Min far vil tilogmed betale for husleia mi når jeg flytter i studenthybel, men jeg nekter han å gjøre det. Det er ikke snakk om at jeg kommer til å måtte betale for noe som helst før jeg er ferdig med studiene mine, da blir faktisk foreldra mine sinte og fornærma. 

Ærlig talt! Betal for han, og kos dere!

Anonymkode: af927...ab4

Nå må du huske på at ikke alle har råd til å betale for barna sine etter at de er blitt myndige. Jeg betalte selv ferie fra da jeg var 17, sånn er livet for mange. 

Anonymkode: 6d5d7...d17

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Velg rimeligere ferie hvis det er så jævla til mas over at en som er 21 år skal betale selv. Han har vel ikke allverdens til penger? 

Anonymkode: 4771c...5e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er flott at så mange mener at man skal betale for de voksne barna sine også, har ikke fått være med pp ferier siden jeg ble 28 pga økonomi.

Anonymkode: 4ff34...178

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velg rimeligere ferie hvis det er så jævla til mas over at en som er 21 år skal betale selv. Han har vel ikke allverdens til penger? 

Anonymkode: 4771c...5e8

Alle foreldre har vel heller ikke all verdens med penger!! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...